Tuesday, December 4, 2012

Demi Melayu @ Demi Islam?

A forthnight before last Dec 1st, Papa Nasir dh booking jadual sy. Hmm.. nk berehat pagi Sabtu pun tak dpt. Dia kerah jg suruh ikut ke satu program organized by his friends (PAYS).  Bertolak agak lewat dan half way perjlnn AVEO ini punctured pula tayarnya. Hmm... tgh hari matahari br nk naik, terpaksa tukar tayar tepi jalan, berpeluh-peluh kami. Hu hu...

Nissan Almera nampak cantik juga kan? Bila nak ada extra $$ ni..

Bila sampai di CIAST, talk kedua dah lama mula. Dengar di pertengahan, ooo... it is about 'masa depan anak Melayu'.

Sy sll label diri sy politic free. Sbb sy mmg jarang ambil tahu hal politik. Tp sy pun bknlah ignorance sgt. Slides after slide yg dikupas speaker, mulanya sy rs ia ttg kempen PRU. But the way speaker give the talk, it was more on Malays and Islam...

Berkobar2 semangat patriotik sy nk sgt share tntg apa yg sy dgr tu. Tp sesungguhnya ia sgt ssh nk ditulis di sini. Ada byk sensitiviti dan hati yg perlu ditimbang tara, walhal tak perlu pun! Maklum shj, org Melayu mmg begini... sgt berbudi bhs, berlemah lembut n bertoleransi.

Again, bila ia ada ala-ala politik, ia sgt subjektif. Lain org lain fahaman dan ideologi, lain org juga lain penerimaannya. Sy tak suka politik tp sy amazed dgn Tun Mahathir. Sy bc jg pendapat ilmiah Prof. Ridhuan Tee. Mungkinkah saya bias? Tidak.. sy tak pro mana-mana pihak. Sy cuma melihat dr sudut pandangan mata dan fikiran saya.

They've done well. And it was, it is and it will indeed never be the easy task managing a country with various colours of people. Sy sll percaya in getting one thing, some price have to be paid. Our leaders, once or few times in their era, akan harus  merelakan sesuatu utk mendptkan sesuatu yg lain utk bangsa mrka.

Skrg ini pula ada isu tentang revolution, penghijrahan... saya rasa yg paling penting adalah penyatuan orang Islam itu sendiri. Atau penyatuan orang Melayu?

Apapun motif talk ini, sy hanya mahu pandang perkara pokok yg satu. Sy tak mahu pandang daun, ranting atau apa2 pun. Malaysia ini negara sy, awak dan kita semua. Walau bagaimana variasi sekalipun kita di dlm ngr ini, tanah ini ada keistimewaannya utk sy dan saudara2 sy yg sdh dimaktubkan dlm perlembagaan. Kalau suatu hari sy dan saudara2 sy tergadai tanah ini, keturunan kita akan jadi majoriti yang minor maruahnya di tanah air sendiri.

Manusia ada pelbagai. Begitu juga hati, kepala dan sikap. Malaysia sebuah negara yang saya kira bertuah dan berpotensi. Saya rasa kerana itu juga tidak mustahil kita sedang diperhati. Ada segelintir manusia yg sanggup menunggu biar beratus tahun atau bergenerasi dengan suntikan ideologi yg lambat launnya akan membelah retak.

Saya cuma terfikir... walau awak parti A, saya parti B, dia parti Z, ia berbeza... tetapi atas dasar awak, saya dan mereka menyebut syahadah yang sama, tidak bolehkah kita berpadu hati dan suara? Bila bersatu, suara kita akan  jadi majoriti dan kuasa ini tidak akan pernah berani dipertikai dan diperleceh-lecehkan oleh mereka yg bukan kita.

Kita bkn diktator atau komunis utk rigidkan perlembagaan. Ttp kalau atr kita sdh tdk sehaluan, kita akan mdh diperangsalibkan.

Tak kisahlah kalau org lain mahu kempen untuk apapun. Sy cuma melihat masa depan anak-anak saya dan anak bangsa saya di tanah air mereka. Apabila Lagu Warisan ini berkumandang, siapakah di antara kita yang kalis airmata? Airmata pun tak guna kalau nasi sudah jadi spageti. Err.. boleh ke nasi jadi spageti?

1 comment:

  1. kalau ada group yg politic free, mesti ramai yg join kan? termasuk wida. smpai skrg x phm mesti ada parti2 ni..sama bangsa, islam..tapi berperang. yelah..masing2 ada hujah & pahaman, tp wida still x phm..bosan kalau dgr org ckp pasal politik ni

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS