Saturday, November 14, 2015

Sakitnya Tuh Di Mana?

Throwback utk memori MAHAN.

Masa MAHAN baru belajar jalan jatuh... he learned many. Antaranya muzik. Dah Babang & Didik kerjanya pun asyik menyanyi.



Dlm dunia ni, byk rasa serba-salah. Kacau orang, memang sah-sah salah. Tak kacau orang pun salah. Hidup sendiri pun tak menang tangan nak urus. Tak pernah ada masa dan rasa nak kacau org, apatah lagi kalau org tu langsung tak berfaedah pun utk dikacau. Kita tak kacau diaorang pun, hidup mereka dah sedia kacau.

Yg serba salahnya bila... org2 tu sakit hati dan jiwa bila kita tak kacau dia. Dia cari cara nak kacau kita pulak dah. You dah kenapa...? Sakitnya tuh di mana? Sakit sebab sunyi tak de teman? Sakit sebab tak de kerja dah nak buat?

Pun... kalau jadikan diri sebagai api yg suka membakar, tentu sakit. Kalau jadikan diri sebagai pembuat onar, tentulah akhirnya sakit juga. Dan kalau jadikan diri pemburu keseronokan dan harta dunia, akhirnya yang digenggam hanya butiran kerikil, merana. Bila merana, dia nak orang lain pun hancur juga. You dah kenapa? Kalau menyesal, istighfar. Kalau mahukan apa yg Allah pinjamkan pd saya ni, marilah sini.. saya boleh pertimbangkan derma. Tapi kalau terus layan malu, ego dan dendam syaitan yg bersarang, tak ke mana akhirnya. Kalau boleh produce satu novel seram... untung juga.

Kadang demi nak bagi org lain happy, kita tunjuk je lah kekonon kita ni bodoh, tak tau apa. Biarlah diorang boleh rasa pandai. Gembirakan lah mereka walaupun sbnrnya itu pura-pura. Fitrah kebanyakan manusia suka kalau mereka diampu, dipuji, walaupun they don't deserve it. So, demi nak jaga keharmonian, layan je lah.

Boleh... saya boleh layan. Saya dah layan lama dah. Malangnya,, utk sekarang & sehingga ntah bila, sorry... saya penat. Kesanggupan saya utk melayan perkara2 negatif lagi tidak berfaedah ini... expired. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS