Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani
...Ya Allah, aku mengerjakan umrah & aku berihram dgnnya kerana Allah Taala.
Maka permudahkanlah & terimalah ibadahku...
*********************************************************************
Maka permudahkanlah & terimalah ibadahku...
*********************************************************************
Miqat bermaksud ketentuan tempat @ masa utk berniat ihram haji @ umrah. Ada 2 jenis miqat iaitu miqat zamani & miqat makani.
Miqat zamani adalah ketentuan masa memulakan niat. Miqat zamani bagi haji ialah dari 1 Syawal-terbit fajar 10 Zulhijjah (bulan haji). Tetapi tiada miqat zamani bagi mengerjakan umrah. Ia boleh dilakukan sepanjang tahun selain di dalam bulan haji.
Miqat makani pula adalah tempat menunaikan niat @ sempadan terakhir tempat berniat ihram umrah @ haji mengikut arah dari mana seseorg itu dtg utk masuk ke Makkah (penduduk luar Mekah). Org yg tinggal di Mekah, miqat hajinya ialah tempat tinggalnya tetapi miqat umrahnya dibuat di tanah halal terdekat spt Tanaim atau Ja'ranah.
Bersama Wira Saujana, kami mengerjakan umrah dgn bimbingan mutawwif sebyk 2 kali dgn miqat di Masjid Bir Ali & Masjid Tana'im. Manakala dua kali miqat dibawa ke Masjid Ja'ranah & Masjid Hudaibiyah dgn umrah dilakukan sendiri.
MIQAT DI MASJID JA'RANAH
Hari ketujuh, 05 November 2019 utk umrah ketiga.
Jika Bir Ali jadi tempat miqat penduduk Madinah @ org2 yg dtg dr Madinah, Masjid Ja'ranah pula adalah tempat miqat penduduk Mekah.
Sirah meriwayatkan Rasulullah SAW pernah bermiqat di sini utk mengerjakan umrah yg ketiga stlh pulang dr perang Hunain. Baginda telah bermukim di sini slm 13 hari & berihram dr Masjid Ja'ranah pd mlm Rabu, 18 Zulkaedah & meninggalkan tempat ini pd mlm Khamis, 25 Zulkaedah.
Justeru, kebykn ulama'2 Mazhab Syafie dikatakan bersepakat menganggap miqat di sini adalah lebih afdhal & lebih tinggi darjatnya berbanding miqat lain.
Atr sirah lain yg berlaku di sini :
(1) tempat pertemuan Rasulullah SAW dgn ibu susuan Baginda, Halimatus Sa'diah RA ketika Rasulullah sdg membahagi daging.
(2) tempat Rasulullah SAW membahagikan harta rampasan Perang Hunain
(3) terdapat Bir Thaflah (sumur) yg diriwayatkan sbg salah satu mukjizat Rasulullah. Ketika membahagikan harta rampasan Perang Hunain, mereka kehabisan air & sgt kehausan. Rasulullah SAW memukul tongkatnya. Dgn kuasa Allah, terpancar air yg sgt byk dr tempat pukulan itu. Hingga kini, airnya tak pnh kering & dipercayai mampu sembuhkan penyakit. Kini telah ditutup oleh Pemerintah krn dikhuatiri berlaku perkara2 syirik.
Terletak sekitar 5km dr Masjidil Haram. Merupakan batas Tanah Haram yg paling dekat. Disebut juga sbg Masjid Aisyah @ Miqat Nisai sempena isteri Rasulullah SAW. Ini adalah krn Saidatina Aisyah tak dpt ikut serta dlm haji wada' 9H disbbkan udzur (haid). Oleh itu Rasulullah SAW menyuruh Abdurrahman Bin Abu Bakar (saudara kandung lelaki Aisyah) utk menghantarnya ke Tanaim utk bermiqat umrah setelah selesai haji bulan Zulhijjah.
Muhammad bin Ali Assayafi'ie adalah org pertama membangunkan masjid ini. Kemudian sering diubahsuai. Terakhir direnovasi oleh King Malik Fahd bin Abdul Aziz Al-Saud. Luas keseluruhan masjid ini adalah 84,000 meter persegi & mempunyai 2 menara setinggi 50meter.
Atr catatan sirah ttg Masjid Tana'im yg luas keseluruhan 84,000 meter persegi ini:
(1) tempat Khubaib bin Adi (sahabat Rasulullah SAW) rela dihukum mati oleh musyrikin Mekah demi mempertahankan iman. Sblm digantung, beliau mohon diizinkan solat 2 rakaat. Ibrahnya, dlm syariat Islam org yg akan menjalani hukuman mati (qishah) disunatkan utk solat sunat dua rakaat terlebih dahulu.
Mazhab Hanafi berpendapat, Masjid Tanaim adalah tempat yg lebih afdhal dijadikan tempat miqat khususnya penduduk kota Makkah.
Ini adalah keadaan di dlm ruang solat wanita, Masjid Tanaim ketika dtg bermiqat utk umrah kelima (terakhir) kami. Berbeza dgn miqat sebelumnya di mana masjid ini penuh sesak, ketika tgh mlm ini, aman je. Tak ada org pun. Sayu pula rasa hati.
MIQAT DI MASJID HUDAIBIYAH
Kami di bawa singgah ke Masjid Hudaibiyah sebelum ziarah ke Muzium Haramain pd hari kelapan, Rabu 06 November 2019. Bermiqat di sini bagi umrah kami kali keempat.
Terletak 22km dari Kota Mekah. Pd saya, ia kelihatan agak lama/usang berbanding masjid miqat yg lain sblm ini. Ruang solat wanitanya agak kecil. Ketika kami sampai, berlaku kesesakan utk masuk & keluar dari ruang solat wanita. Jemaah2 berpusu-pusu & berebut2 seolah-olah tak ada consideration kpd jemaah lain. Seharusnya perlu ada tolak ansur, utk buat satu ruang masuk & satu ruang keluar supaya keadaan lebih mudah. Ada seorang jemaah grup kami yg bertongkat hampir rebah disbbkan keadaan itu.
Ruang berwudhu di bhgn luar. Airnya mengalir sgt kecil/perlahan. Agak payah sedikit sbnrnya, tapi inilah atr jihad yg memerlukan kekentalan hati & iman dlm menghadapinya demi redha Allah.
Meskipun begitu, masjid ini kaya dgn sejarah awal pembukaan kota Mekah & perjuangan Rasulullah serta para Muslimin ketika hendak melaksanakan umrah di Mekah pd 6H. Ia berkait erat dgn sebuah peristiwa yg dinamakan Perjanjian Hudaibiyah yg berlaku atr Rasulullah & kaum Muslimin dgn Quraisy Mekah.
Pd 6H, Baginda membawa rombongan Muslimin utk menunaikan ibadah haji umrah tetapi telah dihalang oleh kaum Quraisy krn sangsi dgn tujuan sbnr mereka. Rasulullah menegaskan mereka dtg utk melaksanakan haji & umrah, bukan utk berperang lalu mengutus Usman Bin Affan berunding dgn kaum Quraisy tetapi tidak menampakkan hasil bahkan dikhabarkan dibunuh.
Sbg tanda solidariti utk menuntut bela, diriwayatkan Rasulullah SAW & pengikutnya meletakkan tangan di atas bbrp pedang yg dibawa utk keperluan korban. Sumpah setia ini dikenali dgn nama Bai'ah Al-Ridwan dlm sejarah Islam & dicatat di dlm surah Al-Fath yg bermaksud 'Kemenangan' pd ayat ke 10 & 18.
Kaum Quraisy yg msh terkesan dgn kekalahan dlm Perang Badar, gerun bila terdgr ttg sumpah setia ini lalu mengutus Suhail Ibnu Umar utk mengelakkan salah faham. Pertemuan ini akhirnya menghasilkan Perjanjian Hudaibiyah (al-Fath ayat 24) & Usman bin Affan kembali semula kpd kaum Muslimin Madinah.
Atr perkara yg dipersetujui dlm perjanjian ini :
1. Gencatan senjata selama 10 tahun
2. Kabilah Arab boleh memilih smd utk memihak kpd Muslimin Madinah @ Quraisy Mekah
3. Org Madinah yg pergi ke Mekah tanpa kebenaran penjaga tidak perlu dipulangkan
4. Tapi bagi org Mekah yg ke Madinah tanpa kebenaran penjaga, perlu dipulangkan semula
5. Tidak boleh saling menyerang, mencuri & mengkhianati atr satu sama lain
6. Umat Islam hanya blh mengerjakan umrah pd tahun berikutnya
Sebahagian kaum Muslimin kecewa kerana Perjanjian Hudaibiyah kelihatan merugikan mereka. Namun Rasulullah melihat sisi lain kesan jangka panjangnya.
Hikmah Perjanjian Hudaibiyah - syiar Islam berkembang luas krn umat Islam bebas masuk ke Mekah tanpa sbrg sekatan, buka jalan kpd pembebasan Mekah drpd musyrikin Quraisy & mereka jadi semakin lemah malah org Islam dpt berhubungan dgn kabilah Arab yg lain. Dgn adanya perjanjian ini, ia bermakna kaum musyrikin dgn rasminya mengiktiraf Rasulullah, umat Islam & Madinah sbg negara Islam. Melalui perjanjian ini juga Rasulullah mengajar umatnya cara membuat perjanjian dgn kaum kafir serta menunjukkan tauladan dgn corak politik yg lebih menjurus kpd pemerhatian & pemikiran.
Atr hikmah lain adalah pengislaman tokoh Panglima Quraisy yg berpengaruh iaitu Khalid bin Al-Walid, Amru bin Al-As & Uthman bin Talhah. Dakwah Rasulullah bahkan sampai kpd pembesar Rom, Raja Habsyah, Raja Mesir & Raja Parsi. Begitulah luasnya syiar Islam dpt dikembangkan. Kemenangan ini tercatat dlm ayat 1-3 surah Al-Fath.
Memahami sifat musyrikin Mekah, Rasulullah yakin gencatan selama 10 tahun itu akan dilanggar. Benar, ia bertahan 2 tahun shj. Perlanggaran perjanjian oleh musyrikin Mekah telah ditangani tegas oleh Rasulullah dgn menghantar pasukan tentera Islam & seterusnya menakhluk kota Mekah.
Utk memperingati peristiwa ini, Masjid Hudaibiyah telah dibina di kwsn tersebut. Namun begitu ia telah diroboh & diganti dgn masjid baru bercat putih bersebelahan (sebelah kanan) bekas tapak masjid lama. Kesan runtuhan msh ada hingga kini & lebih jadi tumpuan jemaah utk bergambar. Ya lah juga... di sinilah berlakunya Bai'ah Al-Ridwan & Perjanjian Hudaibiyah yg bersejarah.
Gambar dinding bekas runtuhan tapak masjid Hudaibiyah lama/tua ini adalah dari ehsan google. Dinding ini dikatakan setebal satu hasta & dibuat dari susunan batu gunung yg dilekatkan dgn tanah liat.
Waktu di sana, kami berdua tak sempat pun ambil gambar di sini. Entah mengapa saya asyik pandang Masjid Hudaibiyah & org2 yg sgt ramai tika itu. Lebih terarah hendak tunaikan solat & berniat. Tak sabar2 mahu kembali ke Masjidil Haram.
Waktu itu, rasanya dah tak brp byk kesan runtuhan yg msh tinggal. Tapi saya nmpk byk kesan2 tampalan/tulisan nama pd runtuhan itu. Mungkin memori tinggalan jemaah. Memory lane kata org hu hu...
Apapun tujuan & niatnya, wallahualam. Personally bagi saya, ia tak berapa elok. Selain merosakkan tinggalan sejarah (vandalism), ia juga lead kpd kepercayaan karut @ bidaah.
Yg lebih utama, monumen peninggalan sejarah Islam ini diharapkan dpt lebih menebalkan lagi rasa kasih sayang & kecintaan umat Islam kpd Allah, Rasulullah & agama Islam itu sendiri. Mengenang perjuangan mereka dahulu, kadang terfikir andai teruji lagi umat Islam di akhir zaman ini, mampukah saya (jika masih ada) & kita semua berjuang mempertahankan akidah, iman & Islam hingga ke titisan nyawa terakhir...?
Oh ya, di perkarangan Masjid Hudaibiyah ini juga ada ramai peniaga yg ramah tamah. Pa beli sekilo ke 2 kilo (x ingat) lagi tamar ajwa (sbb beli sikit saja ketika di Pasar Ladang Kurma semalamnya). Pa kata lebih murah harganya di sini. Ya la kot, he knew better. Saya bab shopping, agak tidak lulus cemerlang :-)
#miqat
#masjidja'ranah
#masjidtanaim
#perjanjianhudaibiyah
#memorylane
Miqat zamani adalah ketentuan masa memulakan niat. Miqat zamani bagi haji ialah dari 1 Syawal-terbit fajar 10 Zulhijjah (bulan haji). Tetapi tiada miqat zamani bagi mengerjakan umrah. Ia boleh dilakukan sepanjang tahun selain di dalam bulan haji.
Miqat makani pula adalah tempat menunaikan niat @ sempadan terakhir tempat berniat ihram umrah @ haji mengikut arah dari mana seseorg itu dtg utk masuk ke Makkah (penduduk luar Mekah). Org yg tinggal di Mekah, miqat hajinya ialah tempat tinggalnya tetapi miqat umrahnya dibuat di tanah halal terdekat spt Tanaim atau Ja'ranah.
Bersama Wira Saujana, kami mengerjakan umrah dgn bimbingan mutawwif sebyk 2 kali dgn miqat di Masjid Bir Ali & Masjid Tana'im. Manakala dua kali miqat dibawa ke Masjid Ja'ranah & Masjid Hudaibiyah dgn umrah dilakukan sendiri.
MIQAT DI MASJID JA'RANAH
Hari ketujuh, 05 November 2019 utk umrah ketiga.
Masjid Ja'ranah ini terletak di sebuah kampung Wadi Saraf (lembah Saraf) berjarak 24km dari Masjidil Haram. Namanya bersempena nama seorg wanita Quraisy dari Bani Tim yg mengabdikan dirinya membersih & menjaga masjid ini.
Jika Bir Ali jadi tempat miqat penduduk Madinah @ org2 yg dtg dr Madinah, Masjid Ja'ranah pula adalah tempat miqat penduduk Mekah.
Sirah meriwayatkan Rasulullah SAW pernah bermiqat di sini utk mengerjakan umrah yg ketiga stlh pulang dr perang Hunain. Baginda telah bermukim di sini slm 13 hari & berihram dr Masjid Ja'ranah pd mlm Rabu, 18 Zulkaedah & meninggalkan tempat ini pd mlm Khamis, 25 Zulkaedah.
Justeru, kebykn ulama'2 Mazhab Syafie dikatakan bersepakat menganggap miqat di sini adalah lebih afdhal & lebih tinggi darjatnya berbanding miqat lain.
"Lebih utama bagi orang yg berada di tanah Halal, miqatnya dari al-Ja'ranah kerana Nabi berumrah darinya. Kemudian Tana'im kerana sesungguhnya Nabi memerintahkan Aisyah RA berumrah darinya. Kemudian al-Hudaibiyah kerana sesungguhnya Nabi ketika akan masuk kota Makkah untuk berumrah, beliau memulai darinya."
(Kitab al-Idol fi Manasiki al-Hajj, Imam Nawawi RA)
Atr sirah lain yg berlaku di sini :
(1) tempat pertemuan Rasulullah SAW dgn ibu susuan Baginda, Halimatus Sa'diah RA ketika Rasulullah sdg membahagi daging.
(2) tempat Rasulullah SAW membahagikan harta rampasan Perang Hunain
(3) terdapat Bir Thaflah (sumur) yg diriwayatkan sbg salah satu mukjizat Rasulullah. Ketika membahagikan harta rampasan Perang Hunain, mereka kehabisan air & sgt kehausan. Rasulullah SAW memukul tongkatnya. Dgn kuasa Allah, terpancar air yg sgt byk dr tempat pukulan itu. Hingga kini, airnya tak pnh kering & dipercayai mampu sembuhkan penyakit. Kini telah ditutup oleh Pemerintah krn dikhuatiri berlaku perkara2 syirik.
MIQAT DI MASJID SAIYIDITINA AISYAH @ MASJID TANA'IM
Pd hari keenam 04 November 2019 utk umrah kedua.
Terletak sekitar 5km dr Masjidil Haram. Merupakan batas Tanah Haram yg paling dekat. Disebut juga sbg Masjid Aisyah @ Miqat Nisai sempena isteri Rasulullah SAW. Ini adalah krn Saidatina Aisyah tak dpt ikut serta dlm haji wada' 9H disbbkan udzur (haid). Oleh itu Rasulullah SAW menyuruh Abdurrahman Bin Abu Bakar (saudara kandung lelaki Aisyah) utk menghantarnya ke Tanaim utk bermiqat umrah setelah selesai haji bulan Zulhijjah.
Muhammad bin Ali Assayafi'ie adalah org pertama membangunkan masjid ini. Kemudian sering diubahsuai. Terakhir direnovasi oleh King Malik Fahd bin Abdul Aziz Al-Saud. Luas keseluruhan masjid ini adalah 84,000 meter persegi & mempunyai 2 menara setinggi 50meter.
Atr catatan sirah ttg Masjid Tana'im yg luas keseluruhan 84,000 meter persegi ini:
(1) tempat Khubaib bin Adi (sahabat Rasulullah SAW) rela dihukum mati oleh musyrikin Mekah demi mempertahankan iman. Sblm digantung, beliau mohon diizinkan solat 2 rakaat. Ibrahnya, dlm syariat Islam org yg akan menjalani hukuman mati (qishah) disunatkan utk solat sunat dua rakaat terlebih dahulu.
Mazhab Hanafi berpendapat, Masjid Tanaim adalah tempat yg lebih afdhal dijadikan tempat miqat khususnya penduduk kota Makkah.
Ketika baru turun dari bas utk bermiqat di Masjid Saidatina Aisyah @ Masjid Tanaim utk umrah kali kedua pada 04 November 2019. Saya keras kejung bila dipaksa bergambar dedekat. Takut tersentuh kang batal wudhu' pula huhu...
Ini adalah keadaan di dlm ruang solat wanita, Masjid Tanaim ketika dtg bermiqat utk umrah kelima (terakhir) kami. Berbeza dgn miqat sebelumnya di mana masjid ini penuh sesak, ketika tgh mlm ini, aman je. Tak ada org pun. Sayu pula rasa hati.
MIQAT DI MASJID HUDAIBIYAH
Kami di bawa singgah ke Masjid Hudaibiyah sebelum ziarah ke Muzium Haramain pd hari kelapan, Rabu 06 November 2019. Bermiqat di sini bagi umrah kami kali keempat.
Ini saja gambar Masjid Hudaibiyah yg ada (alhamdulillah), yg sempat saya ambil scr spontan ketika hendak naik bas semula setelah solat & niat miqat di dlmnya.
Terletak 22km dari Kota Mekah. Pd saya, ia kelihatan agak lama/usang berbanding masjid miqat yg lain sblm ini. Ruang solat wanitanya agak kecil. Ketika kami sampai, berlaku kesesakan utk masuk & keluar dari ruang solat wanita. Jemaah2 berpusu-pusu & berebut2 seolah-olah tak ada consideration kpd jemaah lain. Seharusnya perlu ada tolak ansur, utk buat satu ruang masuk & satu ruang keluar supaya keadaan lebih mudah. Ada seorang jemaah grup kami yg bertongkat hampir rebah disbbkan keadaan itu.
Ruang berwudhu di bhgn luar. Airnya mengalir sgt kecil/perlahan. Agak payah sedikit sbnrnya, tapi inilah atr jihad yg memerlukan kekentalan hati & iman dlm menghadapinya demi redha Allah.
Meskipun begitu, masjid ini kaya dgn sejarah awal pembukaan kota Mekah & perjuangan Rasulullah serta para Muslimin ketika hendak melaksanakan umrah di Mekah pd 6H. Ia berkait erat dgn sebuah peristiwa yg dinamakan Perjanjian Hudaibiyah yg berlaku atr Rasulullah & kaum Muslimin dgn Quraisy Mekah.
Pd 6H, Baginda membawa rombongan Muslimin utk menunaikan ibadah haji umrah tetapi telah dihalang oleh kaum Quraisy krn sangsi dgn tujuan sbnr mereka. Rasulullah menegaskan mereka dtg utk melaksanakan haji & umrah, bukan utk berperang lalu mengutus Usman Bin Affan berunding dgn kaum Quraisy tetapi tidak menampakkan hasil bahkan dikhabarkan dibunuh.
Sbg tanda solidariti utk menuntut bela, diriwayatkan Rasulullah SAW & pengikutnya meletakkan tangan di atas bbrp pedang yg dibawa utk keperluan korban. Sumpah setia ini dikenali dgn nama Bai'ah Al-Ridwan dlm sejarah Islam & dicatat di dlm surah Al-Fath yg bermaksud 'Kemenangan' pd ayat ke 10 & 18.
Kaum Quraisy yg msh terkesan dgn kekalahan dlm Perang Badar, gerun bila terdgr ttg sumpah setia ini lalu mengutus Suhail Ibnu Umar utk mengelakkan salah faham. Pertemuan ini akhirnya menghasilkan Perjanjian Hudaibiyah (al-Fath ayat 24) & Usman bin Affan kembali semula kpd kaum Muslimin Madinah.
Atr perkara yg dipersetujui dlm perjanjian ini :
1. Gencatan senjata selama 10 tahun
2. Kabilah Arab boleh memilih smd utk memihak kpd Muslimin Madinah @ Quraisy Mekah
3. Org Madinah yg pergi ke Mekah tanpa kebenaran penjaga tidak perlu dipulangkan
4. Tapi bagi org Mekah yg ke Madinah tanpa kebenaran penjaga, perlu dipulangkan semula
5. Tidak boleh saling menyerang, mencuri & mengkhianati atr satu sama lain
6. Umat Islam hanya blh mengerjakan umrah pd tahun berikutnya
Sebahagian kaum Muslimin kecewa kerana Perjanjian Hudaibiyah kelihatan merugikan mereka. Namun Rasulullah melihat sisi lain kesan jangka panjangnya.
Hikmah Perjanjian Hudaibiyah - syiar Islam berkembang luas krn umat Islam bebas masuk ke Mekah tanpa sbrg sekatan, buka jalan kpd pembebasan Mekah drpd musyrikin Quraisy & mereka jadi semakin lemah malah org Islam dpt berhubungan dgn kabilah Arab yg lain. Dgn adanya perjanjian ini, ia bermakna kaum musyrikin dgn rasminya mengiktiraf Rasulullah, umat Islam & Madinah sbg negara Islam. Melalui perjanjian ini juga Rasulullah mengajar umatnya cara membuat perjanjian dgn kaum kafir serta menunjukkan tauladan dgn corak politik yg lebih menjurus kpd pemerhatian & pemikiran.
Atr hikmah lain adalah pengislaman tokoh Panglima Quraisy yg berpengaruh iaitu Khalid bin Al-Walid, Amru bin Al-As & Uthman bin Talhah. Dakwah Rasulullah bahkan sampai kpd pembesar Rom, Raja Habsyah, Raja Mesir & Raja Parsi. Begitulah luasnya syiar Islam dpt dikembangkan. Kemenangan ini tercatat dlm ayat 1-3 surah Al-Fath.
Memahami sifat musyrikin Mekah, Rasulullah yakin gencatan selama 10 tahun itu akan dilanggar. Benar, ia bertahan 2 tahun shj. Perlanggaran perjanjian oleh musyrikin Mekah telah ditangani tegas oleh Rasulullah dgn menghantar pasukan tentera Islam & seterusnya menakhluk kota Mekah.
Utk memperingati peristiwa ini, Masjid Hudaibiyah telah dibina di kwsn tersebut. Namun begitu ia telah diroboh & diganti dgn masjid baru bercat putih bersebelahan (sebelah kanan) bekas tapak masjid lama. Kesan runtuhan msh ada hingga kini & lebih jadi tumpuan jemaah utk bergambar. Ya lah juga... di sinilah berlakunya Bai'ah Al-Ridwan & Perjanjian Hudaibiyah yg bersejarah.
Gambar dinding bekas runtuhan tapak masjid Hudaibiyah lama/tua ini adalah dari ehsan google. Dinding ini dikatakan setebal satu hasta & dibuat dari susunan batu gunung yg dilekatkan dgn tanah liat.
Waktu di sana, kami berdua tak sempat pun ambil gambar di sini. Entah mengapa saya asyik pandang Masjid Hudaibiyah & org2 yg sgt ramai tika itu. Lebih terarah hendak tunaikan solat & berniat. Tak sabar2 mahu kembali ke Masjidil Haram.
Waktu itu, rasanya dah tak brp byk kesan runtuhan yg msh tinggal. Tapi saya nmpk byk kesan2 tampalan/tulisan nama pd runtuhan itu. Mungkin memori tinggalan jemaah. Memory lane kata org hu hu...
Apapun tujuan & niatnya, wallahualam. Personally bagi saya, ia tak berapa elok. Selain merosakkan tinggalan sejarah (vandalism), ia juga lead kpd kepercayaan karut @ bidaah.
Yg lebih utama, monumen peninggalan sejarah Islam ini diharapkan dpt lebih menebalkan lagi rasa kasih sayang & kecintaan umat Islam kpd Allah, Rasulullah & agama Islam itu sendiri. Mengenang perjuangan mereka dahulu, kadang terfikir andai teruji lagi umat Islam di akhir zaman ini, mampukah saya (jika masih ada) & kita semua berjuang mempertahankan akidah, iman & Islam hingga ke titisan nyawa terakhir...?
Oh ya, di perkarangan Masjid Hudaibiyah ini juga ada ramai peniaga yg ramah tamah. Pa beli sekilo ke 2 kilo (x ingat) lagi tamar ajwa (sbb beli sikit saja ketika di Pasar Ladang Kurma semalamnya). Pa kata lebih murah harganya di sini. Ya la kot, he knew better. Saya bab shopping, agak tidak lulus cemerlang :-)
#miqat
#masjidja'ranah
#masjidtanaim
#perjanjianhudaibiyah
#memorylane
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.