Sunday, April 14, 2013

...untuk mati

Assalammualaikum, 

The night is already late, mata pun berat. Dh berebah sbnrnya td for my tiredness along the week n weekend, tapi sy tiba-tiba nak dgr lagi lagu ini...


Lirik lagu nasyid ini diinspirasikan dr makna surah As-Syam. Melodi ini sy dgr  1st time dlm 2 days course : Leadership for Women yg sy hadiri on 10-11 Apr lalu. Speakernya adalah bonda kpd PTCC partner sy, Dr KH Robiah.

Byk nk sy share, tp tak terkeluar dr hjg jari ini. Niat sy apbl memohon hadiri kursus ini adalah utk belajar jd seorg wanita, isteri, ibu, teman, sahabat n ketua yg ada teknik memimpin dgn betul. Plg tidak memimpin diri sendiri. Tp spttnya niat sy adalah nk dpt ilmu memimpin dgn betul utk mencari redha Allah. Bukankah manusia dijanjikan akan mendapat apa yang diniatkan? Kena betulkan niat...


Antara aktiviti simulasi yg sgt berkesan dlm hati saya...
Ia kursus kepimpinan yg berpaksikan kpd satu perkara iaitu setiap yg kita miliki, setiap sesuatu yg kita perkata dan lakukan adalah utk satu perkara. Iaitu utk mati. Mati dgn redha Allah agar diterima masuk ke syurga-Nya.

Honestly sy rs setiap org, not only the leader harus hadiri kursus begini. Ia penyucian hati dan peringatan utk jiwa. Kdg manusia terlupa bhw dlm diri kita ini perlu ada 2 sifat - iaitu sifat makmum dan juga sifat imam. Tak semua org ingat ttg itu walaupun tahu.

Memimpin perlu ada niat utk redha Allah. Spy dpt tundukkan ego, angkuh dan nafsu. Memimpin manusia sgt mencabar sbb setiap manusia ada keunikan dlm perbezaan hati, perasaan dan jiwa. Sbb itu ia perlu ada niat yg betul iaitu setiap yg kita lakukan di dunia adalah untuk persediaan mati. Untuk mati. Untuk bertemu dgn Allah. Untuk jawab setiap soalan yg akan Dia tanyakan. Hati sy tkt sgt mengenang semua tu. Sy manusia yg tak pernah sunyi dr salah dan dosa.

Memimpin dgn baik utk redha Allah perlu menggembleng IQ, EQ dan SQ - intelligent, emotion and spiritual. With them hidup akan ada MVVM - mission, vision, value n meaning. Lack any one, kepimpinan mungkin akan jadi pincang. Akhir hidup jadi apa agaknya?

Dr Robiah pesan ada 4 perkara yg perlu ada dlm doa kita - minta hati yg khusyuk, ilmu yg bermanfaat, doa yang akan diangkat dan hidup yg bermakna... insyaAllah akan sy praktiskan ia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS