Monday, May 27, 2013

Hijau dan Berguna

Hari ni sy tak larat pi kerja. Tak sedap badan, sore throat, sakit kepala n rasa nak collapsed. Dari 2 minggu lepas saya rasa mcm ni. Pagi tadi kerah jg tenaga sediakan lunch in advance. My boys dah pandai berdikari. Babang ambil sendiri honey star dr dlm peti sejuk dan minta saya buatkan milo utk ganti susu HTL yg blm sempat di re-stock. Mereka 2 beradik sarapan bsm sambil sy sudahkan basuhan.

Pi klinik tadi ditemani Babang n Didik. Saya pun berdikari utk seminggu ni hu hu. Lung, blood pressure n sugar saya all clear n normal. So, what caused this dizziness? Doc suruh saya obey monthly check up. Hmm.. saya baru ponteng last 15th nye. Doc worry saya overdose camazol dan dpt hypothyroid pula. Doc said I gain weight a lot.

Hmm... tak mohlah fikir lagi. Saya nak buat terapi sekejap. Tulis diari dlm FRAN.... about what I did last weekend... hu hu...

Saya pnh simpan surrounding view di rumah my inlaws sblm ni. Kali ni nak simpan kenangan di rumah Ibu dan Abah pula lah. Last Saturday, pagi2 saya dh bangun. Rindukan suami sy yg sdg brd di Taipei hu hu... mengada2. Breakfast dah siap, tapi org dlm rumah ni msh dlm bedroom memsg. Cuma saya, Ibu dan Bibik je yg dh sibuk dgn urusan dapur. 

Hati rindu saya bawa berkeliling rumah. Agak lama saya tak balik. Byk dh pepokok baru dan kebun kecil Ibu yg baru diusahakan. Knplah Ibu dan Bibik bersusah payah tnm pokok bunga, serai, kunyit, pisang dan mcm2? Jawapannya : It's actually therapy for them. Aktiviti yg menenangkan perasaan.... sama spt sy tenangkan perasaan dgn membaca, mengaji dan dgr muzik.


Pokok pandan - khasiatnya DI SINI hu hu... malas nak type hu hu
tapi biasanya kita jadikan pewarna atau pewangi dlm masakan kan...?
Atau hiris halus2 utk jadikan renjisan bunga
waktu  majlis kahwin n cukur jambul...
err.. Papa selalu simpul2 daun pandan dan letak dalam kereta -
elakkan lipas dan biar kereta bau wangi semulajadi.
Ada bbrp pokok limau di sekeliling rumah Ibu. Buahnya byk spi melendut...
sy pnh diketawakan krn ambil daun limau ni sbb sy ingat ia daun limau yg sy sll guna bila msk tomyam... kesian saya... hu hu...
Pokok daun misai kucing - elok untuk kurangkan tekanan darah, lawaskan air kecil, anti peradangan, sakit buah pinggang peringkat awal, batu karang n diabetes.
Pendek kata Ibu panggil ia pokok ubat hu hu...
Pokok ni dari anak pokok kari yg Bibik ambil dr rumah saya. Bibik tanam dekat dgn dapur tingkap, nak masak kari petik je dari tingkap dapur hu hu... Khasiat daun kari : atasi masalah haid n gonorea, hilangkan rasa loya n pening2 lalt org preggy, sembuhkan cirit-birit n penyakit buang air besar berdarah, air rebusan kulit batangnya blh ubati diabetes.. hmm....
Waktu saya sampai rumah Ibu tgh hari Jumaat tu, Bibik sdg tnm pokok daun kesum ni. Hu hu... bibik mmg suka bercucuk tanam sama mcm Ibu. Senanglah nak masak asam pedas dan laksa. Raya ni saya dah plan nak buat laksam. Khasiat daun kesum : bantu pulih masalah penghadaman dan kelemumur
Ibu tanam byk pokok serai. Eloklah, ibu pun asik-asik masak rendang hu hu...
Citral yg lbh tinggi dlm serai dikatakan boleh matikan sel kanser.
Antara tanaman yg ada di kebun kecil ibu - pisang, serai, lengkuas... ibu kata org kedai runcit di kampung beli hasil2 tanaman Ibu ni... Ibu kata ada jiran tanya knp ibu susah payah bercucuk tanam begini, tapi ibu kata dia saja suka-suka dan jiran2 sekeliling pun boleh tumpang sekaki kan.... hu hu... sedekah tu elok ibu... betul tu...

BERBUDI KEPADA TANAH
HASILNYA WALAU SEDIKIT SAMA MERASA

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS