Friday, October 30, 2020

Hatiku di Haramain : Setahun Dah Hari Ni...

Semalam, 12 Rabiulawal 1442H.  Maulud Ya Nabi Allah, di Tahun Gajah. Selawat & salam buat Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w, keluarga, para sahabat & syuhada baginda. 

Bila berada dlm ujian Pandemik begini, sgt terasa hampirnya hujung dunia. Lagilah terasa airmata laju turunnya. Banyaknya dosa & kesalahan. Terlalu sikit bekalan, entah juga yg sedikit tu diterima @ sekadar dipipis angin berterbangan. Terkenang juga btp agaknya Nabi risaukan kita yg sdg struggle hadapi ujian iman & kehidupan dlm saat-saat genting hujung dunia.

Lihat, dengar & hadapi apa yg berlaku hari ini, takut rasanya. Ada  yg terlalu obses, ada yg terlalu masih hanyut, ada yg di tangan tak capai, kaki tak sampai (mcm Mumi kot)... apa nak jadi dgn kita kalau Allah tak pelihara. Lagilah jika Allah murka... hancurlah kita.

Ya Allah, kasihanilah kami... lindungilah kami... 

Pagi ni sampai pejabat, baru notis ada conversations di Grup Umrah. Setahun dah hari ni rupanya. Bila terkenang, rasa sebak. Btp Allah tu baik sgt. Despite of so many trials & difficulties, walaupun byk salah silap & dosa kami, Allah izin juga Mumi & Pa bertamu ke Tanah Suci. 30 Oktober 2019. 

Di mana, selisih waktu yg sgt dekat bagi Pandemik COVID-19 meletus dlm bulan Nov-Dis 2019. Dan hingga kini, Tanah Suci msh restricted utk dikunjungi. Dlm bersyukur krn lepas juga kami dgn izin-Nya, tapi sedih sgt bila kenangkan betapalah ada saudara-saudara slps kami yg menghitung hari menjejak kaki ke Tanah Suci, terpaksa menangguhkan rasa rindu mereka. InsyaAllah, moga Allah permudahkan semua ujian ini utk kita semua. Mumi pun berdoa selalu, jika diizinkan lagi, Mumi nak bawa boys ke Tanah Suci.




Setahun dah hari ni... tapi seperti baru smlm terasa.
Setahun dah hari ni... tapi masih sgt rindu rasa dlm jiwa.
Setahun dah hari ni... alhamdulillah msh Allah beri limpah & kurnia di samping ujian-ujian-Nya.

Bakal menghampiri setahun juga dlm sedikit masa, hidup dlm suasana Pandemik. Walaupun ada kekurangan dan keburukan, tapi kita ambillah hikmah yang tersirat di sebaliknya. 

Semoga masih Allah kurniakan pinjaman usia dan kesihatan. Semoga apa yang diterbalikkan fitrah kehidupan kita pada ketika ini akan beransur kembali kepada normal yang bersesuaian mengikut fitrah Islam semula.

Ini ujian kita semua, ujian kita bersama.
Apa yang utama, tetapkan akidah dan teruslah kita saling berbuat baik dengan seikhlas hati dan semampu upaya.


#hatikudiharamain
#setahunyangberlalu
#rindutakpernahpadam

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS