Sunday, September 2, 2012

Harta Karun

Wah, akhirnya saya berjaya! Tak sabar-sabar sbnrnya nak belajar cemana nak tambah storage scr free hu hu! Tyvm http://littlestoryfromlittlefamily.blogspot.com/2010/11/tutorial-add-author.html dan Papa Nasir yg sabar layan karenah saya.

Maka dapatlah saya cerita tentang a talk yang saya ikut 7 Ogos lalu titled Harta Karun Dalam Diri by Dr Lothfi Ibrahim (Pyracosmic) - perunding motivasi yang selalu muncul di TV1 dan TV Al-Hijrah.


It was actually a 2 hours morning program tapi extended sampai 1pm lebih. Personally I admired sesi ini.  Motivasi dgn pendekatan Islamik dan humor santai. Stressed more on pemakanan yg baik dan halal sbg pembentuk sahsiah peribadi, seterusnya menentukan kesejahteraan ummah.

Panjang nak cerita ttg sesi ini di FRAN. Dlm kertas penilaian, komen saya cuma 'Longer Session Could Be Better'. Mana sempat nak bentang dan kupas kaitan intipati dengan terms 'harta karun dalam diri' in 2 hours? Nasib baik fast gear saya berfungsi. Kalau buat team buildingbetter! Andai masih di TSSB,  I will propose so. 

Manusia dijanjikan pengembaraan dlm 5 buah alam. Kita semua dah lalu alam Misal dan Alam Rahim. Kita tidak ada sebarang memori tentang alam2 tu. Di alam rahim kita semua sebenarnya dah saling bertemu dan berkenalan.

Err... Pa, see... betul tak saya kata? Selama ni saya bagi tau kalau saya mcm pernah nampak orang-orang tertentu. Macam pernah tahu je ttg sesuatu incident. Tapi tak pasti bagaimana/ di mana? Agaknya saya nampak, bertemu atau melalui incident itu semua sms di alam sebelum ini. Tak caya sudah!

Sekarang kita sedang lalui alam dunia. Tempat utk kita bermain dan survive. Di sini kita berusaha bukan hanya untuk sebuah kehidupan dunia tapi buat pelaburan untuk tentukan rumah apa yg mampu kita duduk di Kg Baru Bernisan di Alam Barzakh nanti. Banglo ke, teres ke, setinggan ke atau merempat ke? Aduhai, kecut hati mendengarnya. 

Nanti bila sangkala ditiup barulah mati itu jadi kekal sebelum dihidupkan semula di alam perbicaraan padang Mahsyar. 

What I learned in this session? Many, indeed. Antaranya yang simple n catchy sebagai ingatan diri adalah seperti...

1) Kalau ada orang yg tenung kita lebih dr 2 saat, maka senyumlah kepada dia/mereka...
2) Kalau isteri sdg uzur, lebih elok jika suami yg masak @ makanlah di luar. Hah? Ya ke? Bestnya... ini kupasan mendalam sebenarnya untuk isu kebersihan dalam hal makanan...
3) Kalau jalan-jalan shopping jgn excited sgt sentuh pelbagai jenis barangan especially barangan berkulit sbb tak pasti ia diperbuat drpd kulit apa...
4) Berhati-hati ketika beli produk jenama Z... krn ada pig lining pd produk tersebut. 
5) Beli je lah brgn buatan Malaysia. Eg.. ADABI! Skrg saya mcm suka guna produk Cik Nor pulak..

Ni je dpt saya kongsikan. Best sebenarnya hadir majlis-majlis ilmu/ motivasi mcm ni. Walaupun motivasi sendiri tu belum capai standard yg dikehendaki, at least dpt ilmu, dpt ingatkan diri supaya sedar dan bersemangat semula. Hidup dan semangat ni pun sbnrnya ada pasang surut juge...


5 comments:

  1. Wah, seronoknya... Saya suka juga join kalau ada kesempatan.

    ReplyDelete
  2. yg no 2 tu...seminggu uzur,seminggu suami makan kat kedai..:)
    suami saya jenis tak lalu makan kat kedai hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun nak suh husband saya cam tu la hu hu... tq sis for dropping by.

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS