Wednesday, April 16, 2014

Pisang Tanduk Berkeju Ditabur Choc Rice

Smlm bw MAHAN inject imunisasi bln ke-2. His weight now is 5.6kg. 59cm length. Adu lg dgn doktor ttg masalah batuk n selsema MAHAN. Checked lung... clear. Doc kata since I have acute athmatic, my son probably allergic dgn persekitaran - cuaca, dust, haze etc. Doc kata nothing to worry for time being sbb body MAHAN akan bina sistem pertahanannya. Cuma kena monitor jgn sampai demam. Tapi mlm td suhu MAHAN 37.5, demam sikit. Terpaksa bagi 1ml ubat demam lg, alhamdulillah pagi ni suhu normal.

Kerja rumah all done. MAHAN sdg uh-ih-uh-ih nk tido. Sblm mulakan assignment kedua, saya nak simpan about this dulu sambil nyanyi n buaikan MAHAN.

My uncle has passed away last week. Hari arwah meninggal, Papa pergi layat seorg. Papa kata, tak elok sgt saya pergi sbb MAHAN msh baru. Tak apalah, sy dh tengok dia a week before that.. terakhir kalinya tu...

So, lps Zuhur Sabtu lps kami ke Lenggeng. Sedih tgk auntie. Tp sy buat bodoh, sibukkan diri kupas bawang. Mlm itu tahlil terakhir. Ibu yg mmg msh di sana sejak hari kebumi, sibuk mengusung si MAHAN yg dia beri gelaran Untung. Rindu sgt katanya. Ibu mmg suka beri gelaran kat anak2 saya. Babang dulu dia panggil Kuntang Kanting. Didik pula si Putih. Yg ni dia panggil Untung pulak. Aaamiin... 

Tkg masak hari tu CIL saya, Kak Edah. Masa wedding kami pun, Kak Edah juga yg masak. Dia pandai memasak n sgt kreatif.

Ptg tu satu menu yg menarik hati saya ialah pisang tanduk goreng. Masa mengandung MAHAN saya mmg teringin nak mknnya. Smpi sdh tak dpt. Bkn Papa tak cari. Tp bila sampai kedai, saya jd tak ingin pula. Main acah-acah pulak. Apakah itu sbbnya MAHAN dah main buih air liur sejak berusia sebulan stgh hari tu? Hu hu...

Even teringin, tp saya tkt nak mkn. Org tua kata mkn pisang nnti takut luka dlm perut tu bernanah.. msh baru kan. Papa pula yg lebih2 hu hu. Tapi bila dia makan, hmm... lain pulak ceritanya. Pelik dgn Papa, kalau makan kat hotel di mana2, semua dish dia nak cuba n makan. Tapi ada few dish yg kalau diWesternkan, dia tak blh terima sgt. Katanya tekak org kampung.

Saya rasa sikit... sedap juga! Ia bkn sekadar pisang tanduk goreng biasa. Hu hu... tak taulah kalau org lain dah biasa, tapi saya inilah baru 1st time cuba hu hu... saya namakan dia Pisang Tanduk Berkeju Ditabur Choc Rice. Amboi tajuk...




Bahan2 :

Pisang Tanduk
Keju Parmesan
Susu Pekat Manis
Chocolat Rice

Cara2:

1. Pisang tanduk dikupas kulit n digoreng.
2. Bila dh sejuk sikit, belah jgn putus di bhgn tengahnya .
3. Sapukan sedikit susu pekat manis di spjg belahan pisang.
4. Parut keju Parmesan n tabur atas sapuan susu pekat tadi.
5. Taburkan choc rice.
6. Katupkan.
7. Boleh makan hu hu!


Kami tak tgu tahlil malamnya. Papa ada gathering kelas MBA. Waktu nak balik, auntie saya di bilik air, saya cuma laung je. Sejujurnya tak moh jumpa dia, takut saya burst. Tapi bila reverse kereta nmpk dia gesa2 tolak wheelchairnya panggil2 saya.

Aduhai... waktu salam n cium dia, airmata tuanya yg ditahan2 tu mengalir juga. Saya ni cuma anak saudara tp bila dia berkata, "Nanti dtglah jongok-jongok acik ni ha... acik dah sensorang yo ha... nanti hantarlah omak kau buek toman-toman acik..." 

... hati saya rabak... apatah lagi bila melihat mata Ibu pun merah juga... tentunya Ibu rindukan Abah... Pheww... buang hiba ni...

MAHAN... cepatlah tidur nak... Ummi nak start to concentrate kat assignment ni... ke kamu nak mengemping ni...? Adoila...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS