Thursday, July 5, 2018

Abang Baby

Episod akhir NUR saya tonton berdua dgn baby MAHAN. Sebab malam tu, Pa-Bbg-Ddk were on their way back home from kampung. When I was crying, he came & hugged me tight. Asked 'Nape Ummi nanges?'. 

Indeed a good drama. Pengisian yg hebat. Alangkah bestnya kalau mampu hasilkan satu naskah mcm ni. Tapi bagi saya momentumnya laju sangat. Tak sempat nak fefeeling lebih2 hu hu. 

Dan, disebabkan NUR, baby MAHAN dah minta dipanggil abang baby.. hah?! :-)

La ni, kalau panggil dia baby, kekadang dia tegur semula, "Kan dah cakap jangan panggil baby, panggil abang baby."

Ish, awak ni dah jadi Timoh versi lelaki pulak la baby...


Yg ni video lakonan semula. Tak brp nak menjadi mcm yg spontaneous real sebelumnya tu :-)

Ingat balik NUR, teringat Ustaz Hamadi, teringat isu semasa. Kadang terfikir betul juga bila Pn Asiah Abd Jalil utarakan critical thinkingnya tentang 'pak lebai', lelaki & isu poligami. Ya, saya suka baca critical ideas beliau. Ada yg saya boleh hadam, ada yg saya KIV & ada yg saya terpaksa serah kpd Allah. Tapi saya 'hormati' pendirian & keberaniannya dlm mencari 'kebenaran'. 

Dilihat berjalan sendirian di suatu persimpangan, belum menandakan orang itu salah jalan. Barangkali  ramai-ramai di jalan sebelah itu yg akan berbondongan jatuh ke lubang maha dalam. Wallahualam.

She wrote "Sesungguhnya terlalu banyak perkara dihijab oleh Allah dari pengetahuan dan pemahaman akal manusia. Di akhirat nanti, saya ingin mengetahui kesemua jawapan kepada persoalan saya.", sesungguhnya yg ini juga adalah azam saya. Sometimes I used to tell Pa, 'Nanti kat akhirat saya tanya dengan Tuhan.'  

Sebab semakin saya melihat, membaca malah melalui beberapa perkara dalam kehidupan, saya rasa manusia zaman ini tend to use sunnah & hadis wrongly. Especially those yg ala2 'Ustaz Hamadi' & isterinya si 'Aisha' tu. Dan-dan saya teringat 41:11. Dan-dan saya nak kata dua2 ba alif nga nga. Yg support & 'menghalalkan' pun sama kepala senget. 

Nak ikut sunnah, ikutlah betul2. Bila kau praktis ikut sunnah dgn betul, baru kau boleh defense diri kau dgn sunnah tu juga. Masa tu tak dak sapa mampu argue haih! Tapi bila sunnah tu suku kerat pun kau tak mampu ikut dgn betul, time nak defense, kau baca segala kerak hadis, apa barang bai?! Nak tolong, banyak cara bai. Tapi kau pilih untuk tolong 'benda' kau je. Rasanya Nabi pun nanti malu nak mengaku kau umatnya! 

Alamak, bila kata ganti diri awak bertukar kepada KAU, bermakna che amarah sedang intai. Maka lebih baiklah noktahkan je diari sblm nafsu jadi tiara di kepala. 

Haish, sorry baby. Ummi nak simpan diari pasal Abang Baby, tiba-tiba tersebut pasal 'Ustaz Hamadi' dan sekutunya. Grrr! 

NUR yg menitikkan kesan dlm hati sehingga saat ini. Sampai bila-bila kot...


Walk to remember
Hari ini saya & Pa dah betul2 raya. 
Selesai yg wajib & selesai 6 hari di bulan Syawal. 
Alhamdulillah.

Be strong Pa & Ma... wildan syurgamu sudah tiba di destinasinya. 
Ditemani & diasuh bidadari-bidadari syurga, insyaAllah.
Redhakanlah dia.
Terimalah ini sebagai anugerah,
kerana dia dipulangkan dlm keadaan putih suci dari palitan noda & dosa dunia.
Meskipun pedih dlm jiwa tak mungkin terubat sepenuhnya hingga hujung nyawa, 
inilah ketentuan Allah utk kita. 
Kami turut merasa, walau takkan sama. Kami memahami, walau tak akan pernah serupa.
You both will forever have all the condolences & doa for our beloved Adam Rayqal.
May Allah grant both of you Jannah in thereafter for this hardship you endured. 

Saya pun kena cuba move on juga... 
InsyaAllah & Alhamdulillah, saya mmg dah biasa dgn istilah move on selama ini... 
(kesat air mata)

Haish! Rindu Abang Baby la pulak...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS