Wednesday, January 4, 2017

Hujan Di Januari

Alhamdulillah.
Dah 4 hari di tahun baru Masihi, 2017.
Masih ada nafas dipinjamkan Tuhan.

Saya masih hanky panky mengejar rutin. 
Sesekali mood terbabas bila diri tersasar jadual.

Masih mengejar final edit MDH. Nasib baik Pa paksa, kalau tak, tak bergeraklah mengedit padahal hati dah nangis2, gelabah sebab dah terlepas cut-off time 31/12/2016. Kang kalau tak jadi terbit tahun ni sebab lambat hantar clean mss, cane...? Che Anis… tunggu saya ye. Please...

Dah hari kedua anak2 bersekolah.
Malam 2hb, ketika sediakan keperluan sekolah boys,
Papa tanya, “Pakai baju lama je ke? Kenapa tak pakai baju baru tu?”
Entahlah, saya macam tak excited seperti dulu2 nak anak2 berbaju sekolah baru di hari pertama sekolah. Kenapa lah pulak saya ni… 

Saya jawab, “Tak pa la kot… baju boleh pakai lagi.”
Tapi dalam hati saya, jawapannya ialah - Biarlah anak2 pakai baju lama, tak ada apa bezanya pun. Saya tak mahu juga anak2 saya ada sentiment ‘mesti pakai baju sekolah baru bila buka sekolah’.

Sebab… masih ramai anak2 kat luar sana sangat jarang berbaju sekolah baru. Seluar senteng, baju senteng, kasut koyak rabak… mereka masih guna ke sekolah. Struggle dan redha dengan apa yang ada atau apa yang tidak mampu diadakan.

Sebab yang mereka mahu, insya-Allah… adalah ilmu. I guess… setakat saya menangis baca cerita2 macam tu, masih belum mampu membantu melainkan menghantar doa dari jauh, saya rasa, biarlah saya kongsi perasaan tu dalam kehidupan saya.

Babang Didik pun tak kisah sarung baju dan seluar lama. Yang baharu ada, cuma masih dalam bakul 'pending for iron' duduknya. Dah Ummi asyik kejar editing.  Sabarlah sat na, minggu depan hopefully kurang satu tekanan Ummi.

1st day ke sekolah,
U : Babang nak berapa ringgit belanja?
B : Tak kisah…
B : Berapa pun Ummi bagi, saya terima.
B : Alhamdulillah…

Okay, I love that answer bang…. Ummi fefeeling touched pepagi tu.

Tghari tadi pulak, terbaca viral tentang Nabil Nabila Nadia. Okay… mcm biasa… hujan di tengahari sampai petang. Sambil kerja sambil kesat airmata. Kang orang office hairan pulak huhu.  Jangan hujan ni bawak ke malam sudah. Saya nak tengok Lara Cinta Ameena, akhir kot ye? Dan saya nak pulun MDH lagi, Insya-Allah.

Babang Didik, 
pergi sekolah tu, ingat pesanant Ummi
belajar elok-elok, jangan asik nak jadi hero Spider n Super
jangan sibuk nak cari makwe :-)
elokkan diri sendiri dulu,
makwe yg elok akan datang bila tiba waktunya, insya-Allah
masa tu barulah boleh jadi hero

Sebab... malam semalam musykil dgn baby MAHAN.
Bila sikat rambut pandang cermin, 
tetiba asik sebut 'Cek Unge' berkali-kali.
Dah kenapa Bie? Rindukan Che Bunga ye?
Hmm... kalau Ummi tak sempat tengok pasangan hidup baby nanti,
asal baby cari yang 'cek unge', ummi syukur dah ...
cek unge Cempaka pun boleh (kalau mak dia kasi la), 
cek unge Daisy lagiiiii ummi suka. 
Ummi hadiahkan MDH in advance (kalau ada rezeki terbit, angan2 free hu hu)

Hmm... sayu pulak hati bila mengenangkan babang didik baby.
Hari ni, mereka masih ada Ummi. 
Entah esok... entah lusa… entah bila… 
Tiba-tiba harus berdikari. 
Dahlah semalam nasihat Babang untuk mula belajar iron baju sendiri.

Babang, Didik…
Kalau suatu hari Ummi pergi… 
Tolong jaga baby MAHAN baik-baik ye.
Jaga Papa baik-baik juga.
Jadilah anak-anak yang soleh
Jangan lupa kirim ‘bunga’ untuk Ummi kat sana ya
Ummi tunggu... (Ummi request bunga daisy tau)

Okay, jom balik! Anak2 dah tunggu dijemput kat sekolah... :-)


Walk to remember 
2016... berlalulah kau masa, aku tidak berdaya...
2017... I'll live my life the best I can, cause it's a gift from Allah.

#adenocarcinoma

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS