Thursday, February 23, 2023

PITCHING BMH @ TV3

26 Januari 2023, Mumi dapat peluang pitch di TV3 bila producer register BMH. Proposal BMH ni Mumi serah kepada producer pada 18 April 2022. Lebih kurang 9 bulan, hmm... itulah antara jarak waktu menunggu fasa pertama bagi sesebuah proposal hahahah. Itupun jika producer submit ke stesen dan jika ada rezeki dipanggil. 

Ini kali kedua Mumi jejak kaki ke Sri Pentas. Kali pertama bila adhocly diminta coach utk bantu sumbang & pitch revised idea 4 dari 7 episod dalam mesyuarat penerbitan mini series GDD utk tayangan khas Eid ni. Tq coach SSAG selalu beri peluang Mumi belajar dan menimba pengalaman huhu.

Tapi 26 Jan tu Mumi pergi sendiri untuk pitch proposal telemovie Mumi tajuk BMH. Happy sangat hari tu sebab dapat release & heal dari burnout kerja-kerja office. Writing is among the efficient healing for me.

Method pitching di TV3 ialah satu producer bawa 3 proposal dan ketiga-tiga penulis skrip / proposal akan masuk bersama-sama untuk pitch depan panel. Ramaiiii panel yang dengar pitching kita masa tu. Nervous Mumi hahahah...

Oleh kerana Mumi sangat junior, maka Mumi minta turn last. Kononnya nak observe dan belajar dari pitching senior writers. 

Alhamdulillah, dapat jumpa dan make new friends hari tu. Belajar dari perkongsian pengalaman yang lebih senior dan lebih berpengalaman, Mumi sangat suka!


In the middle tu producer yang bawa proposal BMH Mumi, Che Ena. Baju merah tu, penulis skrip tersohor Pn Zarihah Hassan. Latest yg Mumi tengok hasil skrip beliau telemovie Adik Kakak lakonan Fauziah Ahmad Daud dengan Fazlina Ahmad Daud tu. Banyak dah skrip yang cantik2 ZH hasilkan. Dan banyak juga Mumi belajar dari perkongsian tips dan nasihat ZH ketika tempoh menunggu sesi pitching kami bermula. Terima kasih kakak ZH :-)

Si cantik pakai cermin mata depan sekali tu penulis skrip Mimie Zakaria. Drama bersiri adaptasinya yang sedang ditayangkan di Akasia TV3 sekarang 'Ku Akad Kau Dengan Bismillah'. Best nya dapat tulis skrip siri huhu....

Next to Mumi, yg pakai cermin mata tu sis Soula Nordin, penulis skrip telemovie 'Angah' yang ditayangkan di Astro. Mereka ni ex-students Aswara dan memang saling kenal. Mereka sangat humble dan ramah sampai Mumi rasa best sangat being around them. And we still contact each other by text to date.


Yang baju hitam tu, antara BFF coach Mumi... Shaza Talib, pun penulis skrip tersohor juga. Segan sangat Mumi... hu hu... oh btw, SN's compliment tu exaggerate sangat. I've stop writing books sometimes ago dan Mumi bukan pandai sangat pun tulis novel. Suka-suka untuk lihat buku Mumi dengan nama pena Mumi atas bookshelves je :-)


Mumi sayang proposal BMH ni sbb ideanya pop up bila Mumi selalu lihat pengalaman seseorang ni di FB. Kalau ada rezeki, adalah... kalau tak lulus, Mumi harap dapat improvise for next opportunity, jika ada....

FRAN, doakan BMH dan kawan2 BMH juga ya...


#pitchingtv3
#BMH

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS