Monday, November 12, 2012

Nafas Terakhir




Naskhah Murad Arshad terbitan Alaf 21. This copy dari cetakan kedua tahun 2008. Buku lama... saya je baru tersempat nak baca dan habis dibaca minggu lepas.

Thrill. Dah lama tak baca buku-buku penyiasatan, kepolisan, kepeguaman (kepeguaman?) dan penjara dan cinta dan etc, etc.

Ia tentang seorang lelaki yang bernama Malek dr kampung yg nak cuba cari rezeki di bandar, finally terperangkap dalam geng M16. Dah termasuk dalam geng M16 susahlah nak keluar jawabnya. Kesnya dibela oleh seorang peguam yg bernama Nurhana.

Nurhana terpanggil nak bela Malek krn dia rasa Malek was the person yang selamatkan dia dari being rape & killed sewaktu dia masih belajar di U dulu.

Dalam waktu menjalankan tugas peguam-anak guam, both Nurhana & Malek shared same feeling. Love angle dalam this story presented sopan je... hu hu... 

Malek free from the charge, then started new life, buat undercover task untuk bantu polis jejak geng M16 to get the upper guy. Hasilnya dia diberi penghargaan and became well-known for his contribution. Tapi geng M16 masih buru dia. 

Saya rasa sakit tekak (bukan sakit hati...) bila baca sbb tak boleh tahan konflik antara Nurhana n Malek sewaktu bertunang, and all those thing that happen to them... 

Tapi... kenapalah Malek harus dipenjarakan lagi akhirnya? Wa wa wa...

Yang bersalah, harus dihukum.. terima ajelah...

Kehidupan - di mana kemanisannya jika tidak menempuh pahit manis ranjau duniawi? Tidak ia dinamakan 'kehidupan' tanpa melewati onak durinya. Bagaimana kita mencorakkan hidup sendiri, itu yang menjadi ukuran. Putih atau hitamkah pilihan diri?


Tak sgt kena mengena dengan Nafas Terakhir tu... saya suka lagu ni sbb rasa diri byk dosa... bukan rasa.. memang pun... saya manusia biasa.. silalah minta ampun banyak-banyak dari Tuhan, RAN....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS