Friday, December 21, 2012

2 Syurga Dalam Hatiku



Selesai membaca naskhah 522 halaman, tulisan saudari Noorfadzillah Omar dan terbitan PTS Litera ini minggu lalu. Ini buku ketiga beliau kalau tak silap saya (kalau salah, minta maaf...) dan merupakan sequel kepada dwilogi Hantaran Kasih Tuhan. Nanti mahu cari buku yg itu juga. 

Mula2 baca 2SDH, byk terbantut sbb nk menyegerakan urusan lain. Bila dh nk hbs, tak sanggup nk bantut-bantutkan lagi. Sgt terdesak utk habiskan. Sbb nak tau ending.. walaupun sbnrnya saya dah baca endingnya awal2 bila sy tiba pd part yg sy geram sgt tu hu hu... cengkelatnya saya ini! 

Sebuah naskhah Islamik yg sgt menarik dan berkesan di hati saya. Seperti buku NO yang pernah saya baca sebelum ini, gaya bahasa beliau ala-ala baku sedikit. Atau tepatnya ia mmg bhs penulisan buku. Tiada hot language of conversation melainkan ayat-ayat yg sempurna tatabahasanya.

Saya suka cerita ini sbb ada pengajaran di dlmnya walaupun masih berunsurkan cinta dan kekeluargaan. Bg sy jln ceritanya sgt menarik dan ia selesai dgn agak mudah stlh bbrp konflik yg melanda. Walaupun konflik atau suffer di dlm cerita ini byk, tetapi ia disampaikan dlm plot dan bhs yg mudah sehingga membuat sy jd geram dgn 'cerita', bukan 'sengsara'. Nasib baik.. sbb semakin saya berusia, semakin saya tak tahan baca cerita yg sengsara. Apa yg saya cakap ye...?

iMostly erlatarkan bulan Ramadhan, ia menyelitkan ttg puasa dan do's n don't yg disampaikan seiring dgn plot cerita. Ia juga mengambil tema berbakti utk anak-anak yatim which is kalau didramakan mmg cantik. Protagonis cerita yg byk memberi unsur pengajaran, kesedaran dan refresh pengetahuan.

Sebagai  antagonis cerita pula, ia buat saya senyum. Sebabnya seperti buku-buku lain antagonis akan jadi 'kalau jahat dibalas jahat'. Tapi padan juga muka org2 yg jahat tu. Bila seorang manusia itu sudah dirasuk ketamakan dan kebusukan hati, pujian palsu pasti selalu dapat mengelabukan mata hati mereka. Tak dapat hidayah.. hu hu...

 Statement ini selalu diucapkan oleh Wardah n Ameesha (2SDH), semoga akan selalu kukuh dalam hati saya juga...

"Orang yang sabar disayangi Tuhan, 
kalau tak sabar didekati syaitan."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS