Tuesday, September 18, 2012

Radioactive Iodine and Pregnancy

Check up 11hb lepas, thyroid hormon tak berubah. Stayed at 44. Mungkin ia dah tak takut lagi dgn ubat? Atau sbb saya jarakkan ubat?

Kenapa saya jarakkan ubat? Pengambilan Carmazole akan menyebabkan antibodi saya kurang. Masa family ill, saya sgt perlukan antibodi. So, kn sacrifice ubat thyroid. It's wrong, sbb hyperthyroidism akan return bila kita stop ambil ubatnya. Tapi.. saya mmg ridiculuos!

Dr Rahman tanya, "Ada plan nak tambah anak?"

This husband n wife had a mutual glance. He added, "Kalau tak mahu, ada banyak alternatif. Thyroid you tak improve. Perlu buat radioactive treatment. Kalau tak nak ikat, mesti janji dgn saya utk stay free slm setahun, jgn 'accident'."

Isu ini mmg dah byk kali kami bincang suami isteri. Accident tu insya-Allah,  tak kan berlaku.  Asal saja ada toleransi dan persefahaman antara suami dan isteri. Kalau nak buat radioactive, tak boleh pregnant about a year sbb rawatan ni akan focus kepada pemusnahan sel thyroid and akan beri kesan radiasi sedikit kepada bahagian-bahagian lain dalam tubuh. Kalau ter'pregnant' dlm tempoh rawatan ni, radiasi tu boleh tembus dalam plasenta and of course it will destroy baby punya sel thyroid pula.

Lagipun byk faktor yg saya fikir. Umur dah tgh 30-an. Kesihatan yg sgt tak stabil. Ekonomi? Setiap anak yang lahir tu ada rezekinya sendiri. So bukan itu yg saya risaukan.

Melihat keadaan Babang dan Didik pun buat saya susah hati untuk having another baby. The 2 boys mmg sgt aktif, tapi kenyataannya mereka alah. They inherited my health problem - athmatic and less haemoglobin.

Kdg teringat apa yg doktor kata dulu. Waktu mereka kata, saya mungkin tak ada anak.. Tuhan anugerahkan saya 2 cahayamata. When I conceived, doktor bimbang anak saya tak sempurna. Alhamdulillah, to date belum ada yang kurang.

Sekarang merenung mereka, saya terfikir apakah ini yg doktor maksudkan... they hardly be healthy?
  
Babang pernah tanya, "Ummi, semua orang adik mereka kecik je. Adik saya tak kecik!"
"Eh, Didik tu kan kecik lagi...?"
"Tak, dia tak kecik lagi! Sebab dia dah tak nak dengar cakap saya!"

Dan kadang2 Babang sgt admire baby. Dia akan kata. "Ummi, comel kan Darling tu?", "Comelkan Faiha?" atau kalau ke mana-mana nampak baby girl, dia akan tenung sambil tersenyum-senyum bila diusik Papa Nasir.

"Babang suka ke baby tu?"
Angguk.
"Babang nak adik macam baby tu?"
Geleng.

Dan memang selalunya budak berdua tu akan geleng je bila diaju soalan begitu.

Most probably I have to say yes for radioactive iodine... saya harus sihat demi keluarga!

I already have few names for my 'dream-baby girl'. Whether I do or don't, will or won't, biarlah dia berada di tempatnya. Kalau ada pahala dan amal di dunia, bolehlah minta dia di sana. A note 4 u my dream-baby girl : Barangkali ada hikmahnya Ummi ada banyak timbang-tara untuk dapatkan kamu di dunia ini sbb... Ummi mungkin tak mampu didik kamu dgn sempurna di sini... 

***********************************************************

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS