Friday, February 24, 2023

2022 North Trip : Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar

10 Disember 2022

Perjalanan untuk North Trip kami bermula pada 10 Disember 2022 sebenarnya. Agenda utama adalah mengiringi Yah untuk majlis sambut menantu di rumah keluarga mertuanya di Grik. Sekali dengan family day keluarga sebelah Papa dah alang-alang kami semua bermalam di D'Risa Impiana Resort, Grik Perak.

On the way nak ke resort, kami singgah lihat Masjid Ubudiah. Masa ni Mumi pun tak tahu Pa planned nak singgah sini dengan Ucu Acu. Sebabnya Mumi sangatlah desperate siapkan treatment ADMY.

Subhanallah, cantiknya Masjid Ubudiah ni. Tapi kami tak berlamaan, dengan mengejar masa, dengan mengejar perut lapar, dengan anak-anak kecil yang sudah mula restless dgn perjalanan yang jauh, kami cuma abadikan gambar di sekitar je.





Masjid Ubudiah atau Masjid Diraja Ubudiah yang terletak di Bukit Chandan, Kuala Kangsar Perak ni merupakan masjid negeri dan dianggap antara masjid paling cantik di Malaysia. Batu asas pembinaanya diletakkan pada Jumaat, 26 September 1913 oleh Sultan Idris Murshidul Adzam Shah I dan pembukaannya dirasmikan oleh Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah pada 1917. Ia dikatakan masjid nazar kerana diasaskan oleh Sultan Idris kerana pulih dari penyakitnya. 

Alhamdulillah...


#grikperak
#masjidubudiah
#kualakangsar


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS