Thursday, January 24, 2019

Duit Belanja

Mlm tadi, tertidur awal. Terjaga jam 9 lebih. Rushed boys to sleep in their roomBaby rupanya dah tertidur juga next to me. Kasihan dia tak menyusu hga ke pagi. Lena betul dia tidur. Penat ye sekolah?

Masuk dapur, clearkan sesayur bwh tudung saji. Didik keluar bilik, tanya nasi. Nak mkn lagi? Mgkn lapar semula krn dinner kami awal dlm waktu maghrib sbb kebuluran. Masak simple je sambal bawal pancing campak2 balik keje ptg smlm.

Temankan Didik mkn… and the next conversations buat kami sama2 menangis.

D : Umi tau tak… saya ada kwn baru. Baru pindah dari S.
D : Dia miskin, Mi… (tunduk pandang nasi dlm pinggan)
D : Dia pegi sekolah bawa bekal…
U : Baiknya dia…
D : Bekal dia nasi, lauk telur & kicap.
U : Bawa duit belanja tak?
D : Bawa… limapuh sen je… (jari tgn kiri  tekan pelupuk matanya)
U : (Terkedu. Hati perit. Mata pedih.)
U : Adik belanja la dia bila2 adik ada lebihan duit…
D : Ya, saya mmg belanja dia.
D : Kawan2 lain pun ramai bagi dia duit sorang sikit.
D : Ada yg bagi singgit, dua inggit…
D : Semua org kesian… (suara dah terketar)

Didik tutup matanya yg berembes air. Saya juga dah basah wajah.

Spjg urus anak2 di sekolah, saya lali dgn kisah ‘duit belanja’. In fact, siangnya tu, kawan Didik tumpang ke sek agama slps koko. Didik bisik, kawannya mengadu duit dah habis, tak tahu nnt nak mkn apa di sek agama. Bila ditanya, katanya mak bagi RM4. Sehari suntuk di dua sekolah, berbekal RM4.

Saya hulur RM2 pdnya & baki RM3 pd Didik. Berbahagi. Ptg otw home, pesan pd Didik, lain kali biarlah kwnnya tu tggu bas sekolah dia je. Bkn krn kena hulur, tapi krn hati saya yg mmg dh byk luka & cedera ni, tak sanggup lagi nak berdepan dgn kisah2 sedih. Blh berhenti degup jantung. Kalau emergency sgt barulah Ummi tumpangkan juga ya…

Sama juga kisah kwn Babang yg dia ceritakan minggu lps. Kawannya tanya harga roti canai di kantin pdnya. Rupanya duit tgl sikit sbb paginya guna beli buku. Parents cuma beri RM10 @ RM20 utk kegunaan seminggu. Di situlah duit buku & di situlah duit belanja. Pandai-pandailah. Sdgkan itu jumlah perbelanjaan harian Babang.

Kalau ada lebihan duit belanja, kongsilah dgn dia… itu saja yg saya mampu kata dgn hati yg pedih.  

Teringat kisah kawan sek ren Babang dulu. Hampir setahun, jika saya beli mknn utk Babang, akan beli utk 2 org spy mrk mkn berdua. Jika ada rezeki lbh saya kirimkan duit belanja seringgit dua juga. Hggalah kwnnya tu sendiri yg kata mrk sekeluarga dah agak stabil krn dh dpt bantuan.

Sll setiap raya @ hari Ibu, dia berkirim salam & ucapan kpd saya via Babang. Bila ditanya msh ingat kpd saya? Jwpnya kpd Babang, ‘Aku tak akan lupa mak kau sampai bila-bila’. 

Hati saya pecah lagi & lagi. Semoga Allah sentiasa menjagamu nak. Semoga berjaya dunia akhirat. Bantulah keluargamu perbaiki taraf kehidupan. Moga jua bakal anak2mu nnt tak lalui kesusahan yg pnh kamu lalui.

Ya, saya tahu kisah begini ada di merata-rata. Mereka yg membantu, semoga Allah lapangkan rezeki bersama…

Utk Babang, Didik & Baby…

Bersyukurlah dgn apa yg kita ada. Walau sedikit, walau ada masa perlu apply konsep soft landing, berdikit & berbahagi, anak-anak Ummi msh mampu berkongsi dgn kawan2 yg memerlukan. 

Jika berlebih, menabunglah… dan jika dah mulakan kehidupan nnt, sesekali jgn ikut nafsu dunia. Jgn ikut gaya org. Jadilah diri sendiri atas kapasiti sendiri. Belilah asset yg boleh bantu di kala susah & boleh jana pendptn. Usahlah berhutang jika msh terdaya hidup dlm sesen dua yg kita ada. Lamborghini ke rambutgini ke, tak wajib. Kalau semua orang susah dlm dunia ni kamu dah bantu & still duit kamu terpijak juga, baru boleh beli rambutghini tu!

Dan! Jgn libatkan diri dgn berbilang perempuan! Sekali, konon kesian, dua kali terjerat. Lepas tu sengsara badan & perasaan! Dunia takut tak tertanggung, akhirat takut tak terjawab. That’s my warning! Pilihlah yg betul & jgn sesekali melukai. Jujur & setialah apabila menjadi lelaki. Berdoalah sungguh2 agar Allah sentiasa melindungimu dari mata2 & hati2 yg jahat. Kamu juga tahu di mana pendirian Ummi. 

Tak mengapa jika PaMi msh perlu ikat perut sesekali, asalkan kamu  tak lalu kesusahan yg perit. Tak mengapa Ummi msh belum mampu guna brgn peribadi berjenama, asalkan peruntukan yg kami sediakan utk kamu dpt bantu org lain juga. Ummi pun belum lagi jadi manusia yg hadap dgn jenama & kemewahan dunia. Ummi aman lalui kehidupan ni apa adanya… pakai & mkn apa adanya.

Asalkan Ummi msh mampu lihat kamu senyum & dgr kamu tertawa bercerita. Asal juga Ummi msh dipinjamkan Allah masa utk terus bantu kamu jalani kehidupan di dunia hga kamu mampu berdiri di atas kaki sendiri nantinya…


Walk to remember...
Now I know kenapa Allah tak takdirkan saya jadi guru @ peniaga kantin sekolah....
Kadang tak tertelan makanan bila fikir ttg mereka yg kesusahan di luar sana...
Tak tertelan pun, tak kurus-kurus juga kau RAN!


#diaryran
#didik

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS