Tuesday, November 11, 2014

Tuhan, saya masih mahu hidup...

Rasanya dah dekat setahun saya default ubat. Memang degil tahap melampau. Bukan degil... tapi saya penat dan muak. Which is not a good example. Penat nak teruskan hidup maksudnya tu... tak ingat anak2 ke apa...? Hish...

Tak makan ubat thyroid seperti yang dijadualkan adalah bahaya. Ia affect mood dan sikap kita. Affect peti suara, jantung, tulang dan mata tu memang dah ada dalam senarai risiko. 

Since last few months, my headache was aggressive. Tangkap tengkuk, tulang bahu dan tulang belakang. Extra penat walaupun sekadar duduk. Thought ia symptom nak ke high blood.  Monitor blood pressure, after twice tinggi, ia kembali normal. 

So, I agreed with Papa it was my thyroid going hanky panky again. Ulang ke DEMC? Err.. tidaklah... nanti doktor senyum dan tunjuk katil hospital.

Ambil blood test di klinik dan buat ECG. Doc sued me with a letter to DEMC juga. Aiyak! Minta postpone. Dapat result, I told Papa, ‘Okay, I’ll start the medicine immediately! I promise.’.


Mujur hanya 5 kali lipat untuk T4. There were few times worst than that. Parameter tak boleh baca sebab ia sudah tinggi lebih dari had maksimum yang dibenarkan.

Papa kata, “Awak tak sayangkan anak-anak… tak sayangkan saya…”

Saya minta maaf. Seriously, deep from my heart (improvise perkataan taubat... takut pula nak kata taubat default ubat, kang terdefault juga... naya). Okay, from now on saya akan berdisiplin. Insya-Allah. Saya masih nak jaga anak2 dan keluarga kita.

It has been few weeks now. Masih patuh dan ‘istiqomah’. Ya lah... mentang2 Allah beri peluang tubuh badan masih positively respond dengan ubat dan rawatan, suka2 hati je nak default begitu begini. Dibuatnya suatu masa nanti Allah tarik semula... mengagau, baru tau!

Teringat satu bahagian dalam chapter 62 Suamiku Heroku (Arysa Nasir) tentang keinginan Adriana diberi peluang kedua untuk meneruskan hidup yang telah disunting keluar.


Okay... saya faham kenapa perlu ada editor menapis mss penulis. Ada masa saya tak sedar kalau apa yang ditulis tu ada effect n consequences. Atau mungkin tidak relevan atau kalau ditiadakan pun tak menjejaskan jalan cerita.

Hmm... there are always similarity between my real life in world and my writing. Thank you Allah for the chances you've granted and will generously grant me, on and on...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS