Friday, November 9, 2018

OMG - Pokok Epal Cinta Baby

Mula2 bina rmhtgga, abah & ibu duduk di Jalan Kuchai Lama. Rumah atas bukit. Masa tu Ibu kata, umur saya dekat2 setahun. Bwh bukit ada sebuah rumah China, Ah Soh yg byk tanam pokok tomato. Selalu bagi tomato kat Ibu, 'Bagi Lotti makan tomato loh! Nanti Lotti jadi cantik!'.

Lotti tu panggilan Ah Soh sekeluarga pd saya. Sejak itu saya mmg jadi hantu tomato. 

Mgkn sbb msh baby (agak cerah & mata sepet), Ah Soh sekeluarga suka culik bawa ke rumah mrk. Ibu kata, setiap kali saya hilang, Ibu susul ke bwh bukit. Pasti jumpa saya sdg diraikan dlm bakul tomato. Sdg makan tomato!

Cerita ttg ‘a baby & a basket of tomato’ ni pnh jadi bahan presentation saya dlm satu kem motivasi. The fascilitator & all the participants adored the story. Abang fasci tu gelak spi mengalir airmatanya.  Dia gelar saya baby tomato hga tamat kem. 

Hga skrg, saya mmg cintakan tomato. Didik & baby mewarisi. Babang? Hmm… lain pesen anak bujang seketul tu.

Bbrp mgu lepas, ajak Pa tlg buatkan section utk alih anak-anak pokok tomato yg berjaya disemai. Dah buat section, tanah pulak limited. Dek krn tak sabar juga nak mengalih, saya tanam je polybag tu separuh dlm tanah sediada yg dah Pa gembur tu. Saya tak keluarkan dari polibag sbb takut affect pokok tomato tu. Sekelilingnya, spt biasa… Pa cucukkan babynya si bayam brazil yg comel tu J



Nak buat section / batas gunakan bata, bata pulak tak de. Tetiba, ting!!! Idea! Bodek Pa supaya guna lebihan PVC ceiling utk jadikan batas. Jadilah... gunakan apa yg ada dgn sebaik mungkin. 

Ada 5 pokok tomato di section ni. Sepokok msh dlm polybag kat tepi sudut tu. Hari tu Kak Zah (jiran Bik Mah) ambil sepolibag yg ada 2 anak pokok tomato. Satu je hidup katanya. Saya offer satu bag lagi. Tapi Kak Zah kata biar besar sikit dgn saya dulu. Maka di situ je lah duduknya dia, blm dijemput tuannya. Sian dia… hu hu…

Bila baca di google, mcm2 tips & cara jaga pokok tomato. Reti ke saya ni nnt nak apply sgl tips pantang-larang-petua tu? 

Che Tomato syg… semoga membesar dgn gembira & sejahtera ye. Be strong! Survive tau! Ummi harap sgt dpt tengok kamu lahirkan 'epal cinta' yg comel (org Itali gelar tomato ni pommi dei mori yg bermaksud Epal Cinta J)

Oh, I shouldn't claim credit for berjaya semai biji benih tomato. Sbb yg semai biji benih ni si baby MAHAN.  Tapi baby semai dgn panduan & pemantauan Ummi juga hu hu... Baby panggil pokok tomato ni 'Pokok Baby'.

Dia selalu kata, 'pokok Didik tak jadi'. Sms baby semai tomato, Didik pula semai benih capsicum. Sampai skrg tak nampak rupa cambahnya J


Walk to remember:


Tomat.
Teringat Bibik Mega. Dia selalu sebut tomato ni tomat. Bila ingat Bibik Mega, tentu rasa hiba kerana memori abah menjelma...

Bibik Mega... walau di manapun bibik, kami doa bibik sentiasa dirahmati Allah, selamat, sejahtera & bahagia ya. Terima kasih krn sudi bantu kami jaga abah dgn suci hati hga akhir hayat abah. Maafkan kami tak dpt jaga Bibik slps abah pergi... kami tak berupaya. 

Bibik adalah atr rezeki & kebahagiaan saya krn saya yg memilih dia utk menemani abah & ibu di kala ketiadaan kami keluar bekerja.  

Al Fatihah di hari Jumaat ini buat Abah2 & Bibik Megawati. Buat bonda berdua juga yg masih kami miliki di dunia tika ini. Tiada di depan mata, namun sentiasa ada di dlm hati. 

Tidak akan ada yg mengerti jika tidak pernah melalui & memahami. Laluan hidup manusia tidak pernah sama walaupun ada yg serupa.

#tomato
#epalcinta
#pokokbaby
#ourminigreen
#bibik

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS