Wednesday, May 3, 2017

Lemas

Bertahun dulu pernah try to check in di ILHAM, Port Dickson. Semedang penuh. Coincidence, PM buat team building di sini pada 14-15/01/2017 yg lepas. Walaupun saya bukan active license holder, tapi Pa kata Kak Su insisted me to joint too. Joint boleh... participate, tak janji. Sbb saya jenis yg ke mana2 tak biasa tak bawa anak-anak (kecuali pi kerja) hu hu.

Lagipun nak ditinggalkan dgn siapa? Weekdays, bekerja. Weekend pun tinggal anak... satu, kesian dgn babysitter. Kedua, bila peluang nak spend masa dgn anak2? Biarlah walau terpekik, terjerit, kdg stress dgn hiruk pikuk, tetap tak biasa tak ada anak2 bersama. Tq for accepting this weakness of mine, ya Pa... :-) Sbb tu ssh nak kaya ek Pa? Hu hu... tak kaya tak apalah. Janji blh sediakan secukup & seadanya makan pakai anak2. Rezeki tu Allah yg bagi, kita usaha semampu kita je.

Lagipun ini antara opportunity utk bawa anak2 berjalan & mandi kolam, hu hu...

credit : Ismail Izzani - Sabar

Ada memori tak boleh lupa di ILHAM :-) 

Saya mmg extra alert when supervising & monitoring anak2, especially mandi swimming pool. Bila Babang & Didik dah blh mandi kat kolam 'budak besar', lebih mencabar sbb kena awasi dua kawasan. Dgn Babang & Didik yg dah serupa dolphine kalau dlm air.... hadoi.

Di ILHAM, I monitored boys alone since Pa had his training session. Mata saya tak pernah lepas dari awasi anak2, especially MAHAN. Agak seriau juga sbb budak2 lain agak aktif, takut mereka tertolak MAHAN etc. 

There's a second saya alih mata utk cari Babang & Didik. Perhaps, saya agak ambil masa mencari. Bila turned to MAHAN semula, I saw him lying with his face in the water. I was kind of blur, sbb saya dok fikir 'Apa baby buat tu?'. I thought 'amboi, dah pandai berenang & menyelam ke anak aku ni?'

Hampir 2 minit lebih kot saya pandang dia begitu. When I saw his leg kicking, then only my brain came to  it senses. Mcm ribut saya bangun & tolak seorg lelaki dewasa dpn saya. Berdebush masuk dlm kolam. Sepantas kilat grab & cempung MAHAN. 

Tu dia haih... baby MAHAN lemas rupanya! Mesti ada yg terlanggar dia tadi hingga jatuh dlm air. And of course he didn't know how to get up especially bila muka dah ke bawah, dlm air!

Oh my... jantung saya berhenti berdegup. MAHAN batuk2, cari nafas. Punyalah ramai org dewasa di sekeliling kolam tu, none sedar ada seorang (MAHAN) sdg lemas. Kolam kecil tu. Kalau kolam yg besar? Everybody definitely focus pd anak sendiri, tak salah mereka juga. At that time, saya mengerti mcmana boleh berlaku kes lemas & maut di kolam renang. Saya cuma alih mata few seconds je... aduhai.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.


Walk to remember :

Don't want to think about it... but still have to say salam takziah utk tragedi percutian maut & bbrp tragedi yg menimpa anak2 in few other cases

I think, Abah was right when he insisted that I should always 'buat karangan ke depan'. What he meant wasthink & imagine extra miles! Supaya lebih bersedia. Dlm accounting ada konsep prudence. Tapi in life, org lebih menyuruh 'be positive'. Dlm hidup saya, saya mmg suka 'buat karangan'. Bkn sbb hanya utk hanya baca yg buruk, tapi utk lebih bersedia & cuba elakkan kemungkinan berlakunya perkara yg tak diingini. At the same time, bersiap siaga menghadapinya jika Allah tetap mengkehendaki.

Dan... doa dari jauh utk seorang sahabat Angah, NAK. Fighting her cancer... now critical stage
Ya Rahman, utk walau sekecil-kecil kebaikan & kasih sayangnya buat keluarga & teman2 sekelilingnya, kasihi lah dia juga. Kurangkanlah sakitnya... permudahkanlah urusannya, permudahkanlah urusan keluarganya. Ampunilah dia... sayangilah dia, Ya Rahim.

PBAKL'17... saya blm berkesempatan 'berhari raya'. Wa wa wa!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS