Friday, May 31, 2013

TINGG!!!

Awal tido bantal tinggi. La ni dah few days, tido duduk. Seretide n ventolin inhaler dah tak jalan. So, it is not my athmatic. Sore throat dah jadi batuk. Saya dah rasa tak blh buat satu benda pun. When it started to be green, I knew what is happening.

"Saya rasa saya demam lah Pa..."
Papa rasa dahi, "Tak lah... awak ni fikir yg bukan-bukan..."

Saya dah lali dgn jwpn Papa. Bak kata Dr Ros, "He wants you to think positive and he wants to be your strength."

Tapi saya tahu saya demam dan saya tahu siapa yg sdg ketuk pintu. So scr psychologically nya saya dah jadi ala-ala tak positif. Papa kena cuba method lain. That one doesn't work on me anymore hu hu.. that is why wise man say, the motivation and strength came from our ownself.

Saya ponteng Mei, 15th appointment. Kalau straight away ke DEMC, I know what will happen to me. Jadinye saya usaha cara lain. X-Ray di klinik panel, done yesterday. As expected ada sedikit infection in the same right lung.  Doc put me on antibiotic for 3 days. Kalau dah full blown, no sorry for me.

This morning Didik started to follow suite. It's a trend. Unlike his bro. Be strong Babang. Lps bg Didik neb di rumah, Papa Nasir buat terapi tepuk-tepuk blkg mcm kat hospital. After few minutes, Didik batuk2, then muntahkan lendir dan kahak. Terapi berjaya.

Pi klinik panel lagi pg td. Ambil semua ubat Didik yg mmg dah last kopek. Doc insisted ambil darah sbb dia worried on my thyroid level. Next week, the result of chest X-Ray n d blood test will b out. Moga2 msh blh elakkan being hospitalized. Moga2 msh dipinjamkan usia dan kesihatan....

~ x ~ x ~ x ~ x ~

TINGG!!!
Wang syiling jatuh di hdpn seorg lelaki yg sdg membancuh simen. Melihat wang syiling itu, tangannya berhenti bekerja. Slps mengutip wang itu, dia menyambung kerja sml.

TINGG!!!
Jatuh lagi duit syiling. Lelaki itu menoleh ke kiri dan ke kanan. Tiada sesiapa. Dia mengambil syiling itu dan berkata, "Alhamdulillah... rezeki aku..."

Namun dia tidak sedar, syiling itu sbnrnya dicampakkan oleh ketuanya dr aras lapan bgnn yg sdg dibina. Ketua itu memanggilnya utk berkata sesuatu. Ttp bunyi mesin, enjin n sgl kebisingan tapak bina menenggelamkan jeritannya. Lalu ketua itu mencampakkan semua syiling dgn harapan pekerjanya itu akan mendongak memandangnya.

Sayangnya shgga syilingnya habis pekerja td msh tidak menyedari. Dia ambil serpihan batu kecil di lantai lalu dibaling ke arah pekerjanya itu.

Auch! Lelaki td merasa sakit terkena balingan batu lalu dia pun mendongak ke atas. Barulah dia ternampak kelibat ketuanya yang sejak tadi cuba mencuri perhatiannya untuk menyampaikan pesan. Ayok!

Ia simbolik kecil hbgn manusia dgn Pencipta. Smd kita sedar atau tidak, Allah sering jatuhkan 'syiling' dlm bentuk rezeki, rahmat atau kesenangan kpd kita tak terkira byknya. Allah jatuhkan syiling sbg satu panggilan utk kita sentiasa 'mendongak', mengingati Dia dan bersyukur.

Lumrah sbhgn manusia sll lupa dan smkn tenggelam dgn 'syiling' melimpah ruah yg Allah beri. Lupa mendongak kpdnya utk ucap terima kasih dan bersyukur. Lalu bila rahmat tidak buat kita mendongak, maka Allah jatuhkan pula batu dlm btk musibah, kegagalan, keperitan dan kesakitan. Lumrah sbhgn manusia jua, bila dlm kesusahan, baru menadah tangan dan mendongak memohon ampun dan rahmatnya semula.

~ x ~ x ~ x ~ x ~


Dlm sujud setiap waktu, dlm ingatan di waktu lapang,
dlm kebaikan yg jika pernah ada
mungkin ada waktunya juga saya alpa.
Ampunkan hamba-Mu ini ya Tuhan...
berikanlah hati ini rasa taat untuk mengingati dan mensyukuri
anugerah yg telah Engkau berikan dgn rasa kehambaan...
Saya terima jika ini hadiah sekalipun kifarah... 
krn saya tahu Allah mungkin tak izinkan saya utk terleka

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS