Tuesday, November 17, 2015

CIK DIARI HATI @ JERAM POND


Tanak pulut utk sarapan Ahad atas request Papa. Dok terliur tgk sambal ikan bilis, signature dish Papa tu, saya mkn sekepal. Sakit kepala tangkap sampai Rabu 11/11 tu! Amik ko. Bawak2 la bertaubat RAN oi. Terbazir cuti tahunan sehari. Ingat nak rehat di rumah, tapi disuruh teman fishing @ Jeram. Ikut je la... kang kot terfishing ikan pakai lipstick hu hu.

Mujur ada Cik Diary Hati (Hanni Essandra) dlm bonet. Boleh cover 4 jam tu. Boring wei. Nasib baik dpt 2 ekor. Tak sesia jadi tukang jaga brg2 & tukang gi beli air. Oh, ada satu pakcik tu ingat saya budak kedai... order air. Mmg dasar comot kau RAN (err... yg comot tu saya, bkn budak kedai ye). Pi kolam pancing ni kena pakai heel 5 inci, baju sendat, lipstick & bedak Qu Puteh 15 kilo ke? Kolam pancing je dow... bukan gala dinner kot.

Baca punye baca Cik Diari Hati, sampai kat page kat atas tu... haish... terkekeh. Damn right! Bkn setakat dlm novel je. Yg hidup real ni pun, happened...  tell you...

Bila ingat... katanya comot, hidup merempat, rumah buruk... dah tu jaki kenapa? Lainlah kalau jelita mcm Kajol ke, dpt derma RM2.6billion mcm PM ke, kereta sedozen dpn rumah agam 17 tingkat ke... novel laku keras siap adaptasi ke, setiap sejam selfie up close n personal kat FB tunjuk muka flawless ke... logik la kot nak jealous.

Maka, bila guna logik akal, bila guna iman setipis kulit bawang, jawapannya ialah... oooo krn kita dipinjamkan Allah sedikit bahagia. You... bahagia ni Allah pinjamkan la, bukan I punye dow (tiru style Iman Firdaus pepuan cakap #akukaukita). Bukan sentiasa pun. Selalu surut pasang. Ada masa lemas, baru2 ni lagi la dahsyat... tenggelam dlm tsunami. Entah bila pulak bahagia tu akan bertransformasi.

You pun pernah ketawa lompat2 lihat kami terkapai kelemasan. Puas hati giler hingga tak makan pun kenyang, tak mandi pun wangi. Dah hari ni hari saya bahagia, dah dia mmg rayu saya walaupun dah dipegang puteri turun mandi tasik dayang bunting setiap malam purnama, nak buat mcm mana? Penat dah saya buat macam2 bagi dia buka mata : yg sana tu puteri mandi, yg sini dayang senandung je, tapi dia nak juga yg dayang senandung,  nak buat lagu mana lagi ni weh? Nanti2 la kot ada strategi lain ye...

Mana tau esok2 hari awak pula mendapat apa yg awak cari2 selama ni. Manalah tau bahagia yg awak dapat tu lebih lagi. Kan...?

I know I was so carried away lately.  Hati saya kelihatan di FB & FRAN. Bila dah melihat warna2 manusia secara nyata, tentulah kecewa. Saya manusia... bukan pokok kelapa. Tapi bila fikir2, dikenang2... haish... sudah2lah. Ruginya buang masa tambah dosa hanya krn manusia2 yg tak worth utk difikirkan. Dunia ni tipu daya, syeikh!

Org lain yg jahat, kenapa nak ikut jadi jahat? Mereka yg dlm kesesatan, apsal saya nak ikut sesat? Mereka yg mengejar belum dapat2, mengendong tercicir, lebih baiklah saya terus fokus pd anak2 yg makin hari makin banyak perangai, rumahtangga yg perlu dibaja, manuskrip yg semedang 1/2 jalan, kerja office yg tak pernah kurang stress walaupun dah pasang karpet baru dlm bilik, hantar ambil anak2 sekolah, kemas rumah, nak bergosip dgn wasap groups yg berbaris tu, nak itu nak ini segala seribu mcm urusan dunia yg tak habis2. Ni mana nak selit urusan utk akhirat...?

Saya tau orang2 yg dihadirkan dlm hidup kita ada tujuannya yg dah ditentukan Allah. So with things that happened. Bila dah tahu, saya kena usaha pula find the better in it. Krn itu saya memilih utk melihat versi yg tak ada org mampu menyelaminya. Saya memilih utk apa yg saya rasakan terbaik & kurang mudharatnya utk semua manusia. Walaupun susah & payah. Walaupun dlm keterasingan. Sampai bila? Hati saya ni Allah pegang. Dia je tahu, sampai bila...

Awak nak jadi hebat? Saya tumpang bangga org Melayu hebat.
Nak jadi paling cantik? Sapa bilang gadis melayu x menawan?
Awak nak jadi paling pandai? Pi sekolah, belajar rajin2 ye.
Nak jadi paling profesional? Register with recognized body.
Awak nak jadi paling kaya? Chaiyok! 
Nak jadi paling soleh & solehah? Alhamdulillah, syurga jua tempatmu. 

Awak nak jadi yg paling apapun, jadilah. InsyaAllah saya selitkan doa utk awak ye. Cuma maaf la saya tak dpt nak memeriahkan persaingan. Sbb saya blm pandai utilize sifat iri & cemburu. Susah juga rupanya kalau tak pandai cemburu ni ye. Org kata cemburu tandanya sayang... ooo no wonder la... dia ingat saya tak sayang la ni ye? Hmm....

Papa kata, tak usah disebut perkara yg lepas.
Ye lah tu... (dlm nada sinis).
Ya lah.. ya lah... saya masih terikat dgn hukum. Suka tak suka, pedih tak pedih, kena ajar diri jadi lebih baik.. berlapang dada. Kalau tak, mcm mana saya nak tunjuk contoh pd anak2 saya.

Real happiness is when we can accept that life is not always good or happy & yet we still choose to smile, not the fake one ya, and move on. Lagipun, untuk menempuh badai kita kena terus berjalan walau payah hingga byk kali tersungkur, luka berdarah. Kalau berhenti... naya la kena lebur dek badai tu.

Insya-Allah ini lah sharing cik diari hati saya yg terakhir untuk tsunami yg melanda. Malas la nak perli2 pokok keladi dan pokok ubi. Bukan dia tau reti hu hu...

We are moving on, appreciating what we are still having and holding on now till the day of expiry. We are grateful for the betrayal & damages, they teach us that we are AKU-KAU-KITA.

Saya masih belajar utk memaafkan semua dgn sebenar2 ikhlas, maka beri saya ruang sehingga Allah mengizinkan saya mampu membuka pintunya. Me too... apologizing... in silence... and from far distance.  

"Lalu ada yang terlupa
Pada perjanjian 
Kerana leka dengan kepalsuan
Tersesat kita dalam perjalanan"
(rahsia di sebalik rahsia - metropolitan)

Guna GPS CINTA-Nya, kita cari jalan kembali ke pangkal tujuan..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS