Thursday, August 30, 2012

Makaroni Cheese Kelam Kelibut Ala RAN

Another thing I did in kitchen... attempts on macarony hu hu...

Saya ini manusia konservatif yg sikit-sikit dah moden. Hu hu... dedulu tak reti makan mi orang putih mcm spaghetti, pasta dan makaroni. Sejak mengandung Didik saya mengidam spaghetti. When we were on holiday di Bagan Lalang, Seha bawa makaroni cheese bakar. Since then boleh dah telan. 

Sekali untuk berbuka puasa 5 Ogos lalu, saya nak cuba buat makaroni cheese. Search dalam internet, aduhai bahan-bahan dan cara buatnya scary! SMS SIL. Tanya betul ke itu bahan dan caranya? She said it was complicated. I ended up using her recipe dan method campur aduk dengan method kelam kelibut saya.

Maka jadilah ia Makaroni Cheese Goreng-Bakar Kelam Kelibut Ala RAN.. hu hu...

Terlebih bakar sedikit krn kelam-kelibut dgn keje lain,
maka cheese toppingnya jadi agak brownies. 
This sharing serves as my future reference, dan kalau ada yang nak jadi kelam-kelibut juga macam saya... beginilah saya memasaknya hu hu...

Bahan-bahan yg saya guna utk percubaan pertama ni :

1/2 peket makaroni
1 biji bawang besar 
5 ulas bawang putih
2 sudu cili giling
Daging / ayam kisar (err.. saya guna Ramly)
Tomato (potong-potong dadu kecil)
1 botol kuah Spaghetti Tradisional (Seha suggest guna KIMBALL)
I tin Mushroom Ayam Brand (hiris tipis)
3 biji telur
Mozarella Cheese
Sosej yang dihiris nipis menyerong (Papa Nasir request)
2-3 sudu sos cili (saya buh sendiri)
Minyak menumis
Loyang pembakar
Sedikit planta atau Buttercup

Cara saya yang kelam-kelibut:

1. Rebus makaroni hingga kembang, then tos.
2. Tumbuk bebawang.
3. Panaskan minyak, tumis bebawang dgn 2 sudu cili giling. Goreng hingga naik bau.
4. Masukkan ayam/daging kisar.
5. Masak hingga tukar warna sedikit.
6. Masukkan pula sosej dan 2 sudu sos cili. Kacau lagi.
7. Masukkan pula tomato dan sedikit garam.
8. Masukkan makaroni yang telah kembang tadi dan gaul sebati.
8. Pecahkan 3 biji telur di tempat lain dahulu.
9. Tuang telur di tengah2 kuali dan kacau-kacau biar sebati dgn bahan lain.
10. Tabur separuh peket cheese dan tutup api.
11. Panaskan oven at 160 dc selama 5-10 minit.
12. Sapukan sedikit planta dlm bahagian loyang.
13. Tuang semua bahan makaroni ke dalam loyang. Padat-padatkan ia.
14. Taburkan separuh lagi mozarella cheese ke atas makaroni.
15. Bakar at the same temperature for only 20 mins (sbb oven saya kecik je...)

For the 1st trial tu, Papa Nasir kata kurang rasa garam yet it was still nice. Alahai, chef amatur yg berpuasa...

Kemudian ia agak berderai, sebab saya cuma guna 2 biji. So, next time saya akan guna 3 biji telur supaya semua bahan dan makaroninya stick together. Papa Nasir dan anak2 sangat suka makannya.

Di rumah Ibu raya baru ini juga saya buat 2 bekas. Seperti biasa Ibu saya mmg tekak konservatif. Tak boleh telan. Cuma Abah, Angah, Naha, Nuha n Bibik yg beria. Seronok tengok mereka makan. Kekadang kesian juga sebab Papa Nasir dan mereka-mereka ini selalu jadi sample untuk experience masakan percubaan saya kui kui kui...

Gaya Didik makan Makaroni yg Ummi masak pertama kali...
Thanks to my SIL.

2 comments:

  1. wida suka jugak mkn western ni..tp bila pikir si khir tu x leh mkn, malas nak try resepi2 ni.hr tu msk spegeti pon dia muntah..eemm

    ReplyDelete
  2. hu hu biar sungguh si khir!? tak pe lah, ada org memang gitu, tekak melayu... babang pun memang tak boleh telan benda ni...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS