Wednesday, December 12, 2012

Punggung dan Diagnosisnya...

Turutan nombor yg cantik bg tarikh hr ini... 12-12-12... sy nk blk dh ni, tp perlu menunggu bbrp transaksi utk dilpskn. Sambil2 menunggu ni bolehlah buat sharing...

Punggung

Babang n Didik bermain spjg hari hingga bau masam. Sy mandikan, dah jd wangi. Sy rindu nk bedakkan mrk mcm ms bayi. I miss baby's smell. I make them lay flat n tabur bedak slrh bdn n muka. Main2 dgn mrk mcm ktk mrk msh baby! Then cium2 n gigit2 mrk. Sy tepuk punggung Babang sbb geram sgt dgn anak saya ni... alah, mcm Popeye pukul punggung anak2 Popeye tu...

B : Ait! Janganlah pukul punggung saya ni Mi...
U : Suka hati Ummilah, anak Ummi kan.. (sy pukul sekali lagi)
B : Ummi.. kan saya kata jangan buat begitu...
U : Kenapa pulak tak boleh!?
B : Sebab, punggung saya ni mahal tau!
U : Amboi!? Mana abang tahu punggung abang tu mahal?
B : Sbb Ummi yg lahirkan sy, sbb tu lah punggung sy ni mahal...

Err... ini bkn cerita lucah. Ia sgt2 menggelikan hati sy... and touched me as well... dia tahu sy yg melahirkan dia, dan oleh krn itu dirinya sgt berharga...


Diagnosis

24 hours at home, TV hanya siaran kartun. I surrendered. Hopefully they learn something or at least could reiterate the English conversation. In fact, they indeed learn a lot from what the watched. Latest is...

Basikal Babang n Didik dah sgt buruk n almost tak boleh pakai. Kasihan anak2 saya, but I find it not so compulsary to buy new one for them. Blh tunggu sikit ms lg (actually tunggu sampai betul2 ada extra $$ hu hu).

Babang belek2 basikalnya yg dah tak boleh dikayuh lagi pedalnya itu. Kemudian dia berkata,

B : Hah! Saya dah tahu apa masalahnya dengan basikal ni!
U : Apa bendanya tu bang?
B : Ni basikalnya ni, saya dah ada diagnosisnya!

Alahai... pronounciation yang sangat perfect Bang... Ummi is so proud of you. Hmm.... kartun Doc McStuffin.

Lagi, ada satu kartun kuda belang tu. Episod mlm itu ttg mak kuda belang yg tegur anaknya sbb buat bising dan sepah2. Babang termenung bila saya kata, "Tengok tu, mak kuda belang pun tahu marah dan suruh anaknya kemas bila buat sepah. Sama tak macam Ummi?"

Then, anak kuda belang merajuk n nak tinggalkan rumah krn maknya kt dia buat bising. lewat mlm itu Babang hampiri saya, "Ummi, saya ada perkara nak cakap sikit dengan Ummi ni... saya minta maaf..." mukadimah yg dah sgt lali di telinga sy.

"Ummi.. saya pun kena tinggalkan rumah ni ke?"
"Nape pulak ni?"
"Ya lah.. sebab saya selalu buat bising..."

Tok sah nak mengada-ngada Bang!

Kartun je...

They love cartoon so much, ya kids... Kalau sy marahkan mrk krn buat sesuatu yg improper, jawab mrk senang saja, "Tapi kenapa kartun tu boleh je buat macam tu?"

Dan sy akan buntang mata, "Abang! Itu kartun! Abang bukan kartun, abang manusia!"

Suatu hari...

U : Ummi bosan lah bang.. Ummi nk ckp dgn pokok boleh?
B : Mana boleh Mi...
U : Kenapa tak boleh?
B : Pokok tu mana boleh cakap...
U : Habis, knp kartun blh ckp dgn binatang, barang, tumbuh-tumbuhan?
B : Itu kan kartun je...  bukan betul pun...

Sama mcm bila dia marah dgn Didik:

B : Abang tak nak kawan dengan Adik lagi!
D : Tak pe, Adik awan engan Ultraman...
B : Alah, Ultraman tu kartun je! Bukan wujud pun!
Ceh!

*********************

Anak-anak memang penawar duka
dan penyembuh keletihan ibu bapanya kan....
dan kekdg boleh buat hormon thyroid saya naik je... hmm...

6 comments:

  1. Assalamualaikum..akak,hari tu saya ada baca entry akak yg pasal thyroid tu.Dah naik sampai 100 kan?Waktu tu akak cepat letih x??Saya pun baru2 ni pegi klinik n tngok keputusan darah..naik jugak sampai 100.Risau laa,buat keje sikit dah letih..

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam, NS pun ada thyroid ye? kalau bacaan hormon tu tinggi, means jantung akan pump lebih laju. Sebab tu kita akan rasa sangat dan cepat letih. Kalau kita rasa cepat letih tu tandanya thyroid mungkin tnggi, better jumpa doc sbb ada kebarangkalian untuk revise dosage ubat. Ubat cuba maintain, sbnrnya kena ikut prescription yg doc bagi, cuba jangan ponteng. kalau ponteng takut thyroid tu resist pula nanti. Akak pun masih struggle untuk berdisiplin, kekadang terlupa juge makan... kalau tak makan ubat nanti kita akan rasa dada atau jantung tu mcm ala-ala degup laju dan sakit sikit... ini akaklah, tak tahulah orang lain atau NS sendiri.. apapun NS better jumpa doc...

    ReplyDelete
  3. A'ah,saya pun ada thyroid.Sebelum ni,alhamdulillah la boleh maintain,tapi baru2 ni naik sampai 100 *risau..mungkin sebab masa tu selalu miss makan ubat.Terlupa jugak kadang2 tu even da tulis besar2 tampal dekat dinding.Sekarang ni,saya dah kena makan ubat 10 biji sehari sebab bacaan hormon tu naik.Kalau xmakan ubat pulak,tangan saya akan menggigil.Kiranya banyak jugak la yang effect nya.Dan sekarang saya jadi pelawat tetap klinik,pergi ambil darah,buat ecg n doc cakap lepas ni nak buat ultrasound pulak.Takut la ada effect lain nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... kalau tak jaga thyroid ni, nanti antibodi kita lemah. bila dah antibodi lemah, banyak penyakit lain senang kita dapat... boleh dapat sakit saraf, cardiac problem, eyes problem dan macam-macam sindrom. MAkan ubat ye sis (ingatkan diri snediri juga ni hu hu)

      Delete
  4. kite ni jadi mak2 sampai boleh hafal kartum2 diaorang tgk kan. doc mcstuffin, zou, oso..macam2 lah.
    tp yg bagusnya..kartun kat channel 615 tu ada jugak selit pengajaran selain hiburan semata-mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm... ter'hafal' le jawabnya kalau dah semedang benda tu je yg main kat tv hu hu...

      untuk yg ada pengajaran tu mmg bagus le, sesekali dapat kenakan bebudak ni hu hu...

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS