Friday, March 20, 2020

Hatiku di Haramain : Enany di Kota Nenek

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

...Jeddah, ku pandang Laut Merahmu yg terbentang luas...
*********************************************************************

Day 3 on MRO.

I was in office with Pa sbg teman this morning utk release bayaran Jab Pengurusan Kewangan Pelajar. Already requested consent from Boss utk dtg dgn Pa, since smlm budak2 office experienced perkara mistik di pejabat. Makanya saya jadi 'tak sedap hati' pula pergi sendirian.

Ikutkan nak #stayhome je, tapi tak sampai hati. Bimbang org yg sdg tunggu byrn tu mmg betul2 perlukan duit tu utk survive. Jika kita pernah susah, kita pasti boleh fahami kesusahan org lain...

Dan... pagi ini juga terima berita sedih. Sbnrnya dah tergerak hati apabila awal dpt berita, cuma bimbang utk lafazkan scr qalbi.

Tak apalah... be strong Dik Us. Kami sentiasa syg kamu hingga akhir hayat kami. Apapun takdirNya, kita hamba Allah kena berlapang dada. Airmata mmg akan menitis, dada akan berat sarat terhiris. Tapi kita hidup atas ketentuan Allah jua. Jika ini sahutan Allah utk doaku menyatukan keluarga... ku berlapang dada.

Mlm tadi, kami anak beranak jemaah Maghrib, solat hajat & baca Yassin. Selain sahut solidariti saudara Muslim, itu juga utk kelapangan hati kita. Sedihnya...

Dan Jumaat ni, utk ubati hati, FRAN tolong simpankan memori kami ni ya...


11th day : Sabtu, 09 Nov. 2019

Sempurna hajat di Tanah Haram, tibalah waktu utk berangkat pulang. Sama spt org lain yg ke sini, bila tiba waktunya, pasti akan merasa sedih. Pd status wasap saya, boss kirim mesej sbg respond, lebih kurang bunyinya :

'Baliklah Rose... hidup & rezeki kita ditakdirkan di tanah air. Amanah & tggjwb kita di tanahair. InsyaAllah ada rezeki, datanglah lagi ke sana...'.

Sayunya hati... hu hu. Ya, ya... saya nak baliklah ni. Walaupun mmg hati nak tinggal di sana, tapi nyawa saya ada di tanahair. Saya dah rindu anak-anak bujang saya yg bertiga.

Dlm perjlnn ke lapangan terbang, kami melihat-lihat Jeddah, kota metropolitan di Arab Saudi yg terletak di sebelah pantai timur Laut Merah. Perkataan yg berasal dari bahasa Arab iaitu jaddah @ juddah yg bermaksud nenek.

Diriwayatkan, nama ini dikaitkan dgn Hawa (isteri Nabi Adam), nenek moyang manusia yg dikuburkan di kwsn pemakaman kuno di pusat kota Jeddah, dikenali sbg Moqbara Umna Hawwa (Makam Bonda Hawa).

Bandar kedua  terbesar di negara ini mempunyai anggaran populasi lebih dari 4juta penduduk. Sejarahnya dikatakan bermula dari awal masa peradaban. Kerana itu Jeddah dikatakan menjadi rumah bagi landmark kuno.

Persisiran pantainya panjang di spjg Laut Merah. Memandu @ bersiar2 di spjg persisiran pantai (Jeddah Corniche) adalah atr aktiviti popular di sini. Bahkan kbykn masjidnya terbina di persisiran pantai spt Masjid Terapung Ar-Rahmah, Laut Merah. Tapi Ustaz Syakir kata masjid ini khabarnya dah tak dibuka kpd org luar. Kami pun tak dibawa ke situ ketika itu.

Sbnrnya tak byk masjid terkenal di sini spt di Haramain. Tapi hari ini dlm perjlnn ke airport, ustaz bawa kami singgah ziarah sebentar ke dua buah masjid. Masjid pertama ialah Masjid Enani @ Hassan Enany Mosque.


Masjid yg terletak di Al Kurnaysh Road ini mempunyai ciri-ciri senibina Mediterania. Terletak betul-betul di tepi Laut Merah. Pembinaan masjid ini dibiayai oleh Sheikh Hassan Enany pd 1985.

Beliau merupakan ahli perniagaan  yg mengasaskan Enany Group yg mempunyai > 100 buah syarikat & perniagaan di Timur Tengah, Eropah & USA di dlm pelbagai portfolio - pembinaan, pelaburan, perundingan kewangan, pembangunan hartanah, agro-business, perdagangan, teknologi & pengurusan perisian komputer.

Beliau juga merupakan pengasas Prince Salman Center for Disability Research di Arab Saudi.

Cantik di mata yg memandang & sejuk pd hati yg menikmati damainya. 
Suasana sekelilingnya rasa nyaman & tenang je...

Pernah terbaca satu argument ttg masjid adalah tempat utk beribadah, mengingati Allah, baca al-Quran & tenangkan diri. Bukan utk dijadikan tarikan pelancongan, hingar bingar bergambar & sbginya. I believe Islam has wider perspective. Kita hadir menziarahi masjid, andai ada peluang kita bersolat di dlmnya. Mengkagumi nikmat & kebesaran Allah melaluinya. Menyedari & akui kebesaran Allah, terus rindui Rasulullah via sirahnya. Dan adakalanya melalui medium itu, terbit rasa cinta lebih mendlm di hati manusia. Malah mungkin, mampu suluhkan jalan hidayah kpd yg terpilih juga... wallahualam.


Kami hanya duduk lihat dari luar. Tak spt sbhgn jemaah lain yg jalan2 keliling masjid, kami cuma jalan2 di perkarangan depan je. Lebih byk lihat Laut Merah yg tak merah pun warnanya tu hu hu... tetiba menyesal pulak skrg tak berkeliling. Tak pe... ada rezeki nnt moga Allah panggil kita pergi lagi, insyaAllah... moga-moga...

Dikatakan masjid ini dikenali krn kubahnya (dome yg dikatakan salah satu yg terbesar di Timur Tengah, seriously?) yg keemasan, mosaik yg berwarna & tulisan kaligrafi. Selain kubah tu, yg lain tak ada rezeki kami utk melihatnya krn tak masuk ke dlm masjid. Satunya sbb bukan waktu solat & kami juga tak lama di sana krn mengejar masa.

Dari spjg perkarangan masjid, terbentang Laut Merah yg sgt luas.
Apa yg zahir terlihat di mata, bolehlah diabadikan dgn kenangan bergambar.
Tapi perasaan tika itu, tak tahu bagaimana utk digambar atau diluahkan.
Allah Yang Maha Besar je yang tahu...

Pa mmg suka sakat jemaah cilik grup kami. Budak2 tu pun mesra dgn Pa.
Atas - Pa & bbrp org rakan jemaah umrah kumpulan. Rindu mereka semua.

Subhanallah...
A beautiful sea facing mosque.

Perkarangan luarnya yg berjubin sayup mata memandang.

Ramai org di sini bersiar lihat bentangan Laut Merah. Ada family yg bawa anak bermain2 di sini. Main skateboard, basikal, kereta & motor kecil. Ini kalau main layang2, best ni... hu hu
Happy & beruntungnya mereka ditakdirkan bermastautin di tanah Islam yg sejahtera ini...


Sedikit panorama persekitaran bsm sbhgn rakan jemaah kumpulan & mutawwif Ustaz Syakir yg msh bujang & sgt elok kejadiannya dijadikan Allah :-) Pa, tak moh ke buat menantu? Hu hu... tp saya mcm agak trauma dgn cerita2 viral kblkgn ni. 

Baby pernah kata, "Nanti besar baby nak jadi Ustaz!"
Mumi pula kata, "Alhamdulillah... tapi biarlah ustaz tu sejati dari dlm hati, bukan setakat pada title & kopiah (tapi akhlak tak melambangkan Islam)."


Papa, Mumi & pokok di tepi Laut Merah, Jeddah... 

Pa wefie, supaya Ustaz Huzaimy & Ustaz Syakir juga dpt masuk dlm foto ni... tapi wefie dgn hp kami tak cantik. Tak clear Masjid Enany di belakang tu :-) redha je la...

Pic bsm sbhgn rakan jemaah kumpulan di dpn Masjid Hassan Enany, Jeddah pd ptg yg damai. 


Laut Merah terbentang luas
Bumi Jeddah yg sangat indah
Masjid Hassan Enany, damainya puas
Dalam hati, kebesaran Allah ini sentiasa merah...

#masjidenany
#jeddah
#lautmerah
#agarakutidaklupa
#day3MRO
#dikusvsC19

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS