Monday, May 16, 2011

LANGSIR BIJI REMIA



'Duha, pandanglah mataku yang berbisik...'

****************
Gembira bila dapat habiskan membaca karya
Noor Suraya dari Jemari Seni ini. 
Balik kerja, tunggu lampu merah sempat habis satu page. 
Balik rumah sebelum tidur mesti kena baca buku ni dulu. 
Menyelami perasaan Duha Hafa Bt Hud.

Saudari Noor Suraya juga adalah antara penulis yang saya kagumi. 
Betullah seperti yang dinyatakan,
Noor Suraya punya bahasa yang sangat lembut dan masuk dalam hati.
Sama seperti membaca Jaja & Din dulu, 
Langsir Biji Remia sangat simple
tetapi punya pendekatan insaniah yang luarbiasa. 
Mungkin inilah yang dikatakan penulis mencari saham untuk akhiratnya... saya nak juga!

Saya rasa macam nak nangis tapi tak tahu kenapa hendak nangis dan saya memang tak nangis pun.. 
cuma bila habis baca, saya cepat-cepat simpan,
lepas tu termenung sedetik lebih...
Duha Hafa yang bukan sekadar watak cerita,
tapi saya rasa real dan memang wujud di alam nyata.
It is not fairy tale tetapi adalah hakikat. 
Sampai saya rasa saya hendak pergi Tanah Suci sat-sat ni juga... kalaulah boleh... 
tapi memang tak boleh kerana saya masih belum lengkap bekalan..

Saya rasa saya belum mampu jadi Duha Hafa kalau saya benar-benar diuji begitu oleh Allah. 
Tapi bukankah Allah tidak akan memberi ujian yang tidak akan mampu ditanggung hamba-Nya?
Mungkin juga setiap manusia itu Allah berikan kertas ujian yang
berbeza mengikut tahap keupayaan masing-masing... 
dan bila kita mendapat test-paper kita pada masanya yang telah ditentukan, 
Insya-Allah kita akan mampu melaluinya kalau kita mampu untuk percaya wujudnya Tuhan, 
wujudnya Qadha & Qadar, dosa pahala dan pembalasan hari akhir.

Umair adalah watak yang biasa ada dalam dunia.
Lelaki memang selalu mahukan yang cantik... 
sukar untuk mencari lelaki seperti Muhsin 
yang redha kepada pinjaman Allah. 

Saya tidak marah kepada Umair walau sampai hari ini saya masih rasa 
Umair adalah manusia yang gagal dalam dunia tetapi dia sedar akan ketidakupayaannya... 
ya lah, yang menjadikan dia begitu juga adalah Allah. 
Kalau tidak sandiwara dunia tidak seronok menjadi cerita hidup...

Apapun, saya memang selalu kagum dengan karya-karya Noor Suraya. 
Wish to be like her juga...
saya memang mahu jadi semua orang dalam dunia ni kan.. 
saya hanya manusia  biasa...

LBR mengajar kita bersyukur kepada nikmat dan pemberian-Nya..

Ya, saya bersyukur menjadi diri saya... 
saya bersyukur dengan semua yang Allah telah pinjamkan kepada saya..
saya redha bila ada antara pinjaman itu Allah tarik seketika
mungkin saya masih berhutang dua tiga bulan ansurannya
Ya Allah, bantulah saya untuk lunaskan ansuran itu 
agar Kau kembalikan harta sementara itu kepadaku,
dan aku kembali memperoleh cahaya syurgaku...

Terima kasih Saudari Noor Suraya!


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS