Tuesday, May 13, 2014

Ya Marhabban

Alhamdulillah, on 11th May, tgh hari, di rmh Atok Nenek (paternal) mrk, aqiqah MAHAN n sepupunya FM dh disempurnakan.

Compared to his brothers, aqiqah MAHAN agk lwt krn ada majlis2 keluarga yg berlgsg setiap mgu. Kena tggu turn hu hu. Tarikh tu je dpt disempat2kan even slrh M'sia bersekolah ganti... rushing, tp alhamdulillah selesai seadanya.

Dulu majlis aqiqah Babang bersekali dgn trio-cousins. Igt lg berderet 3 buai berhias utk mrk. Didik pula, sebhgn aqiqahnya Papa sempurnakan di Mekah ketika mengiringi ibubapanya tunai Umrah ms sy dlm pantang. Majlisnya buat si Sabak juga bersekali dgn sepupunya, Syakir. Kali ni, double aqiqah lg utk MAHAN-FM.

Majlis aqiqah MAHAN-FM bertema 'boys in black' hu hu...

Pengertian ‘Aqiqah
Menurut bahasa ‘Aqiqah artinya : memotong. Asalnya dinamakan ‘Aqiqah, karena dipotongnya leher binatang dengan penyembelihan itu. Ada yang mengatakan bahwa aqiqah adalah nama bagi hewan yang disembelih, dinamakan demikian karena lehernya dipotong Ada pula yang mengatakan bahwa ‘aqiqah itu asalnya ialah : Rambut yang terdapat pada kepala si bayi ketika ia keluar dari rahim ibu, rambut ini disebut ‘aqiqah, karena ia mesti dicukur.
Aqiqah adalah penyembelihan domba/kambing untuk bayi yang dilahirkan pada hari ke 7, 14, atau 21. Jumlahnya 2 ekor untuk bayi laki-laki dan 1 ekor untuk bayi perempuan.
Dalil-dalil Pelaksanaan
Dari Samurah bin Jundab dia berkata : Rasulullah bersabda : “Semua anak bayi tergadaikan dengan aqiqahnya yang pada hari ketujuhnya disembelih hewan (kambing), diberi nama dan dicukur rambutnya.” [HR Abu Dawud, Tirmidzi, Nasa’i, Ibnu Majah, Ahmad]

Brothers n Brothers

Isnin lps sy flat seharian sbb skt kpl n rs letih yg lain mcm. Pdhl di majlis ahad tu saya tak buat sgt kerja pun sbb mmg dah tahu kondisi diri sendiri.

Hari ni MAHAN genap 3 bln. Smlm dah inject imunisasi. He weighted 6.2kg. Hari ni sy n Papa Nasir sibuk beli brg2 keperluan MAHAN n hntr ke rmh Nek Imah. Esok sy akan masuk kerja n MAHAN akan diasuh oleh Nenek Imahnya. Sedih sbb tak dpt mengemping dia seharian lg. Risau juga sbb MAHAN hga saat ni menolak puting botol. Tp tak apalah... sy percaya Bik Imah blh handle.. 

Sbnrnya sy rs sgt penat ni. Blk dr urusan MAHAN lwt ptg td, kami kemas rmh intensively (floor bwh je hu hu). Sjk MAHAN menjadi2 main sembur air liur ni, rambut sy gugur n bersepah merata2. Rimas n risau takut MAHAN tertelan rambut, kami vacuum seluruh rumah. Sekaligus kemas rumah, lipat kain n basuh baju bertrip2 sjk pagi tadi. All done, hu hu.

Now, bersedia utk tidur hu hu... selamat malam FRAN and nite to all...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS