Friday, April 4, 2014

Diary : 1st day Didik in PASTI

Saya mula menulis diari di FRAN bermula March 2011. Jadi tak sempat simpan ttg 1st day Babang di PASTI. Being absent for almost a year dr FRAN pula, saya tak dpt tulis 1st day Didik di PASTI on the day it happened. Tapi ia msh tak terlalu lama utk flash back... hu hu...

On his 1st day... was so happy and excited.



Saya temankan Didik di PASTI utk 3 hari. Dgn perut yg dah berat, saya cuma ddk di luar kelas Didik, di mana Didik blh nmpk saya tiap kali dia berpaling ke pintu. He was a good boy. Sgt gembira ke sekolah. Tak menangis pun. Cuma apabila kids dlm kelasnya menangis bagai nak rak dan serbu pintu di blkg tempat duduknya, dia jadi trauma sedikit. Waktu bawa di ke tandas, dia menangis dan kata, "Ummi... adik nak balik..." Hu hu...

Dia jg pd mulanya sgt malu nak berkawan.. bila ada kawan mendekat, dia akan tersipu-sipu dan lari hu hu...

Compared to Babang, I had less time with Didik utk his early education phase. I was extremely busy with work n mss. Jahatnya saya... 

Kalau dulu sblm masuk PASTI, kami mmg dah dgr Babang read ABC, count 123 etc etc.. tapi Didik... diajar pun dia buat dek je... jadinya saya berserah je lah dgn budak yg seorg tu...

"Pa, saya risau dgn Didik... dia tak tahu ABC lagi..." kata saya pd Papa suatu hari dulu.

Papa buat dek, "Tak pe... dia tahu tu... dia low-profile, saja buat tak tahu..."

Benar kata Papa, in the first week tu saya lihat Didik dah kenal semua huruf n nombor, boleh menulis dgn elok... hmm... ni mesti Nenek Imahnya yg train...

Dan Didik sgt rajin buat homework. Melihat cara dia pegang beg, buku n alatan sekolahnya, saya tahu dia ada interest utk belajar. Most probably juga dia rajin sedikit berbanding Babang hu hu...

Papa mmg dah detect capability Didik dr awal bila pd masa dia train Babang menghafaz surah-surah lazim Al-Quran, surprisingly Didik yg hanya diam mendgr n then recited bacaan surah tsbt even Babang msh blm hafal. Tp dlm bacaan yg pelat la hu hu...

Welcome to school my sweet dear Didik... belajar rajin-rajin ye nak... jgnlah buat alasan nak petik bintang yg bersinar tapi tinggi  lg mcm Babang dulu ye... hu hu...

Hmm... MAHAN tak brp sedap perut tu... ih-uh-ih-uh dr jam 4a.m. td... menyambil2 sempat juga satu diari dr pagi tik-tok-tik-tok hu hu...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS