Monday, August 22, 2011

CERITA I, 2 dan 3

CERITA 1 - DR IDZA

Last Friday (12/08/2011), my calendar alarm rang during sahur. Written on the phone screen, "Due date to call Dr Idza regarding my STKG". Sehingga di pejabat saya masih was-was hendak menelefon beliau. Sudah habiskah beliau meng'edit' STKG dalam kesibukan tugas beliau sebagai seorang doktor perubatan? Takut susahkan dia je. Nasib baik lewat petang itu beliau menghantar SMS. Sukanya hati saya... we then set an appointment to meet.

Seperti yang dijanjikan pada hari Isnin 15th August saya sudah siap menunggu beliau menamatkan shift jam 9.30 mlm. Since Papa dah tanam azam nak penuh tarawih dan tadarus tahun ini, maka my young men dua orang tu haruslah Ummi bawa bersama.

We need to find a place so that we could discussed better. I let her decide but in heart pray hard 'janganlah jejauh'. Dia cadangkan kami pergi McD Setia Alam. Hmm... okaylah kot, macam pernah dengar je nama Setia Alam tu. Then I followed her car there. Di sana, Babang dan Didik terus masuk play area. So senanglah sedikit saya hendak berbual dengan Dr Idza.

First comment from Dr Idza, "I like the way you write." Hmm... positive respond.

So about half an hour time, dia bercerita itu ini which interest me so much. She has lots of knowledge and very generous in sharing. Dr Idza cerita tentang pengalaman pertamanya ketika bertugas sebagai doktor perubatan.

"I can still remember how my first patient died. She was a mother of four, suffering major injuries from accident. And the time she collapsed from the treatment, I was there, stood still, panicked, could not do anything. I called my friend and and the other on duty doctor, we had tried everything, unfortunately she didn't make it."

Hey eyes full of tears when she told me the story. So did mine. Saya biasalah... tengok Hindustan pun boleh menangis sampai lima puluh baldi penuh. Tengok ulang-ulang pun boleh nangis sampai husband tak terkata apa. Inikan pula dengar cerita about life in live pulak...

"But, that was it, I have to face it anyway. In order for us to save more life, there will be one life to be sacrified sometimes..."

Betullah tu... doktor pun manusia biasa. Ada hati dan perasaan, boleh berbuat kesilapan. Hmm... there goes my Dr Firas in STKG. Dr Idza kata STKG is good in it's way. Pada pendapat Dr Idza, STKG tak mungkin akan timbulkan apa-apa legal issue. Alhamdulillah...

But there were many corrections yang Dr Idza buat dan harus saya perbetulkan. So... this few coming weeks,  I need to work hard on STKG so that I can submit the revised version as promised to publisher after raya. Boleh ke ni...? Cuak je...

"Never mind, next time we meet again. I will tell you all my experience... may be you should bring along recorder, it will fascilitate much."

Wah, tawaran hebat! How can I deny it? She promised me to set a date when she is free. Definitely after raya. Orang sudah sudi dan bermurah hati hendak berkongsi ilmu, saya lagi berbesar hati!

Yang kelakarnya ialah bila Dr Idza harus permisi dulu kerana dia tinggal di KL. Hish, Dr Idza ni, kalau tahu dia duduk KL, baik pergi Shah Alam je tadi. Lepas belikan burger sebagai memenuhi permintaan Babang, saya pun duduk dalam kereta termenung seketika. Then I called my husband.

"Pa, Ummi sekarang kat McD Setia Alam."
"Okay.."
"Err... masalahnya sekarang ialah... Ummi tak tahu macam mana nak balik..."
Wa wa wa!


CERITA 2 - DIDIK ZAFRI

Dalam waktu yang sama Didik dah batuk-batuk teruk. Mesti kerana main tak ingat dunia tadi di play area McD tu. Lagipun Didik memang dah beberapa hari batuk selsema dan harus ambil nab sekali sehari di rumah. Melihat keadaan Didik, saya jadi bimbang. Teringat cerita seorang kawan pejabat yang anaknya meninggal dunia kerana lelah selepas bermain. 

"Adik, jangan takutkan Ummi, Dik!"
Didik batuk-batuk terus. Saya tengok dia hendak tarik nafas pun agak sukar. I put him on my lap. Sambil memandu mencari arah pulang tu, saya tepuk-tepuk belakangnya. "Adik OK? Tunggu kejap ya, sekejap lagi kita sampai rumah. Nanti Ummi bagi adik nab ya."
Adik jawab dengan payah, "Okay..."
Dan sepanjang jalan dia batuk terus. Bunyi seperti dah kesemputan nafas, pun dia dah lembik tersandar pada saya.

"Mi, baby kenape?" tanya Babang. Dia memang jarang-jarang sangat address Didik sebagai Adik. Babang panggil Didik as baby, walaupun waktu dia marah.
"Didik tak sihat..." jawab saya perlahan.
"Baby, baby okay ke?" tanya pula Babang pada Didik.
Didik jawab dengan begitu lemah, "O-kay..."
"Sekejap ye baby, sikit lagi nak sampai umah..." pujuk Babang pada Didiknya.

Sampai sahaja di rumah, perkara pertama is put Didik on nabulizer. Baru nampak dia lega sikit dan boleh senyum lalu terus makan fries. Aduhai adik... takut Ummi tadi... sampai suku jalan pemanduan tak sedar lampu kereta tak pasang.


CERITA 3 - PAPA NASIR...
Setelah Papa pulang dari masjid tengah malam tu, seperti biasa we would having bedtime story. Saya beritahu Papa tawaran istimewa Dr Idza. Papa senyum je dan bertanya, "So now you really need it, hah?"

Need what? Recorder? Hmm... memanglah Dr Idza suruh bawa recorder so that senang sikit nak rakam semua yang dia ceritakan. Tak adalah saya susah-susah nak tulis, trengkas pun tak pernah tahu hu hu.

Actually, last few weeks Papa pernah cadang hendak beli recorder untuk saya. Katanya, senang untuk assist my writing. Ya lah, idea bila nak flow bukan kira tempat dan masa. Tengah driving pun datang. So Papa yang memang dah faham sangat dengan tabiat saya tu kata kalau ada recorder senang untuk saya nak record any idea yang flow. Tak adalah payah-payah hendak cari pen dan kertas sampai menyusahkan orang lain.

But does it compulsary to have one? Saya ini memang manusia yang agak conventional dan traditional. Nak guna handphone pakai screen touch pun rasa menyusahkan. Inikan pula nak operate benda-benda kecil dengan various functions... hmmm... tak adalah jawabnya.

Memandangkan tidak ada keperluan mendesak untuk barang itu, I simply said NO to Papa's suggestion. Lagipun macam rasa membuang duit je. Tetapi sekarang macam tahu-tahu pula, saya seperti memerlukan sebuah recorder especially untuk sesi bersama Dr Idza nanti.

Tiba-tiba Papa menghilang ke dalam bilik solat dan keluar semula dengan sesuatu di tangan, "Now, will you say that you need it?" tanya Papa.

Saya dah rasa cuak. Tengok gaya Papa macam dah boleh tahu situasi je, "Don't tell me you have bought it!?"

Dan bila dia tersengih, saya sudah tahu jawapannya. Hmm... Papa Nasir...

1 comment:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS