Friday, January 17, 2020

Hatiku di Haramain : Menanti Lambaian 12 Tengah Malam

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

"... dan aku menyerahkan urusanku kepada Allah.
Sesungguhnya Allah itu Maha Melihat akan hamba-hambaNYA..."
(Al Ghafir 44)
*******************************************************

02-03 Nov. 2019

Awal mlm 02/11/2019, kami tiba di Hotel Le Meridien, Mekah. Jln masuk ke hotel ini agak menakutkan saya pd mulanya (bukan saya je, tapi ramai yg dlm bas bimbang hu hu) krn jalan agak sempit & mencuram. Terfikir, apakah perlu turun naik jalan curam ni nak ke Baitullah? Bimbang & risau juga sedikit dgn keupayaan diri. Ternyata tidak... alhamdulillah.

Slps tiba, kami mkn mlm dahulu. Lapar sgt. Alhamdulillah.

Begitulah Le Meridien, Mekah. Gambar ni che google yg punye :-) 

Jarak dlm 130m ke perkarangan Masjidil Haram, memasuki pintu satu (King Abdul Aziz Gate). Pd saya yg spesis manja, tak pernah jalan kaki jauh2 ni, rasanya dah dekat sgt dah tu. Keluar dari lobi hotel, dah nampak perkarangan Masjidil Haram. Jalan kaki lurus je melalui lapangan tempat org bagi makan beburung :-)

Alhamdulillah, Allah beri izinNya. Tak sedikit pun rasa penat @ nak merungut. Cuma saya agak malas kalau diajak Pa jalan2 ukur kedai. Kat Malaysia pun saya mmg jenis tak brp gemar jalan2 ukur kedai. Kecuali jika ada keperluan ataupun ketika bila ada duit terpijak. Erk?! :-)


Pic yg ada bagasi tu pic real kami. Itu je satu2nya...
Pic lain pinjam dari FB Wira Saujana & che google je. Bgtlah serba sedikit keadaan Le Meridien yg menumpangkan kami utk 8 hari 7 mlm di Mekah.


Lps dinner, kami  naik berehat dulu di bilik sementara menanti detik 12 tgh mlm utk turun berkumpul & mengerjakan umrah wajib kami yg pertama dgn bimbingan Mutawwif. Rasa lama benar tempoh menunggu detik tgh mlm tu. Takut, tak sabar... berdebar.

Msh terikat kpd 13 larangan ihram. Maka kita hamparlah sejadah berkiblatkan Kaabah. Lalu solatlah kita tanda syukur selamat tiba di bumi Mekah al-Mukarramah. Dgn hati sayu & gentar, buat solat taubat lagi dgn sesungguhnya mengharap keampunan Allah. Buat juga solat hajat agar dipermudahkan urusan & hasrat.

Lama di atas hamparan sejadah, merenung menara Masjidil Haram yg bercahaya di kaca jendela. Moga detik 12 tgh mlm nanti menjelang dgn sgl kerahmatan & keizinan Allah buat kami. Buat saya yg byk dosa ini, terutamanya.


Walaupun ini kali kedua dia ke Mekkah mengerjakan umrah, tapi saya tahu dia yg paling teruja (slps saya). Who doesn't? Sekejap2 lihat ke luar jendela. Terima kasih ya Pa... terima kasih krn tunaikan impian saya. Ampunkan dosa-dosa saya juga ya spjg jadi isteri awak. Moga dgn redha awak, Allah akan izinkan saya juga ke lapangan Baitullah.

Terima kasih Ya Allah, krn telah sudi terima saya setakat ini...


"We pray to ALLAH not just because we need something, 
but because we need to thank ALLAH for everything."

#umrah2019
#lemeridienmecca
#detik12malam
#agarakutidaklupa

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS