Sunday, November 30, 2014

Lip Lop Yang Cemerlang

Balik dari PD, sehari lepas tu MAHAN kena chicken pox. Babang pula food poisoning sebab makan nugget di sekolah agama. Bercutilah saya sepanjang minggu attended d sick boys sambil2 gerun monitor Didik. Akhirnya seminggu lepas tu Didik juga panas badan. Adoi...

Habis AL saya utilize tahun ni. Byk spent AL masa mengandung MAHAN. Cuti je sebab malas amek MC. Tahun ni MC saya amek 3 hari je. Maka program 2 minggu hujung tahun ini kena tundalah ye Papa, sorry. VC sahih2 tak akan approve.

Dalam menjaga orang sakit, saya pun hampir collapsed.  Penawarnya datang serentak pada 19h Nov. Dapat wasap dari Teacher Intan. Jemputan ke Majlis Anugerah Kecemerlangan. Erk!? Macam pelik je. Salah nombor ke Teacher ni? Tapi ada nama Babang pada surat tu. Forward kpd Papa yang outstation 3 hari ke Penang sejak Khamis 13hb tu.

Papa balas, "Alhamdulillah, tercapai juga hajat Ummi...".
Wah, touching nya... tell you...

Bila ambil report card Jumaat 14hb, aiyo... rasa macam nak pengsan. Gigih cover depan Teacher. Apatah lagi Teacher sedang beria tanya tentang Suamiku Heroku dan minta sign pada naskhahnya. 

"Babang! Terima kasih ya nak," semalamnya, when I thanked and hugged him, airmatanya bergenang.

Tapi selepas dapat report card dan bila saya kata, "Babang dapat nombor satu!" Bukan nombor satu-satu seperti dia di PASTI dulu hu hu... I myself didn't expect it at all. Ingatkan dapat no. 3 ke. When we least expecting of something... tu la jadinya. 

Serius mukanya berkata, "Nombor satu? Hai... pelik, macam mana boleh dapat nombor satu? Saya pakai hentam je..."

Haish! Boy is always a boy!


Babang terima hadiah untuk tempat pertama pencapaian terbaik akademik ikut kelas.
Alhamdulillah. It's more than enough for me...

Tahun ni Babang realisasikan bahawa dia 'mendengar' & 'memahami' apa yang saya tegur, nasihat dan leterkan. Selalu kalau saya counter, "Tahu kenapa Ummi marah?", dia akan jawab, "Tahu... sebab Ummi sayangkan saya."

Saya ingin dia memahami erti kemahuan, kesungguhan, doa dan harapan. Alhamdulillah... hari itu dia hadiahkannya kepada kami.


Di majlis anugerah Babang, saya dapat kawan baru. Dr Anne, yang berbelas tahun berkhidmat di HTAR (husbandnya di belakang tu sebumbung kerja juga rupanya dengan saya hu hu). Dr Anne sdg bercuti tanpa gaji, berbakti kepada orang tuanya. Thank you Dr. Anne, I learned a lot from you. And congratulation, her son tiap tahun terima anugerah. Wow!

DIDIK. Walaupun dia demam & few days off dari sekolah, saya buat & hantarkan juga makaroni cheese dan kek batik (itu je yg saya tau buat pun hu hu...) sebagai juadah jamuan PASTI. Beria Ustazahnya pesan agar Didik datang malam itu. Didik dapat hadiah juga ke?

Exam mid term, Didik dapat no. 2 & full mark in few subjects. Walaupun sejak tu saya dah mula pasang angan2 nak book seat depan2 pentas (kot2 Didik maintain in top 3), masih juga saya takut nak berharap lebih sebab report card belum siap.

Sejak zaman Babang, PASTI Mawaddah ni suka buat majlis ikhtifal waktu malam. Kata Ustazah Laili, "Malam la best, ada lampu lip lop!" Gitu pulak? Hu hu...

Didik cuma dapat hadiah untuk terbaik satu subjek je. Tergelincir dari Top 3 budak ni...
haiya... tak apalah... cuba lagi ya Didik!
 

Alhamdulillah, well done boys! Ummi dan Papa tak mampu nak belikan hadiah mahal2 untuk kamu. Nak belikan kereta Ferrari lagilah jauh langit hu hu... nanti kami kumpul duit beli kereta mainan ye, insya-Allah. Kami cuma dipinjamkan limpahan kasih sayang juga doa untuk seluruh kesejahteraan dan kebahagiaan hidup kamu dari dunia hingga akhirat. 

Honestly, bukan award yang diutamakan. Prinsip saya, walaupun bukan selalu, saya berdoa dan berharap anak-anak akan sampai jua ke tahap seperti ini, so that they would have moments to appreciate in their life. At least this would motivate them to do the best they can along the way. 

Babang & Didik yang Ummi dan Papa sayang...

Kami berdoa Allah terangkan akal dan hati kamu menerima ilmu yang bermanfaat dan dapat digunakan dengan berkat untuk agama, bangsa dan negara. Ilmu tu untuk bekalan kamu, harta yang mampu Ummi & Papa tinggalkan untuk kamu. Kami hanya menumpang sedikit pahala sebagai bekal akhirat kami, Insya-Allah....

Jadilah contoh yang baik untuk baby MAHAN. Kamu berdua sayang MAHAN kan...?

Walk to remember :
Tahniah Bang Chik Lan n others who already got their UPSR result on last Nov. 26. Alhamdulillah. Usaha sudah, segalanya atas izin Allah. Recalling memory when seeing straight As on my UPSR slip during old-days. Now I know what Ibu & Abah felt... how time flies. Hopefully dapat lihat my boys sit for UPSR. Kalau ada umur dan kalau masih ada UPSR...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS