Monday, March 28, 2011

Hilang anak di SACC MALL?

Yesterday...

my husband took me and our kids to SACC Mall and then we walked to Plaza Alam Sentral.
My eldest son was crying for Ultraman. Macam-macam kami buat bagi dia lupa about that Ultraman... bawa makan Kenny Rogers pun sudah. Right after keluar dari Kenny Rogers, he said “Umi, janganlah lupa kita kan nak beli Utraman abang.”

And I just said. “Okay...”.
We walked around and around with the hope dia akan lupa. I remember last week, hari-hari dia sebut nak dunkin donut.
Lastly dia urged , “Pa, Mi.. cepatlah pegi beli Ultraman. Nanti orang beli, habislah ultraman tu.. abang tak nak donut, abang nak ultraman.”

My husband and I looked at each other with such a smile. Myself kalau boleh memang tak nak beli dah ultraman. Dekat rumah tu dah boleh buat muzium dengan zoo ultraman kalau nak dihimpun segala bagai anak cucu cicit ultraman.

Masalahnya my son ni belum pandai jaga barang, itu yang saya tak berapa gemar. Kasihan tengok ultraman tu semua. Cacat –patah kaki, kudung tangan. Ada yang hilang kepala pun... menganiaya ultraman, menganiaya duit pun satu hal juga.

Bila nak balik, kena lalu SACC Mall because we parked our car there. Still dia ingat juga about his ultraman. And as usual, my husband akan surrendered. While my husband waiting at the ground floor with our youngest, I took my eldest to the second floor just to fullfill his request to buy the ultraman.

I told him, “today birthday adik, tapi adik tak minta apa-apapun... abang je yang lebih-lebih.”
Still he said, “Alah Umi.. bolehlah beli ultraman untuk abang.”

Selesai belikan dia ultraman yang biasalah kalau beli di shopping complex, cost us RM35. Kalau di luar tu boleh je dapat RM15... masa menuruni eskalator, saya terdengar jeritan dan tangisan kanak-kanak. Dalam pada mencari my husband tu terlihat seorang girl around age four kot lari sana-sini meraung panggil ibu dia.

Hmm... kes hilang anak lah ni... since budak tu lari sana sini raung panggil ibu dengan kakak dia and nobody pegang, I rushed and hold her. Saya tarik dan peluk dia sampai terduduk di atas lantai shopping complex tu.

Saya cuba tenangkan dia and help the security asked on her name or her mother’s name. But she kept mentioning ibu, kakak dan adik and stated to cry again. The announcement then was made throughout the complex. “Sesiapa yang kehilangan anak perempuan berbaju pink dan berseluar jeans biru sila turun ke kaunter bawah.”

We waited for some times juga. Mungkin mak dia dah sampai roof top kot... saya kata dalam hati kalau tak ada juga yang claim, saya bawa balik dulu. Alhamdulilah, after some times tu turunlah seorang yang pada saya young woman berlari kejar and terus ambil the girl dari riba saya, terus melulu pergi (macam ribut!).

The mother was with I think with her sister or friend dengan seorang anak perempuan yang berumur dalam dua belas tahun...

My husband was so disturbed and mad, he said “the lady did not even thank you!”

Betullah tu... walaupun saya tak ada lah hadap sangat dengan ucapan terima kasih, but still sebagai seorang wanita, ibu dan pernah menjadi pendidik, saya merasakan budi bahasa itu penting terutama bagi orang melayu dan orang Islam. Saya cuma bimbang the girl dalam bahaya atau diambil oleh orang yang berniat tidak baik.

At the same time I wanted to show it to my sons the result of being ‘tak nak dengar cakap umi dan papa bila pergi jalan-jalan’. My eldest, I think boleh faham lah juga sebab sampai dalam lif dan kereta dia masih tanya about the crying girl.
Tapi my youngest siap boleh duduk atas lantai dan bentang ultaraman dia... hmm...
he bothered nothing.
Ya lah, he is just becoming two years old only today...

Saya faham kalau ibu itu terlalu cemas atau what so ever. Tapi kalau saya jadi ibu itu yang terlalu cemas, the moment I got my kids saya mesti dah peluk dia and dropped to the floor. Tapi perempuan tu boleh siap lari lagi.. hm... macam-macam Aznil betul..

Tidak kisahlah.. yang penting the girl dah selamat bersama keluarganya. That is what I scared most kalau bawa anak-anak jalan. Most probably my kids and my husband tension juga sebab saya selalu sangat bising dan berleter. For me better la that way dari menyesal kemudian hari.

So moral of the story, a lesson for me and other parents.. please take care of our children the best we can. As for me nothing is matter but my children. Mungkin my kids rasa Ummi mereka ni tak sporting macam mak orang lain, asyik bising dan marah-marah.. but all that is for the good sake of their life.

Cuma kadang-kadang saya sedar saya perlu patuhi jadual makan ubat thryroid tu, supaya tak adalah bila nak marah tu macam taufan tsunami. Lepas tu menangis sendiri sebab menyesal marah dan rotan anak.. hmm...


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS