Tuesday, November 25, 2014

PERMINTAAN

Dulu, zaman Babang, selalu dodoikan dia dengan lagu Anak Pertama (M Daud Kilau) yang saya edit kepada lirik sendiri. Plus beberapa lagu nasyid dan zikir pendek, waktu buaikan dan tidurkan dia. Apatah lagi dulu si Babang tu meragamnya siang malam selama 8 bulan. 

Begitu juga Didik. Saya edit lagi lagu Anak Pertama tu kepada Anak Kedua plus zikir dan nasyid pendek. Alhamdulillah, Didik senang menjaganya. 

Seingat saya juga Babang n Didik tak pernah ada ‘permintaan’ lagu @ nasyid @ zikir tertentu. Diorang terima je apa yang Ummi mereka ni ‘sumbangkan’. Sebab tu Babang sampai sekarang pun, jika ditanya pilihannya dia akan kata, ‘Tak kisahlah… ikut Ummi je lah…’ 

Pernah saya tanya, “Bang, Ummi berkenan sangat dengan Dina tu. Pemalu budaknya. Mak ayah dia pun baik orangnya. Kawan Papa lagi. Jiran taman sebelah dan jiran sebelah pintu lagi. Senang nak pi meminang. Kalau jadi, kamu berdua duduk je lah kat No 23 tu. Sebelah umah mertua je. Senang cerita. Abang okay ke dengan pilihan Ummi ni?” 

(Anganan dan hiburan. As long as no harm done, okay la kan. Tapi saya rasa Papa pun restu dengan pilihan saya. Kan Papa kan...?) 

Tersipu-sipu Babang, “Saya tak kisah… kalau Ummi suka, saya ikut ajelah…” 

Amboi!?

Okay… melalut. Back to PERMINTAAN. 

MAHAN pula lain sikit. Kalau nak tidur, atau kalau dibuaikan, permintaan lagu @ zikir @ nasyidnya berbeza ikut orang. Pernah satu hari, dodoikan dia, nyanyi itu dia marah, nyanyi ini dia marah. Nasyid tu dia bising, nasyid ni dia sergah. Haish!? 

Akhirnya… oooo, rupanya kalau saya yang mendodoi, dia hanya mau dengar zikir ini sahaja dari Umminya ni… masya-Allah… Subhanallah. Papa pun kata memang dia notice MAHAN begitu. Ibu pun notice begitu. AB pun kata begitu. Dengan Papa dia minta dodoi lain, dengan neneknya dia minta dodoi lain, dengan kakaknya dia minta lagu lain. 

Amboi....


credit to : http://www.youtube.com/watch?v=1rxpdtL5l38


And it makes me turn to this page 
What a sweet coincidence...

hmm... sana sini sikit2 printing error... tak pe lah... hu hu...

3 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS