Friday, October 12, 2012

Doa Cinta Hersalina


Check up semalam, alhamdulillah, doktor kata saya sihat!

Bila check up di DEMC, sebolehnya saya akan elak dr masuk kedai kecil kat entrance hospital tu. Sbbnya dh mcm ketagihan, kalau masuk situ, walaupun kedainya kecil, tapi saya suka di bahagian bukunya yg cuma beberapa naskhah je.

Dan semalam Pa mengada nak beli aiskrim. Dah lama tak pekena Magnum dia. Cit! 

Ada sebuah buku yg menarik hati at 1st sight. Doa Cinta Hersalina. Ditulis oleh Amer Mukhlis, diterbitkan oleh Buku Prima. 484 pages with price of RM19.90. Baca sekali lalu sinopsisnya terus menarik hati. Tak ada cliche. Pa tak cakap byk bila saya tunjuk buku ini dr jauh, dia cuma hulur duit je. Hu hu, terima kasih Pa!

Cerita ttg seorg anak tidak sah taraf yg enggan diakui ibu sendiri & dizalimi sepanjang hidupnya krn ibunya nak cover perbuatan jahatnya mencurangi suami. Hish! Sbnrnya saya tak suka baca cerita yg sengsara2 begini. Tapi apa nak buat, saya dah tak ada keje lain agaknya kali ni... lagipun saya kena buka minda untuk elak stereotype dlm pemikiran saya.

Memanglah betul, bila Tuhan beri ujian ia bermakna ada cahaya di hujungnya. Tapi bila dikenang-kenang melewati ujian itu sesuatu yg sgt getir. Hersalina sgt kuat, tabah, redha & ikhlas. Sbb itu dia berjaya harungi ujian demi ujian dlm hidupnya. Kadang yg membaca ni pula rasa melampau sungguhlah bagi sengsara tahap tak ingat kpd watak ni. But, yes.. itulah kehidupan. 

Apa yg naskhah ini ajar saya? Saya selalu fikir, sejarah adakalanya berulang kalau tak silap gaya. Ya, mungkin ia berulang, tapi dgn maksud n matlamat yg berbeza. Adakah kalau ibunya jahat, anaknya akan jahat juga? Dlm realiti hidup, saya selalu khuatir ttg itu... tapi semuanya di tangan Tuhan... 

Bila seseorang itu hamil anak tidak sah taraf, apa pilihan yg dia ada? Gugurkan baby, buang anak bila dah lahir @ terima & besarkan dia sebagai anak kita? Gugurkan ia tentu2 berdosa krn membunuh satu nyawa. Lahirkan & buang ia merata-rata, pun dah tak ada kategori nak labelkan pelakunya. Haiwan pun tak tinggal anak merata-rata tau... 

Besarkan tapi nafikan haknya. Samalah mcm bunuh dia juga. Besarkan & didik dia... apakah risikonya?

Satu hari saja saya membacanya sbb saya nak habiskan ia juga to reach to it's ending. Ya, tak apalah endingnya begitu. Kasihan Hersalina dah menderita sengsara spjg kehidupan. 

Saya suka story flow Doa Cinta Hersalina. Saya menangis di 1/4 akhir cerita. Babang tanya, "Ummi, nape Ummi nangis?". Cit! 

Habis baca, saya fikir... boleh ke saya jadi seredha, setabah & seikhlas Hersalina? Yg pentingnya saya tak akan namakan sesiapa atau apa2 pun dgn nama Hersalina, sbb nama tu mcm sinonim dgn penderitaan. Hish...

************************************

Notes : Pukul berapa game S'gor vs K'tan kat Stadium Shah Alam tu habis ya? Pukul berapalah Papa ni nak sampai umah....?

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS