Wednesday, September 12, 2018

Inspirasi MDH : Che Daisy @ Gold Coast, Australia

Lately, excitement saya lbh kpd OMG Our Mini Green. Hga lupa pula dgn baby books. Sorry, dear. Okay, 4 hari cuti pjg, dptlah simpan 2 diari. Satu ttg che daisy pink yg dah berbunga 3 di rumah. Dan yg ini ttg che daisy, baby book ke-4 yg mcm dah terasa2 spt yg bongsu.

Alhamdulillah, Menunggu Daisy Hati (MDH) @ suka saya panggil Che Daisy lahir seadanya ia, dgn kkrgn n kelemahannya. Sbg ibunya, dia ttp cantik di hati krn ia adalah manifestasi angan2 yg lahir di Gold Coast 17 tahun lalu.

Ketika tu, baru 2 thn kerja dgn sebuah sykt pembinaan di D'sara. Selesai uruskan satu projek mega di Kulim dgn jayanya, diberi pakej lengkap ke Gold Coast Australia dgn QS Kak Nis. Alhamdulillah.

Throwback... waktu interview, saya sendiri minta jwtn kerani & gaji 3 angka (hati kecil, tak berani apply bigger post), d'owner were speechless. Graduan minta position & gaji yg tak masuk akal? I was not being too humble, tp mmg berhati kecil. Let me show what I can do, then only people decide how to appreciate, rasanya itu msh jadi prinsip saya dlm pekerjaan hga skrg pun.

Masa tu juga dah few times kecewakan abah bila tolak bantuannya utk dptkan position di sebuah UA via majikannya. Masa tu saya ada sceptical view ttg 'org gomen'. Sbnrnya nak cari pengalaman dulu walaupun kerja & pendapatan saya agak kritikal utk bantu sara keluarga. Tapi, mmg dari dulu, money never sits on the first rank in my life. (Mgkn doa abah naik ke langit, eventually di UA inilah saya skrg spt apa yg pnh abah impikan. Saya di sini dgn keupayaan sendiri plus dgn izin Allah).

I just wish majikan & kawan2 di tempat kerja dpt terima saya dgn hati terbuka. Berlapang dada dgn kelemahan & kekurangan saya. Pegang title graduan tak semestinya tahu buat kerja. Bimbang ada umpat & kritik di blkg saya 'konon graduan, konon pandai buat kerja tapi hampeh!'.

Di U dulu struggled utk lulus exam terutama paper akaun. Bila bekerja, I came to know 'apa sbnrnya' yg saya struggled for dulu tu. Ketahui & fahami, dua perkara yg mmg berbeza. Apa2 yg krg tahu, mereka bantu tunjuk ajar sepenuh hati. Org Cina, lazimnya kita rasa mereka prioritize org2 mrk. Alhamdulillah dpt terima, syg, percaya & willing turunkan ilmu kendalikan sykt pd saya. 

Rezeki, cepat naik gaji & position. That's the good thing about d'co. They knew how to appreciate good staff. Cuma, the way I left d'co & d'way I kept myself silent to date, perhaps hurt them. At this moment, I suddenly feel d'possibility of breach of communication @ slh fhm atr kami yg caused saya bawa diri.

Karen (I should address her Datin Karen already), I really hope you will always be healthy & happy. Tq so much for everything. You're the kindness & wisest lady boss I've ever met in my working life. I owe you in every way & I can't thank you enough for every capabilities I have today. Most of d' strength I have in me, were coached by you. (though she'll never read this neither she'd know the existing of FRAN)

Pertama kalinya, saya nak simpan di sini memori yg pnh ada di Gold Coast, Australia. Tempat mula2 tercetusnya jln cerita Menunggu Daisy Hati 17 tahun yg lalu.

Can't thank the publisher, editor, d'graphic team & everybody enough for helping in d'process of making Che Daisy a reality in my life. Ampunkan saya andai msh tak reti utk boostkan edaran & jualan. Seriously, I am not born to promote & do sales :-)

 Surfer's Paradise Beach - 
place where Darryl n Darleen met for their 1st time - kononnya...
 Gold Coast Cruises - 
where Darryl n Darleen spoken to each other  for d'1st time ... kononnya juga...


Tempat yg Rozana @ Zana paling suka :-)



Places that inspired the stories...
Masa ni tak ada hp atau kamera, tak byk pun gambar yg saya ada. Inipun ehsan Kak Nis dedulu :-)

Kak Nis ambilkan gambar abah & ibu sewaktu di airport. Abah & ibu senyum... tapi dlm hati mereka risau lepaskan anak perempuan, pertama kali jalan jauh seorang diri :-)


Throwback Che Daisy di Gold Coast, Australia. Waktu jalan2 survey souveniers, tiba di satu kedai... rasa tak sedap hati. Terasa diperhati seseorang. Masa tu Kek Nis sdg excited isi bakulnya dgn souveniors, tak mohlah ganggu keterujaannya.

Then came a young, not so tall, not so dark & handsome (cukup sifat considered handsome la ya) man, menyapa : "Wanna buy souveniors?"

Berlanjutlah conversation itu sehingga, "Can I have your address in Malaysia? I want to call my parents to fly and see yours."
"Why?"
"I nak pinang you."
Erk!? Spek mata awak tercicir di mana? 


Along the way hingga 17 tahun slpsnya, that's how Menunggu Daisy Hati grows & grows & grows. 

TQ GESB for the trip to
Gold Coast, Australia in June 2001
it gave me initial flow for MENUNGGU DAISY HATI


* Terima kasih Allah krn selalu sayang pd ku & kami semua dgn limpahan rahmat & ehsan-Mu *


#menunggudaisyhati
#goldcoastaustralia
#surfer'sparadisebeach

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS