Wednesday, April 9, 2014

Diari Ummi utk M.A.H.A.N

Since last April sy sll rasa tak sihat. Instinct tu dah ada. Malangnya Papa menidakkan. Ya lah juga, doktor blm bagi green light hu hu...

Rasa makin gemuk, saya mkn ubat kurus. But one day, when I was so crave for putik mangga, I knew it. Hah hah... it was just d same with MASAN n MAZAN's time. 

Having him, saya alergic dgn komputer, membaca n sgl rutin yg saya suka. Di pejabat saya sengsara sbb terpaksa force diri bekerja dgn komputer. Tak lalu makan apapun utk 1st trisemester. Alhamdulillah juga mampu habiskan puasa Ramadhan even sahur n buka makan hanya sesuap nasi. Mungkin juga dgn izin Allah, double stemcell sgt serasi dgn saya. 

Terpaksa tinggalkan FRAN, tinggalkan mss walau berazam utk noktahkan ADI tahun lalu. 3 mss dah jadi stok dgn penerbit. Seriously need to work on new mss. Tapi dlm keadaan tak larat, semua ditinggalkan.

While having him too, many things happened... perancangan yg terlaksana, dugaan yg byk n etc etc etc...

Conceived with MAHAN dlm usia lewat 30-an plus kesihatan tak stabil, I came to understand why Dr Rahman sll menolak permintaan saya utk mengandung lagi.

Walaupun slm ini tekanan darah sentiasa rendah, having MAHAN tekanan darah saya jadi tinggi. I passed out while driving ketika balik kerja suatu hari, terpaksa bedrest di HSB utk 3D2N.

Utk kandungan bongsu (confirm bongsu, insya-Allah hu hu) ini, I planned to have normal delivery sbb saya ada byk urusan yg harus dilunaskan. Sbb itu saya paksa diri utk lasak. Rutin harian di pjbt mcm biasa, plus turun naik fetch n send Babang ke sekolah hga org2 di office dah gesa saya bercuti, plus kerja2a rumah yg saya extrakan spi Papa risau, berdikit kemas n packing barang2 sbg persediaan pindah rumah saya buat walaupun sgt meletihkan n menyakitkan. Saya fikir ia akan memudahkan saya bersalin normal. 

Dlm pd mengharap dpt bersalin normal, saya juga sbnrnya takut dan bimbang menunggu hari. Saya sll fikir what if I could'nt make it this time. Siap dah bagi wasiat pada Papa Nasir...

Apapun MAHAN keluar 3 days earlier dari EDD. Mulai 3am 13 Feb, saya dah sgt sakit di rumah. Tak sedar dah buka 5cm. Paginya slps hantar Babang ke Al-Amin, kami ke DEMC. While waiting di LR, sehga 10am, bukaan sudah 9cm. Compared to Babang n Didik, sakit menunggu bersalin utk MAHAN sgt extra. Mungkin krn faktor umur n kesihatan, mungkin juga saya tak makan sblmnya, mungkin juga saya dah terlalu kepenatan. Mungkin juga byk dosa hmm...

Sepanjang waktu di LR saya hanya mampu mengiring. Rasa nak muntah, nak pass out semua ada. Dah tak mampu lay on my back, so how to go normal? Dlm pada sakit tu, byk yg singgah di kepala. Should I go for normal dgn kapasiti tenaga yg dah semakin tak ada? What will happen to my baby if I pass out in the middle of the process? Dan banyak lagi... akhirnya saya minta utk ceasar. Maka MAHAN keluar via emergency ceaser due to maternal distress. Maka jadilah dia ahli baru mesyuarat tingkap dgn Babang n Firas Mozila hu hu. Hmm... apapun, saya bersyukur Allah masih beri saya kesempatan utk bernafas, dan MAHAN lahir dgn sempurna. 

Memandang MAHAN hati saya sayu.... entah knp saya rasa dia ada iras Atoknya. Malah sy notice byk aksinya terutama cara dia tidur sebijik mcm abah...

Abah... ini MAHAN... 
Anak bongsu Along dah lahir...
Alhamdulillah... terima kasih utk doa abah...
Abah mcm mana kat sana? Semoga sejahtera... 
Abah dapat tak kiriman2 kecil Along?


5 comments:

  1. Tahniah. The real baby comes with real happiness. Amiin.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Allahumma masya Allah! Alhamdulillah and tahniah sis R.A!! Mahan comel!! <3 <3 <3 moga smuanya sihat2 saja ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, terima kasih LS... doakan MAHAN agar menjadi anak yg soleh ya...

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS