Friday, April 26, 2019

MDC : Sup Tulang Kambing Golek Champion

They are 50 years old this year.
Their 1st year in veteran championship category for MDC.
Tahun lepas saya tak ikut ke MDC. My family berkumpul di TH37 waktu tu. Yg saya ingat tahun lepas balik dari MDC, Pa bawa banyak kuih. Mungkin lebihan dari event.

Tahun ni...

U : Kena ikut juga ke...?
P : Wajib.
U : Ala... panas la...
P : Kenalah pergi...
P : Awak kena masak sup tulang kambing golek lagi tahun ni.
U : Hah? Lagi? Adeh...

1st time saya prepare bumbu n masak sup tulang kambing golek utk batch Pa di MDC2017 @ 11/03/2017. Hantam sajalah labu. Tapi Pa kata sedap. Habis juga seperiuk (2x tambah). Plus ada yg minta tapau. Kira pencapaian baik bagi orang tak reti masak mcm saya.

Tahun ni, improve sedikit preparation. Kalau dulu cuma basic ingredients, kali ni siapkan juga bahan sampingan supaya lebih cantik dan berwarna kononnya sup tu. Juga dengan harapan agar lebih menarik... :-)


Ha, ada juga kenangan saya dlm gambar. Biasanya boys akan selalu cakap 'Ummi x de pon dlm mana2 gambar?' @ 'Ummi ni dlm gambar selalu tido!' (mata terpejam). You know how I dislike being in pic, sons...

To be honest, sup tu bertambah elok kejadiannya sbb dibantu oleh Kak Linda (wife bro Walid). Apa yg kurang Kak Linda akan tlg alter. Mujur semua bumbu yg saya dah prepare malam sebelumnya tu cukup utk kadar sukatan 2 periuk sup. Cuma tertinggal lada hitam. Or else Kak Linda kata, insyaAllah lebih kaw. :-)

Beza atr tukang masak profesional dgn amatur. Saya buat keje slow-slow, tertib2 satu-satu (konon - ni org profesional panggil lembab). Tapi Kak Linda cekap serba-serbi.  

Apapun, alhamdulillah Pa & his batch liked it. I believe they loved it. Selesai 2 periuk. Makaroni cheese goreng utk breakfast yg saya buat pun habis juga. Alhamdulillah. Happy sebenarnya bila tgk org makan apa yg kita masak. Terasa dihargai :-) 

Batch 86 Pa, champion utk kategori Golden Veteran MDC tahun ni. Alhamdulillah & tahniah. Maka dgn itu juga, saya namakan sup ni Sup Tulang Kambing Golek Champion :-)

Dah-dahla tu kot main bola Pa. Dah 51 tahun depan kalau masih dipinjamkan umur. Rehatlah... biar batch anak cucu korang di VI tu pulak yg main. Kang asik korang je yg menang, cane lak gayanya.

Kot diorang nak rehat... boys always boys. Man is always a man...



credit to me hu hu sbb saya berjaya seadanya jalankan tugas & tanggungjawab jadi tukang masak, tukang amek gambar & tukang amek video bidan terjun ni... 

Simpan sedikit memorinya...




Bye MDC2019.

#mokhtardaharichampionship
#suptulangkambinggolek


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS