Tuesday, July 10, 2012

Me, A Lady Driver?

Sejak saya tahu bawa kenderaan (err kereta je.. sbb saya tak pandai bawa motor, lori, kapal terbang, kapal selam, ambulan dan lain-lain hu hu), saya cuma tahu pegang stereng, tarik gear, pijak brek dan bawa atas jalan yang saya sudah kenal je. Jalan lain, sorry wajib tak sampai... nangis tengah jalan.

Jangankan soal apa ada dalam bonet kereta atau part engine atau tukar tayar... smartag ada duit ke tak ada, saya tak pernah tahu.

Dulu masa belum kahwin, Abah yang akan siap-siagakan Kelisa saya untuk dipandu ke UiTM (masa study EMBA) atau pergi kerja. Duit tol (dulu tak pakai TnG @ Smartag), Abah dah siap-siap bubuh kat tempat duit di tengah-tengah dashboard tu. Abah akan isi tangki minyak penuh-penuh. Sebabnya saya tak akan tahu kalau minyak tu cukup ke tak, apatah lagi nak isi minyak. Hai, macam manalah saya boleh dapat lesen kereta ek...?

Sekarang bila dah bersuami, sama juga. Papa Nasir yang akan pastikan Smartag atau TNG saya ada balance. Dan yang paling Papa Nasir marah (tapi tak boleh marah saya, dia terpaksa geleng kepala je), ialah bila tiap kali nak pergi kerja esok pagi tengok tangki E. Sebabnya saya tak pernah tengok apa-apa benda pun kat depan saya tu, hatta meter minyak.

Atau memang selalu dah jadi lebih dari 800 kali, saya telefon tengah jalan dan nangis, "Pa!!! Kenapa minyak ni tak ada? Kenapa awak tak isi? Dah E! Dah lebih dari E ni! Sampai ke tak ni? Jammed ni, cemana? Nanti kalau berhenti tengah jalan ni cemana?" Wa wa wa...

Hailah... kalau suami saya bukan Papa Nasir, nescaya kena 'puk' kat pipi.

"Meter kat mana? Atas E ke bawah E? Tak apa... ada emergency reserved minyak lagi tu. Sempat..." as usual, Papa Nasir selalu cool.

Papa Nasir suruh alert dengan signal minyak. Tapi saya salah tengok daa... saya pi tengok ikon tangki minyak kat meter tu. Dah nak sampai stesen minyak kat area rumah, kereta macam dah sengguk je... terpandang pula ada signal lip-lap tangki minyak di tempat lain. Oh! Kat situ ke signal alarm nye? Hish RAN...

 
Tapi semalam saya dah kurang panik dan boleh je isi minyak sendiri kat stesen minyak sebelum sampai rumah. Boleh je berdikari, tapi dah anugerah Tuhan saya ni jadi manusia terlebih manja.. dan terlebih mengada-ngada...

Sempat lagi snap photo meter dengan handphone cinonet saya yang pun dah bateri nyawa-nyawa ikan. Hmm... satu kebaikan tulis diari dalam blog untuk saya ialah kadang-kadang it makes me takes thing seadanya.. tak adalah nangis-nangis sepanjang jalan bila imaginasi bukan-bukan datang ke kepala hu hu! Panik dan imaginasi melampau-lampau... haish...

3 comments:

  1. hihihi, lawaklah awak ni Yati. Saya kalau pasal meter minyak, mmg saya paling alert, belum sampai E pun saya dah risau. Mesti nak isi minyak punya.

    Saya mmg ayah dulu ajar, cara nak cek minyak hitam, isi air semua sbb masa tu saya kerja di JB, duduk sendiri, selalu pula ulang alik balik Melaka sendiri, jadi kalau tak alert semua tu, ayah takut saya tersadai tengah jalan.

    Tp kalau nak suruh hantar servis ke apa, mmg suamilah, cuma saya masih tahu bila masa nak servis atau bila masa patut tukar tayar. Saya mmg jenis yang ambil tahu semua tu walau saya tak pandai atau tahu cara nak membuatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu hu... saya memang beginilah Yus... kekadang tak alert dan sangatlah tak moh ambil tahu, tapi kekadang over the board juge kui kui kui..

      Delete
  2. sama lah..dulu x reti apa2
    nak isi minyak sendiri pon takut..pusing jugak cari stesen minyak yang ada pump attenden tu..haha

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS