Wednesday, June 12, 2013

PA-MA

Few days after that very global Hari Ibu, when I called my mom, Bibik kata, "Kakak! Knp kakak tak telefon dan ucap slmt hari ibu buat mak cik mcm selalu? Dia merajuk..."

Agaknya Ibu terbiasa dgn ucapan dr saya. Bila sekali absence, dia terasa. Tak tau nak bagi alasan apa, saya pun goreng Bibik ttg isu halal haram sambutan Hari Ibu. Sbrnya masa tu baru dgr tapi tak mendlmi. Bibik kata, "Oh, begitu ya kak? Tak apalah kalau begitu, tapi nantinya kak jelasin sama makcik ya..."

Bila dah baca, saya pegang niat je lah. PAMA day is everyday, but having one specific day utk raikan tak salah kot sbb masa tu je yg anak2 dpt berkumpul n gembirakan hati ibubapa. Not to say we agree or share d other religion's celebration. Surah Al-Kafirun : Bagimu agamamu, bagiku agamaku. 

Babang chose 19 May as Hari Ibu bila dia beri saya kertas ni. Kalau tak slh sy inilah yg pertama kalinya. Touched, coz finally he knew d concept. Slm ni dia kata saya ni Ummi, bkn Ibu hu hu...


Saya n Angah pula hanya sempat raikan Hari PAMA kami on the May 23rd. Tak plan big, cuma beli combo KFC n kek coklat. Yg pandai plan ni selalunya Papa, tapi masa tu dia di Taiwan. Ibu abah pula kebetulan mmg teringin nk mkn ayam KFC. Yg terkilan, Ibu tak mkn kek tu. Sbbnya Ibu kata dia hanya suka choch moist cake yg saya sll bake utk dia. Waktu tu pula sy tak brp sihat, tak apalah... before Ramadhan along buatkan Ibu kek tu ya...

Tak mcm saya yg very camera-shy, ibu suka bergambar. 
Manisnya senyuman ibu...
Bila saya tunjuk gambar2 ini kpdnya, Ibu kata : 
"Simpanlah gambar2 ibu ni. Esok lusa kalau ibu dah tak ada, 
dapat juga kamu adik-beradik tengok dan kata 
'hmm... inilah ibu aku'..."

Abah pun begitulah adanya. Pagi Sabtu tu abah keluh-kesah sbb ssh bernafas. Sy dgr dia sebut nama sy perlahan. Bibik kata abah mmg begitu, asyik menangis. Saya jenguk abah di biliknya. Saya urut kepala dan bahunya, terus dia tidur...

Satu ayat abah yg buat saya terdiam, "Sedapnya along urut kepala abah ni. Abah sakit long... hari ni abah dapat tgk along, esok lusa entahlah...."

Hmm... knp pertemuan kali ini ayat abah dan ibu mcm serupa? Pedih hati saya.

So, it's always the matter of what we have in our heart. Setiap hari adalah hari Ibu dan Bapa. Bila seorg wanita jadi Ibu, dia akan jadi Ibu hga ke dunia abadi. Malah bila anaknya ditalkinkan pun, dibinti dgn nama Ibu juga. Kasih Ibu sampai ke syurga, kasih ayah sepanjang masa...

Ibu... jgn merajuk lagi tau.. nanti Along dpt markah merah dlm report-card. Byk sgt markah merah kang sah-sah dpt tiket ke neraka. Tak moh la...

Hmm... ngantuknya... tapi tgh kesian tgk Babang kena gali-gata... tergaru-garu. Siang okay, bila mlm je jadi... kalau mlm esok kena lagi, sah kena bawa ke klinik ni...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS