Monday, May 2, 2011

ADUHAI KLIBF 2011

Yesterday was the final day of KLIBF this year after 10 great days. Coincidence, I was scheduled to be in KN booth for Seandainya... hih, till last year I went to KLIBF as a book-maniac. Yesterday, for my first time in life, I went to KLIBF for my own book. Besides myself, another 2 writers were also there - Adilla Tasha (Dosa Semalam & Siapa di Hatiku) and Ida Farisya (Antara Benci dan Rindu). 

Before that  I told my husband, "Tak nak pergi boleh tak?"
"Kenapa pulak?"
"Takut ah..."
"Takut kenapa pulak?"
"Malu..."
"Apasal malu pulak?"
"Ye ah, buku Ummi bukan hot sangat pun macam buku orang lain... nanti duduk 3 jam kat situ tak seorang pun nak sapa..."
"Pergi ajelah, awak dah diberi jadual. Jalankan amanah awak..."

Okay, so about 11am lepas buat sarapan and uruskan hal rumahtangga sikit, kami pun bertolak ke PWTC. Aduh, ingat 1 Mei cuti berderet Jumaat-Isnin ni ramai orang akan pi bercuti ke balik kampung ke, tapi sangkaan saya meleset je... orang macam... ish, tak boleh nak cerita! Kami pusing cari booth KN sampai dah jam 12. Alamak nanti mesti kena marah sebab lambat ni... Cari punya cari, rupanya booth KN kat tingkat atas. Ceh! Kamipun bergegas naik and finally found the place.

"Akak, nape lambat?"
Saya sengih, "Ingat kat bawah... sorry."
"Tak apalah... tadi ada sorang tu tunggu nak dapatkan sign akak. Tapi akak tak de, dia pun pergilah..."
"Sorry..."
"Tak pe kak.."

Hmm... ada jugelah yang beli buku ye? It brought colours to my heart. After bersalaman dengan the other two writers, saya pun duduk. Anak-anak yang empat ketul tu dah post kan pada Papa so that they could around, find their books while saya duduk di booth untuk sign buku. Kalau depa nak tunggu 12-3 ptg tu, rasanya Sofi dengan Baby dah jerit nak balik lah... itu belum dengan kakak2nya yang muke cemerut, boring...

Alhamdulillah, ramai juga yang membeli Seandainya... dan memberi saya peluang sign and write few words on their books. Dari yang adult sampai adik-adik pakai unform sekolah pun beli juga... hmm... jangan diorang sakit kepala sudah bila baca nanti...

Ada banyak komunikasi dan pertanyaan dari pembaca sewaktu sesi sign buku semalam. Saya ni kadang-kadang bila dah kecoh-kecoh plus segan plus pelupa, entah apa-apa yang saya  jawap. So, saya jawap semula sejujurnya soalan-soalan pembeli dan pembaca yang sikit-sikit masih dapat saya ingat :

Macam mana dapat idea nak tulis citer nih?
Jawapan yang betul: Hmm... idea tu dtg dr semua orang dan keadaan...

Macam mana boleh menulis buku ni?             
Jawapan yang betul : Err... bila kita tak dapat luahkan melalui kata-kata, kita akan menulis kan...?

Ini pengalaman sendiri ke?
Jawapan yang betul :
sendiri + orang 1 + orang 2 + orang 3 + orang 4 + imaginasi 

Berapa lama tulis buku ni?
Jawapan yang betul : 
Buku ni siap tahun 1999, tak lama pun saya menulisnya.
Cuma dalam tempoh pembelajaran dengan editor pre-publisher,
kemudian dengan cut and change instructions dari publisher pertama,
kedua sampai yang sekarang, dah agak lain wajah Seandainya... jadinya.
Tapi ia masih cerita yang sama...
sebenarnya saya dapati menulis ini,
bila kita dapat anugerah the words and idea akan flow macam
air terjun Seven Falls.
Semua benda lain dah tak nak buat...
(ini saya le, orang lain elok je pun...) 
Tapi sekali dah stuck, terus jadi writer's block
sampai boleh jumpa jalan keluarnya...
kalau tak jumpa-jumpa, itu pasal buku tak siap-siap kot
(ni kena tanya seniors writers...)

Boleh tak ambil gambar?
Jawapan yg saya bagi semalam:
Boleh, kalau tak kisah ambil gambar dengan saya yang comot ni...
 
Dan ada juga beberapa pembaca yang singgah dan sapa, antara kata-kata mereka yang saya masih boleh ingat kini :

"Saya dah beli buku ni minggu lepas,  tak bawa pula, kalau tak boleh minta sign..."
"Saya dah beli dan dah habis baca... best..."
"Buku ni memang sangat-sangat-sangat heavy, tapi best. 
Kena duduk diam-diam and fokus bila baca baru boleh dapat jalan ceritanya..."
"Saya baru baca suku, tu anak saya dah ambil nak baca dulu pulak. 
Dia kata 'best gila cerita ni mak'."

Hmm... alhamdulillah, ada juga pembaca yang boleh memahami dan menerimaku seadanya...


Dan banyak juga yang saya belajar dari Adilla Tasha semalam. Honestly, semuanya itu memberikan saya semangat untuk terus belajar dan menitikan huruf agar menjadi kata, dari kata menjadi ayat, ayat menjadi perenggan, perenggan menjadi lembar, lembar menjadi bab, bab menjadi cerita dan cerita menjadi buku...

The best part about KLIBF ialah, setiap tahun saya akan jumpa kawan baik yang sangat saya sayang dan yang sangat sayangkan saya juga. Kawan baik yang merupakan insan pertama membantu saya melahir dan mendidik Seandainya, tanpa istilah jemu. Kawan baik yang telah menyediakan nawrys.blogdrive dan membuat posting beberapa chapter Seandainya... hingga dikenali, dibaca dan disukai oleh pembaca enovel dulu.

Teringat kata Shikin, "La! Puan ke author Seandainya...? Saya ikut cerita tu dalam blog, tapi tak tahu pulak Puan yang tulis!"

Shikin was my student masa saya mengajar di IPTS dua tahun lepas. Nasib baik jugak dia tak tahu saya author cerita yang dia baca tu, kalau tidak dalam kelas bukan nak belajar, mesti nak suruh habiskan bercerita tentang Seandainya.. pulak. Hish budak ni...

Wira (now is also an author for kid's book with JS), is the first person yang terus menahan saya dari give-up, kemudian tugasnya diambil alih oleh suami saya hingga Seandainya... lahir bersama Kaki Novel. Nampaknya saya ni memang tak boleh berdiri sendiri... nak kena ada sayap kiri dan kanan baru mampu menungkat semangat untuk membelah awan. Tak apalah.. itulah kesejatian istilah kawan baik dan suami... bukan senang untuk dianugerahkan insan seperti ini, tetapi saya paling bertuah memperolehi mereka dalam hidup saya.

Okay, there it went KLIBF 2011. Jumpa lagi tahun hadapan, kalau ada umur, kesihatan, kesempatan dan kudrat... saya ada impian untuk lahirkan pula STKG tahun hadapan kalau diberi izin. En Rizal kata tajuk tu panjang sangat. Katanya kalau yg the 1st title Seandainya, yg 2nd nanti letaklah Seadanya. Perli ke!?

RAN & Nasirhf daugthers (Ayong & Abby) with KN writers -
ILYA ABDULLAH, ADILLA TASHA & IDA FARISYA



RAN with Nawwir Barakbah
(editor pre-publisher Seandainya... & moderator nawrys.blogdrive - thank you my friend)

Nawwir Barakbah @ Wira Insya-Allah akan menunaikan Umrah minggu hadapan.
Alhamdulillah..
Wira, kirim salam kami pada Rasululullah (kata suamiku Nasirhf)
Babang Sofi dengan Ipin. Ke Upin?
Didik tak de dalam gambar ni sebab dia takut dan terus nangis tengok burung tu! Apa dah  adik...



Buku-buku Ayong & Abby.
Ayong beli Siapa Lebih Popular (in the middle) for the author's name is NURUL ZAHIDAH
sebab nama dia sendiri ialah NURIN ZAHIDAH (boleh ke gitu?)

Buku-buku RAN from KLIBF 2011, sedikit kurang dari KLIBF sebelum-sebelumnya...
JS books, as always will be recommended by Wira (entah bila nak baca nih...)

Buku-buku Babang & Didik... hmm tambah anak, tambah buku tiap kali KLIBF...
Papa geleng bila seluk poket... tak pe Pa, rezeki... rezeki rak buku Ummi hah hah!


3 comments:

  1. me sempat beli 2 novel jer kak... huhu

    ReplyDelete
  2. Akak memang tak boleh masuk kedai buku nanti meleleh air liuq nak beli... sib baik KLIBF setahun sekali je... tak pe, boleh claim tax (pujuk papa hih hih). Semalam nak beli Mahathir Doctor In The House, tapi tak sempat anak-anak dah kebuluran... kawan kata RM90 je semalam, ni nak nangis ni...

    Awat sikit je lYlY? Banyak best books... sampai rabun mata...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS