Thursday, July 14, 2011

BURNED BISCUITS...

Masih dalam proses mengemaskini email kerana sistem ebanker BIMB yang tidak tahu what's wrong with it... either the system itself, atau our system. Our VC is kind of person yang punya willingness untuk memotivasikan warganya secara psikologi, at least that what I do think of. Let's share one of his email since I have to delete it there from my email:

************************

When I was a kid, my mom liked to make breakfast food for dinner every now and then. And I remember one night in particular when she had made breakfast after a long, hard day at work. On that evening so long ago, my mom placed a plate of eggs, sausage, and extremely burned biscuits in front of my dad. I remember waiting to see if anyone noticed! Yet all my dad did was reach for his Biscuit, smile at my mom and ask me how my day was at school.

I don't remember what I told him that night, but I do remember hearing my mom apologize to my dad for burning the biscuits. And I'll never forget what he said: "Honey, I love burned biscuits."

Later that night, I went to kiss Daddy good night and I asked him if he really liked his biscuits burned. He wrapped me in his arms and said, "Your momma put in a long hard day at work today and she's real tired. And besides... a burnt biscuit never hurt anyone!"

You know, life is full of imperfect things... and imperfect people.. I'm not the best at hardly anything, and I forget birthdays and anniversaries just like everyone else. What I've learned over the years is that learning to accept each others faults and choosing to celebrate each others differences, is one of the most important keys to creating a healthy, growing, and lasting relationship.

Life is too short to wake up with regrets... Love the people who treat you right and forget about the ones who don't.

ENJOY LIFE NOW - IT HAS AN EXPIRY DATE!

****************************
Saya juga lahir dan membesar dalam keluarga yang agak susah walaupun kami tidak pernah tidak makan mahupun meminjam beras dari rumah orang lain. Kami hidup seadanya...
Sejak kecil, kami adik beradik sudah terbiasa bersarapan dengan makanan berat - nasi.
Paling bertuah kalau dapat makan nasi goreng, mee goreng dan cekodok. Tetapi Ibu kami lebih gemar masak nasi. Senang kerja kot, sekali masak boleh makan untuk satu hari itu. Ya lah, walaupun dia hanya seorang surirumah sepenuh masa, sebenarnya lebih penat dan lebih banyak urusan mereka berbanding mereka yang bekerja.

Pada saya, masakan Ibu adalah yang paling sedap dalam dunia. Cuma bila sudah dewasa dan berumah tangga dan boleh memasak sendiri (walau setakat masak untuk diri sendiri, suami dan anak), saya rasa masakan Ibu boleh diberi penambahbaikan. Kalau di rumah saya sendiri saya masak pakai campak-campak je. Bila ada masa barulah try itu ini dan alter serba sedikit. But I'd rather have what my mother cook for us as it is, because it taste so good just as it is...

Dahulu, saya jarang masuk dapur kerana hidup saya penuh dengan sekolah, belajar, buat kerja sekolah, membaca, tengok TV,  dan bekerja. Ibu saya juga kalau sudah tengok anak-anak dia pegang buku, memang dia lagi suka. Dan bila saya sudah bekerja, pergi subuh balik malam, Ibu selalu suruh saya rehat sahaja.

Bila dah nak kahwin baru Ibu kata, "Belajarlah sikit memasak, nanti malu dengan mertua."
Tapi pun tak pernah sempat nak belajar masak. So saya masuk alam rumahtangga dengan hanya berbekalkan ilmu memasak air, masak naik, goreng telur dan goreng ikan - even sampai sekarang masih rasa so bad bila ipar duai semuanya terror memasak.

Suami saya seorang yang pemakan dan pandai makan. Sebelum berkahwin saya tak pernah makan luar atau makan di kedai. Kalau bekerja, memang selalu tak sempat makan - so makan hanya bila dah sampai kat rumah.

Syukur, suami seorang yang sangat memahami. Dialah yang menjadi pemangkin semangat dan kesukaan untuk saya memasak, mejadi pengkritik paling jujur - kalau dia makan banyak tu tandanya sedaplah, kalau kurang sedap tak lah sampai dia kutuk habis-habisan. Cuma beri pendapat mengapa masakan saya itu tidak sampai kepada tastenya yang sebenar.

And like my mother, my husband juga seorang yang tidak kisah. Kalau larat lagi nak memasak bila balik kerja, masaklah dan kami akan makan bersama. Tetapi kalau kepala dan badan sudah lunyai di pejabat, pun husband tak kisah - beli nasi goreng sahaja atau masak nasi putih di rumah dan beli tomyam di kedai.

Even saya masak kartun - goreng sayur, goreng ikan atau goreng telur, sambal kicap, sudah cukup untuk buat suami saya bertambah nasi dua pinggan. Bila weekend di rumah sendiri barulah masak apa yang husband suka - masak lemak udang atau ketam, kari ikan etc. Selalunya bila masakkan dia lauk ikan besar, saya akan tengok saja sebab saya tak berapa makan ikan (especially selepas tsunami dulu. sekarang baru boleh telan sikit-sikit, tapi fishball makan pula... )

Malah sudah dua tahun lepas saya belajar buat biskut raya sendiri dengan resepi sendiri. Dan sehingga malam tadi, ada dua bekas biskut raya tahun lepas yang masih cantik di dalam rak. Lalu saya buangkan sahaja... Suami saya memang tak suka makan biskut raya, especially yang pelik-pelik dengan warna yang macam-macam tu. Dia cuma makan biskut raya yang convensional sahaja gayanya. In this matter, dia memang tak boleh nak jadi supporter and commentor.
Maka, saya pun rasa untuk raya tahun ni saya malas nak buat biskut lah...

Yeah, life indeed has it's expiry date...
even semalam pun saya terasa ada sesuatu yang menyeru diri. Terasa dekat dengan hari kematian, terasa takutnya hendak kembali. Lalu apa yang saya baca dalam buku Jaja & Din tulisan Noor Suraya terimbas semula. Memang sudah lama tanam azam hendak bayar dan ganti apa yang saya terhutang dengan Tuhan, bukan setakat puasa je.. banyak lagi hutang ini sebagai hamba-Nya
maka semalam saya mula melakukannya...
semoga bila terpanggil suatu saatnya nanti, hutang sudah berusaha saya langsaikan walaupun sebesar zarah... 

2 comments:

  1. laa sis x pndai masak ker?
    hr tu mkn bihun sup sedap jer..hehe.
    tak per, leh bljar dgn wak enon..wak pndai masak.

    ReplyDelete
  2. bukan tak pandai wida... kurang pandai...
    kadang jadi, selalunye tak jadi le hu hu
    My MIL memang terror masak, no doubt! tapi masalahnya kalau belajar dengan M.I.L. tak pernah nye nak masuk otak... kejap-kejap
    'lepas ni apa mak?' @ 'nak bubuh apa lagi mak?' dan macam-macam lagi. sekali kena leter terus terlupa segala benda, hu hu... entah apa-apa ntah kan akak ni heh heh...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS