Monday, October 26, 2015

Inspirasi GPS CINTA : Hidup, satu PILIHAN



Jualan Gudang Karangkraf hjg thn akan berlangsung pd 30/10/2015-08/11/2015. Editor email minta volunteer turun padang. Ingin sgt nk pergi. Tapi janji yg x tau boleh ditepati atau tak, better don't commit. Even Papa insisted to volunteer... I guess it's not necessary. Kalau ada izin Tuhan, saya turunlah nanti.

3rd baby, GPS Cinta. Sgt sinonim dgn MAHAN. Sinonim juga dgn satu perkataan. Betrayal. Tak apa... bila ada begitu byk pemberian Tuhan yg buat saya tersenyum, senyum ajelah walau airmata kadang2 jatuh setitik2 sampai boleh isi kolam kecik boys tu.

Hidup ini satu pilihan. Saya pun sdg usaha untuk pilih sesuatu yg damaikan jiwa. To you dear elder sister, indeed I once said this to you, "Hidup ini satu pilihan. Bukan cuba-cubaan."

Nak simpan memori ttg GPSC. Ia sempurna seadanya @ 2.37am Jumaat 22/3/13. Tak ambil masa yg sgt pjg utk jadi versi cetak. Happy sgt! Bersyukur sgt. TQSM BPSB!

GPSC came into my head after Kopi+Kek=Kahwin+Cinta's session. Sy dulukan ia berbanding 2 lg mss yg dlm pembikinan. 1/2 way, terfikir nak tukar nama hero n heroin spy ia story yg ada sdkt pengisian to relate dgn tajuk n jln cerita (as what Papa always insisted me to do.. sebelum dia 'BUSY' laa...)Search for Ada Apa Pada Nama. Wujudlah T n H. Then tajuknya tukar kpd KTVH. I could still remember Papa's expression when I told him about d final title. 

Story flow dtg in stages. Proses baca dr mula sampai dah terbit sy buat sendiri sbb 'internal auditor' saya sgt sibuk. Hmm... pon tgh pertimbang nak TERMINATE service dia nih tapi surat rayuan asyik sampai! Ya. dia mmg 'sangatlah sibuknya' waktu itu. Plus minus 365 days before & 540 days official.  Saya sibuk2 pun (sibuk sendiri & sibuk yg diberi orang) dlm tempoh tu nmpk jg hasilnya : MAHAN & GPSC. Ek?! Byk amanah yg diselewengkan. Nanti pi cari IMAN dlm small pool boys tu...

GPSC inspired by my best friend & Papa's friendMeeting up with them, knowing their life, attitude, listening to their dreams & hope... all gave me scripts. Transformed ke atas skrin. Slbhnya adalah exaggeration dr imaginasi n fantasi sy. Sy cuma meminjam mrk berdua utk trigger out cerita. 

Hujung2, saya stucked. Ending dlm kepala ala2 Adam & Hawa, masa tu sdg ulang tayang di TV. But given 2nd thought & after talked to my MIL, I twisted the ending a bit. So the credit should goes to my MIL n novel Adam & Hawa tu.

Scene Taufiq & Hidayah bertemu di tanah suci yg berakhir dgn lamaran Taufiq, sy tanya dgn MIL, "Mak, kalau ada seorg lelaki & perempuan ni, pernah suka sama suka, tp tak ada jodoh. Kemudian few years after (eh, mengada-ngada saya terckp omputih dgn MIL), err... slps bbrp thn, mrk terjumpa sml. Ms tu dua2 tgh buat umrah. Ms kat Jabbal Rahmah, lelaki tu melamar perempuan. Blh ke bgt mak? Nnti tak ke selewengkan niat kita pergi tanah suci tu?"

Jwpn MIL, "Nikah kahwin tu pun ibadat juga. Kalau betul caranya, apa pulak yg salah...?"

There it went. Sy sdhkan ia ikut versi n imaginasi sy seadanya & awak sudahkan imaginasi awak dengan dia. Erk!?

My dear, learn. Nikah kahwin itu ibadah. Berpahala. Noone including me can  deny it. Tapi kalau dibuat secara tidak beradab, biadab, hina & membelakangkan yg haq, oleh manusia2 tak bertamadun yg hati jiwa limpa terpenuh nafsu jin gersang, ia hanya membibitkan dosa demi dosa. Meruntuhkan agama & iman byk manusia. Lalu hujahkan kepada saya di mana hala tuju & kemuliaan binaan itu?

Usah melepaskan diri dgn menuding kpd kehendak & ketentuan Allah, kerana hidup manusia ini sebuah pilihan. Dan saya memilih utk belajar menerima kata kemaafan awak. U chose to stay... so, bear the pain. Because me too... struggling.

Hmm... hidup saya pun mcm buku cerita. Saya ingin nak share utk panduan org lain juga. Bila minta izin Papa, this is what he said, "Tulislah... FRAN tu kan diari hidup kita..."

Ek Pa? Boleh ek? Hmm... nanti ye... saya tulis pelan2. Menulis ni ada seni tau! Menulis ni ada adab. Sebab tu org yg 'menulis' biasanya boleh 'baca orang & lidah org'... and it's proven.

Aiyok, tak tau... nape mcm mengidam buah jambu? Tapi saya tak moh jambu tua.. Tambah pulak jambu tua yang kulitnya berkerutu dan isinya busuk! Ha, sbb tu saya pilih buah... err.. buah apa ye? Nanti saya pilihlah... hidup kan satu pilihan.


1 comment:

  1. lagi satu org seni ni byk yang tersirat, dari kata2..perbuatan.misteri gitu..lebih kurang kak jugak, hehe. gurau je.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS