Thursday, November 12, 2015

MIMPI

Saya jarang bermimpi ketika tidur malam. Sbbnya saya sll lewat tidur, so samada saya tidur mati atau tidur2 ayam sampai pagi. Tp ada waktunya saya diberikan mimpi yg berkualiti. Lately, bila saya duduk merenung kehidupan... saya patch setiap mimpi dgn realiti kehidupan yg dah atau sdg saya lalui.

Kecik2 dulu selalu mimpi dipijak sekumpulan kuda & mimpi mcm diangkat ke atas pas tu jatuh ke bwh. Mcm dlm silap mata David Copperfield tu. Ibu kata tanda nak besar. Hmm… mmg ‘besar’ la sgt. Debab. Makan nasik siang mlm. Lauk kicap dgn petai. Dh sy ni org kampung. Bkn perempuan2 sungai yg bila nmpk ‘kangaroo’ terus culture shock. You… I pun dah pi jumpa ‘kangaroo’, in fact many years earlier than you. Nnt kalau MDH I ada rezeki terbit, baru I nak gedik2 culture shock tunjuk 'kangaroo' ye. Stop it RAN… salah niat dah tu.

Mengenang kembali my few significant dreams... 

(1)  Ada org  tanam sesuatu dpn rumah kg. Esok pagi beritahu pd arwah Wan, digali… hmm… it was really there. Jgn tanya apa bendanye. Org N9 spt sy mmg dah sgt biasa.

(2)  Dikejar ular. Tapi tak gigit pun. Tu biasa la kan bagi anak2 dara. Sy sergah ular tu lintang pukang dia pusing lari.

(3)  Tidur dgn adik2 dlm kotak. Bila bangun tetengok byknye la ular melingkar kat my siblings. Pang pung pang pung saya buang ular2 tu semula. Konon hero.

(4)  Melintas jambatan gantung, di bawahnya air terjun besar sgt. Airnya menderu2. Tu kalau jatuh mau hilang jadi ikan. Seorang demi seorang sy bawa adik ke seberang. Tetiba bila bawa Dik Sah, dia plum! Jatuh ke bwh. Lintang pukang sy turun pi tarik tgn dia. Selamat. Ibu kata, kami akan lalui kesukaran & akan dpt mengatasinya. Bila fikir2… mmg ya. Dgn kuasa & izin Allah. La ni ada seorg yg msh 'sesat'. Semoga Allah sentiasa menjagamu dik.

(5)   Dikepung byk ular comel, warna warni bergantungan sekeliling rmh. Tgk kat laman, kat pagar semua ular2 tu tersengih2 kat saya mcm kata ‘No no no… duk diam2!’. Sapa yg tak bg sy keluar rmh ni wei? Kalau nak, dtglah. Man up! Main bodyguard pulak. Tak macho la. I nak pi tengok wayang pun tak leh! Papa juga yg akhirnya selamatkan sy! Pa, kalau dulunya kuat, teruslah bermohon agar Allah kuatkan hingga akhirnya. Kalau tidak... pecah jualah segalanya.

(6)  Sdg tidur tetiba terdgr suara baby menangis. Bangun cecari dr mana bunyi tu dtg. Tgk sana sini.. tetiba jumpa baby dlm almari. Hmm… Ustaz kata mimpi bgt ada tandanya tu… hu hu. Good bye la. Sy ada Tuhan.

(7)  Bbrp bln slps MAHAN lahir, sy mimpi brd di satu tempat. Busuknya masya-Allah tak blh tahan. Tahi manusia sana sini bersepah2. Spi habis terpalit busuk kat baju sy. Called ibu from office. My mother said, ‘Tandanya tu tak baik. Akan ada fitnah & aib. Istighfar byk2.’ And yes… dgn izin Allah, it happened. Maha dahsyat. Sy tau kita berdua teruji. Ujian Allah hanya utk yg mampu. Indeed. Awak pun kata ‘kita terpilih’. Ya saya tahu. Saya tau Allah nak saya buktikan niat saya ketika saya terima awak dulu. Tak apalah... selagi awak perlu, saya akan sentiasa di sisi. Come what may... doakan je saya tetap bertahan utk support awak dr blkg. Tp perli sikit2 tu halallah ye pa...

(8)  And d'very latest… minggu lalu sy bermimpi 2 ekor ular bergumpal menyerang sy. Adoi la… bergabung meletop dah ke? Bila nk hbs daaa drama ni. Pa, blh tak sy angkat kaki je? 

Above all, ada satu mimpi yg sbnrnya takut nak ingat. Mimpi Didik pergi. Dek krn tak sggp lpskan, I buried him di ruang tamu. Mlm tu Didik bangun, main2. Lebih dr sebulan sy over-alert & over protective terhdp Didik. Gila punye kerja. Trauma spi hari ni. Anak oi.. siapa tak syg? Tambah la sy ni doktor pnh predict tak de anak. Bila Allah pinjamkan, mcm dpt segunung emas 916! Erk!? Pa... tu tetanda sy nk minta brg kemas tau! Sesiapkan la bajetnye ye.

Tp klu awak bnr syg, jagalah elok2. Jgn rosakkan. I did all I can, in my own way, my own capacity, just for the good sake of all of you. Nak ikutkan pun sesen tak ada untung pd saya. Worse,  saya dijadikan kambing hitam bertahun2. Skrg, lihatlah sendiri. Tak sampai seminggu tinggalkan rmh sy, dh kena cekup. Ambillah. Sy penat. Saya dah buat yg terbaik, cuma saya tak pernah dihargai. Overall, awak lebih afdhal. I wish you guys all the best. Semoga yg baik2 saja Allah berikan utk kita semua.

Mimpi, mainan tidur. Bila ia jadi nyata… lalu je lah semampu daya. Sy, insan yg sgt tidak sempurna. Sekurang2nya... Allah sentiasa beri peringatan agar sy selalu sedar bhw sy tak sempurna... dan sy sentiasa belajar utk jadi lebih baik. Walaupun dlm keterasingan mimpi...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS