Friday, February 21, 2020

Hatiku di Haramain : Explore Race Masjidil Haram

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Moga ada izin-Mu lagi Ya Allah kami kembali bertamu di sini...
************************************************************

There was a day sebelum keluar dari Mekah, selepas solat Zuhur rasanya, Pa ajak jalan2 lihat Masjidil Haram. Di sekitar & di dlm Masjidil Haram itu sendiri sbnrnya kerja2 renovasi, penambahbaikan & peluasan masjid sgt rancak berjalan. 

Simpan few pic utk memori bersama ya FRAN...


Usai solat Subuh (hari apa pun lupa hu hu) di Masjidil Haram, kami jalan2 sekejap lihat persekitaran luar di kwsn bangunan kedai2. Ramainya hamba Allah. Pandangan baru buat saya bila lihat ada ramai org beratur di bbrp kedai. Ku fikir tunggu kedai buka utk bersarapan. Rupanya, Pa kata mereka sdg tunggu kedai2 beri sadaqah. Siapa cepat dptlah sbb bilangan pax makanan yg diedar sbgi sadaqah mungkin tak sebyk bilangan mereka yg beratur :-)

Jomlah kita beratur juga!
Pa jawab, 'Haish!'
Ya lah... biarlah mereka yg lebih memerlukan mendapat apa yg berhak atas mereka...

Masjidil Haram @ al-Masjid al-Haram, The Great Mosque of Mecca
Di dalamnya terkandung Kaabah, Hajar Aswad, Maqam Ibrahim, Hijr Ismail, Multazam, Mustajar, Hathim & Zamzam.

 Di perkarangan & persekitaran luar Masjidil Haram.

Di dlm ruang solat Masjidil Haram, tempat biasa kami janji utk jumpa semula usai setiap solat. Moga-moga ada lagi izin Allah utk kita berjanji & berjumpa seperti ini di sini.

Ruang-ruang di dlm bangunan Masjidil Haram. Subhanallah..



Pa mmg suka explore. Hingga ke tingkat atas diheretnya saya... matahari atas kepala...
Boleh solat di atas bumbung ni sbb ada bentangan karpet / sejadah hijau. Kadang ada nampak dlm posting grup umrah, mereka buat tazkirah berkumpulan di atas ni. Aksesnya guna eskalator di Gate 91. Saya selalu tunggu Pa bila habis solat di Masjidil Haram sekitar pintu 91 ni juga.

Jika ada rezeki lagi di lain kali, nak juga explore gate yang lain. Katanya di gate 74 boleh dapat buku-buku panduan umrah dan doa-doa secara percuma. Kalau di gate 93, di situ pusat pengisian air zam-zam


Mudah-mudahan Masjidil Haram terus sejahtera dlm peliharaan Allah. Dan mudah-mudahan ada izin Allah buat kita lagi dan juga saudara-saudara Muslimin Muslimat seluruhnya memijakkan kaki ke tanah suci ini. 


#masjidilharam
#greatmosqueofmecca
#rindutakpernahpadam

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS