Wednesday, February 19, 2020

Positif & Puasa Wakaf

Hari ini, ramai org msh on topic of kematian mengejut Ashraf Sinclair smlm. Berbanding arwah, saya lebih 'kenal' isterinya, Bunga Citra Lestari. Dari dulu saya mmg suka Bunga. Mula dari namanya yg cantik. Kemudian, orgnya yg lawa. Di mata saya Bunga seorg wanita yg cantik & tak jemu mata memandang. Seterusnya saya suka lagu2 yg Bunga nyanyikan. 

Selanjutnya saya suka lihat 'keharmonian' rumahtangganya bsm Ashraf Sinclair. Pun begitu tak la saya fanatik ikut sgl perkembangan mereka, tak pernah tgk pun IG mereka. Cuma tahu gitu2 je.

Ashraf dah kembali kpd Pencipta. Tinggalkan Bunga & anak mereka. Secara tiba-tiba. Mungkin tidak pernah menjangka apatah lagi bersedia. Pagi tadi tiba2 termenung lps scroll n baca satu dua perkembangan berita mereka. Tiba2 teringat Pa. Sedih pulak. 

Kita tak tahu apa takdir kita slps setiap detik nafas yg kita hela ketika ini. Mgkn krn itu saya bbrp ketika kebelakangan ni lebih fokus utk 'bersedia'. Sbb tak tahu bila masa akan tiba. Lately juga agak stress. Mungkin sbb saya sdg cuba susun kehidupan atas bbrp kemungkinan yg saya sdg persiapkan diri & keluarga kami utk melaluinya jika perlu melaluinya. Tapi akhirnya sedar (semula)... kita merancang, Tuhan juga yg tentukan. Rancang apa patut, sudahlah. Tak perlulah sampai stress hingga sakit kepala berpanjangan.

Live life seadanya. Hargai kehidupan & org2 tersayang semampu kita. Perbaiki diri terutamanya. Semoga Bunga & keluarga tabah melalui saat-saat begini. I can feel her, even tak sama bebanan perasaannya.

Saya... masih dipinjamkan saat2 yg masih ada. Dikesempatan yg ada ni, saya masih ingin simpan diari memori indah utk kenangan selagi masih ada nadi di dunia.

Memori hari ini... memori tentang baby... yg buat saya senyum. Bukan saya je.. tapi few members yg baca status wasap ni pagi tadi send message terhibur dgn keletah baby. Hmm... pagi2 kita ceriakan orang, moga2 ada pahala :-)



Itu ceritanya ptg smlm ketika dijemput pulang dari rumah Nek Imahnya.
Ya baby... Mumi tau akhirnya baby turun juga dari kerusi tu. 
It's positive of you. Tapi Mumi rasa positif yg lain sisi :-)



Baru la umur cenggini Mumi dengar ada 'puasa wakaf' baby oi... 


Wakaf ni scr bahasanya bererti berhenti, menegah & menahan. Dari segi istilah pula ia bermaksud menahan sesuatu @ benda agar tak dimiliki supaya manfaatnya boleh disedekahkan (krn Allah Taala).

Atau dari fahaman biasa kita, wakaf yg biasa kita sebut sedekah jariah (sedekah berterusan) adalah amalan menyerahkan sebahagian apa yg kita miliki (harta yg bersifat kekal) utk dimanfaatkan oleh masyarakat dgn niat ikhlas utk mendpt redha Allah SWT. Pewakaf akan mendapat pahala (insyaAllah) selagi mana harta yg diwakafkan itu diguna & dimanfaatkan.

Selalu kita dgr org wakafkan tanah, rumah, Al Quran & few others. Belum pernah lagi Mumi dgr org wakafkan puasa, baby

Sedekah pula adalah ibadah yg bila kita lakukan, pahalanya didapati ketika sedekah dilakukan. Contoh, kita sedekah wang semampu kita kpd peminta sedekah, sedekah brg mknn @ keperluan kpd org2 susah @ anak yatim. 

Ataupun 'puasa wakaf' dlm konteks baby tu, baby maksudkan jika Allah izinkan pahala ke atas puasa baby tu, baby nak sedekahkan pahalanya kpd sesiapa... 

Apapun, Mumi touched sgt. At least, you have word of 'wakaf' in your vocab.  Walaupun bila Mumi tanya apa maksud puasa wakaf, baby jawab, "Baby pun tak tau, baby sebut je..."

Dan lagi, walau apapun, niat kita hanya Allah tau. Terima @ tidak, sampai @ tidak, bukan atas apa2 & siapa2. Hanya atas Allah je...

Moga-moga kamu akan terus dipelihara Allah. Dikurniakan ilham, ilmu & kefahaman serta taufik & hidayah utk manfaat diri kamu serta dipanjangkan kpd yg lain demi kebaikan di dunia & akhirat. Aaamiin....



"Sometimes the smallest things take up the most room in our hearts."
(Winnie the Pooh)




#babykenadenda
#babypuasawakaf

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS