Sunday, November 25, 2012

Tips Cinta Suami n Isteri

My dearest sister in UAE shared this on her FB. Saya baca, saya senyum... saya rasa senang di hati krn ya, saya lakukannya bsm suami. Ia tips cinta suami-isteri rupanya ya?

Cium tangan/dahi suami/isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing.

Walau sesibuk mana sekalipun, luangkan masa untuk menelefon pasangan sekurang2nya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan.

Sentiasa ucapkan kata-kata sayang seperti I love you sepenuh hati sebelum keluar ke mana-mana, menamatkan perbualan di telefon dan sebelum tidur.

Sentiasa mencari peluang untuk makan tengah hari bersama kerana pastinya ia tiada gangguan anak2 jika pada hari bekerja.

Amalkan bertanya apa yang berlaku sepanjang hari selepas pulang dari kerja sebagai tanda mengambil berat dan memberi peluang pasangan meluahkan perasaan.


Hmm...

Cium tangan Papa Nasir sblm pergi n slps blk kerja, atau ke mana-mana. Lps solat, cium tangannya n dia cium dahi saya. Ya, ia sgt membahagiakan. Sbb ada juga waktunya saya pergi kerja dgn rasa dangkal dlm hati (sdg lidah lagi tergigit). Akibatnya spjg hari tu hidup saya tak akan aman. Buat kerja pun ntah mcm apa2. Hati selalu suruh kata minta ampun cepat! Tapi syaitan kata, tak pe.. tunggulah lps 3 hari. Cit! 

We call each other, terutama kalau saya boring dan tension tahap gaban kat opis. Tapi bila time saya pack, jam dah pukul 6 ptg pun tak sedar.. hu hu...

I Love You? Masih cuba mengamalkannya. Tak pnh pandai panggil suami dgn panggilan 'abang'. Saya sll panggil dia papa sama mcm anak2 n seluruh anak2 saudara dia panggil. Tapi saya pnh dgr satu ceramah agama ttg tips bahagia suami isteri. Teringat bila penceramah kata 'panggillah suami/isteri dgn panggilan yg manja dan mesra. Yang ke, darling ke, dear ke... ini tak, kita panggil 'oi, maknya' atau 'buang tebiat apa paknye ni!'.'

Lunch during working days? Dedulu bila bertentangan hala tempat kerja, tak adenya nak redah traffic just for lunch. Skrg bila Papa Nasir buat free-lance, sll juga dia fetch me in U n lunch bersama. Tambah2 lagi bila Papa Nasir dah catu makanan skrg. Nasi cuma once a day. No rice at night. Wa wa wa! Kekdg bila tak sempat lunch di office, maka saya tidur dgn perut berlagu. Mrk ni cuma nak burger, mee goreng, kuey teaw goreng dan segala mak datuk yang digoreng je.

Dan bercerita? I always share my daily things with husband. Papa pun akan selalu tanya during dinner, "so, apa cerita menarik hari ni?", hu hu... and vice versa.

I am indeed happy with my life. Bahagia dengan suami dan anak-anak tercinta. Tetapi sebagaimana ajal dan maut, jodoh serta perpisahan itu juga milik Tuhan. Kalau hari ini bahagia, saya masih minta doa yang sama untuk esok dan selama-lamanya sehingga syurga.

Nota Diri :

Saya di rumah in-laws, dah siap masak utk tgh hari walaupun saya n KLong kena masak nasi baru sbb nasi yg saya masak tak cukup. Smtra tgu nasi masak, saya curi masa dpn laptop, hu hu... Masterchef yg failedI!hu hu

24/11/12 Lin's engagement & Wak Bani pulang ke rahmatullah.

2 comments:

  1. tgk masterchef hari2..cam ne boleh msk nasi x cukup tu..huhu

    ReplyDelete
  2. Cit, saje guna font kecil.. itu jg yg dia nampak hu hu... tak pe... biar tak cukup, jangan mentah sudah kui kui...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS