Friday, December 28, 2018

Sayonara

Alhamdulillah, pagi ini selesai orientasi Babang utk secondary schoolnya. Dan saya masih tanya Pa utk entah keberapa puluh kalinya, "Sure? Tak mau reconsider for rayuan?"

Jwpn Pa ttp sama. Semalam dlm keadaan hectic cut off time di pejabat, saya hampir klik butang rayuan. Tapi terlalu byk considerations dlm kepala. Earlier Pa nak rayu, saya yg redha. Kali ni bila Pa & Bbg redha, saya pulak yg berubah sudut darjah.

Jika boleh, saya ingin Babang ke SMKA & berasrama. Saya ingin dia berada dlm persekitaran Islamik & jadual akademik terancang. Saya bimbang dia leka jika bersekolah harian krn separa harinya di rumah tanpa pengawasan penuh ibubapa. Kami perlu bekerja, mencari rezeki menyara keluarga.

Tapi Pa kata, tahap kemandirian & kesihatan Babang perlu diambilkira juga. Biar dia down skrg & mulakan azam baru, drpd kecewa dgn persekitaran barunya nanti.

Dan saya dgn pengetahuan yg kecil ttg perubahan kemudi dasar pendidikan, separa akur. Tapi bila dgr briefing orientasi tadi, rasa sedikit kecewa. Mengharapkan peluang utk aliran KAA di sekolah harian. Ttp peruntukan yg semakin mengecil memustahilkan kelas KAA ditambah bagi menampung pelajar yg rata2 punya kelayakan jika diberi peluang. When hope is being denied  at the 1st stage (without given a chance), dan-dan tu airmata gugur.

Selesai parent's briefing, dan bila Babang turun dari kelas... wajahnya cerah. Nampak happy. Ya, ada ramai kawan2 primarynya di sini. Mungkin transit smntr sebelum ke mana2. Atau mungkin juga seperti dia, terima dgn kesyukuran akan kurniaan Tuhan. Dan katanya dia sudah dilantik jadi Ketua Kebersihan. Kalah satu undi untuk jadi Ketua Kelas. Amboi!? Tak dpt jadi PM, jadi Menteri Kerjaraya & Alam Sekitar pulak ek Bang? :-)

"Are you happy here? You sure you wanna stay?"
And he nodded so fast, happily.
"Betul tak mau Ummi buat rayuan?"
Dia geleng. Juga wajah berseri. Dan-dan tu saya peluk dia & menangis lagi.

Di pejabat, bila titipkan mesej penghargaan terakhir sebelum berundur diri dari group wasap sekolah2 Babang, airmata turun lagi. Haish, sentimentolnya... atau mmg 'perpisahan' itu adalah sesuatu yg menyedihkan? 

Done his primary. In few days time, he will walk into his secondary school life. Dan hari ini sudah pertama kali sarung uniform baru & berada di dlm kelas di sek menengah. I've done my 6 years too uruskan dia di primary school. Pi-balik, sana-sini, begitu-begini, dlm kesibukan & penderitaan... selesai juga sekolah rendahnya. Alhamdulillah.

Time flies so fast, indeed. Babang will have to say bye-bye to his primary school life eventually...



Breakfast sementara menunggu waktu orientasi.
Di mana pun takdir dan rezeki yg Allah tentukan,
bersyukur, berusaha, berdoa & bertawakallah kita...

Harapan, kasih sayang & doa PaMi akan selalu bersama Babang.
You always knew that...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS