Friday, July 8, 2011

CIKGU! SOALAN NI SALAH...

Petang semalam di pejabat, e-banker BIMB down. So, mana payment yang saya dah lepaskan letak dulu in que sementara menanti sistem ok. In that meantime, saya pun kemaskanlah inbox email univerisiti sebab dah terlalu banyak sangat. Ada yang sampai tak terbaca. So kenalah delete yang mana unnecessary.  Sebab bila dah terlalu banyak macam tu, tak tahu pulak yang mana sudah diberi perhatian serta tindakan dan yang mana belum. Alih-alih ada juga orang yang marah saya nanti bila ter 'out-dated' arahan atau request.

Select sana sini, lantas terbacalah lagi satu email ini dari rakan sekerja (tapi tak kenal siapa hu hu).

Jom kita share! Cuba cari jawapannya ye...


Soalan 1 Matematik
Abu hendak beli bola tetapi dia tiada duit. Jadi dia pinjamlah duit RM 50 setiap seorang daripada Bakar dan  Omar.  Dengan duit RM 100 tersebut,
Abu pun belilah bola yang berharga RM 70. Nak dijadikan cerita,
Abu pulangkan balik RM 10 setiap seorang kepada Bakar dan Omar.
Kira bayar balik hutanglah. Tapi sikit aje. Lagi RM 10 tu Abu simpan.

Soalan:

Baki hutang sekarang adalah RM 80 (RM 40 + RM 40).
Tambah dengan RM 10 yang Abu simpan, baru RM 90.

Mana lagi RM 10 kerana total hutang adalah RM 100 ????

******************

Hmm... terasa rindu pula kan pada masa-masa belajar. I feel like missing friends, class room, teachers, lecturers, books, field, sports, the exam sickness... hmm...

Dulu-dulu lecturers kalau dalam exam hall serius semacam je. Nak minta izin pi tandas pun takut. Itu mungkin pada saya je kot. Tapi ada juga seorang dua lecturers yang baik. Selalunya saya ni jenis yang cepat habis jawab kertas peperiksaan. Ada dua keadaan yang menyebabkan saya selalu cepat habis jawab.

1) Sebab saya memang terror dan boleh jawab semua soalan. Dalam keadaan macam ni saya akan duduk tegak sambil tersengih-sengih. Selalunya after semak sekali, saya akan keluar exam hall dan terus balik bilik nak tidur! Hu hu...

2) Saya memang dah tahu nak buat apa sebab tak tahu nak jawab. Dah penat perah otak, tak dapat juga. It's either saya tak boleh ingat sebab study last minute ataupun memang tak tahu langsung sebab memang tak faham. Hih hih...
Kadang dalam situasi nombor 2 tu  saya akan duduk tegak lama  sikit sebab nak tunggu ilham datang. Dalam waktu-waktu melilau mata mencari ilham nak jawab paper tu, sering ternampak students yang angkat tangan sana-sini... mesti nak bagi tahu dengan cik dan puan dan tuan yang jaga exam tu mereka tak faham soalan. Tactic... seingat saya, saya tak pernah buat begitu. Kadang tak sedarpun soalan tu sebenarnya salah hu hu... sah memang tak well prepared.

I still remember the time I had a tough time answering a paper. Dah naik berpeluh sebab bila kira-kira balik markah yang bakal diperolehi dari jawapan yang dah dibuat tu still tak lepas. Aduhlah nak nangis dalam hati. Ada seorang lecturer lelaki ni agaknya matanya tembus tajam kot. Agaknya dia boleh baca situation from my face. Dua tiga kali dia lalu di barisan saya. And I noticed tiap kali itu juga dia pandang sekilas on my paper yang ada scratch words sana sini sebab tak tahu betul ke tidak untuk proceed.

Finally I looked up to his face and he smiled. Nodded sambil jarinya dilalukan sekilas ke atas sesuatu perkataan di atas kertas. Tapi saya blur juga... tak faham apalah mamat tu cuba nak sampaikan. Again dia datang dan anggukkan kepala sambil berkomunikasi melalui mata. Hai lah, ingat saya ni pandai sangat ke skill komunikasi macam tu.

Sampai sudah tak tahu apa yang lecturer tu cuba sampaikan...  hah hah...

1 comment:

  1. sy dulu..kalau yakin jawab semua betul pon, rela tunggu smpai habis masa.

    kalau ngantuk...tido kat exam hall jer, hihi

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS