Saturday, December 1, 2012

Breaking The Rules

29th November baru ni, U hantar saya n few others attend Masterclass organized by MIA di The Royale Chulan. Hmm... conference MIA tak dapat pergi, tapi dihantar untuk Masterclass pula, alhamdulillah... 

Dahlah tajuknya pun 'meremangkan bulu roma' je - Shaping Creativity and Lead Innovation in Organisation. Adoi... dedulu saya mmg suka inovasi, tapi sejajar dgn peningkatan usia, semangat inovasi tu dah mula nak jadi semangat nak berhibernasi pulak.. erk! apa sudah jadi dgn saya ni lah... 

Dlm kelas kena reconstruct old and damaged wheel barrow supaya jadi produk baru yg berinovasi. Wheel barrow? Dahlah semuanya mmg accountant based, nak melukis dan design tu alahai.. especially sayalah kan... tangan kayu. Lukis orang lidi pandailah...

Inovasi... teorinya ia mmg ideal. Tetapi slm saya sdh ada dlm dunia pekerjaan ni sendiri, saya rasa peluang yg saya betul-betul dapat utk buat inovasi and prove that my innovation fruitful ialah bila saya lead sesuatu department tu sendiri, eg di TSSB. 

Tapi bila saya duduk di bwh ssorg ketua atau saya cuma second or third or forth and etc person, skil dan semangat inovasi saya mmg akan cepat hibernated. Saya akan jadi malas dan selalu akan rasa, 'tak apalah, ada org lain yang lebih pandai, depa buatlah nanti...' which is not good for a team. Saya masih developing semangat saya.. kayuh pelan-pelan... hmm... boleh kayuh sampai mana pun tak tau...

Especially bila interest saya skrg more on developing and sharpening my writing skills. Maka perkara lain sudah jatuh ke tangga paling bawah. Ni kalau ada bos yang baca, mahu juga saya tak diberi markah cantik dlm penilaian prestasi hu hu.. sebab tak ada pekdah recruit saya. Hmm... tak adanya depa ada masa nak baca...

Honestly be where I am now, sbnrnya ada bbrp idea yg dh terlekat dlm kepala saya ni yg saya rasa boleh digunakan utk lebih menambahbaik prosedur sediada. Tetapi... saya selalu rasa being so green in this place, saya tak boleh terlalu cepat buat conclusion dan suggestion. Kena ada intelligent pause juga. Disbbkan itu saya selalu fikir, 'let it be lah... be very deep dulu, baru boleh link here and there, then baru boleh tahu samada inovasi dalam kepala saya ni sesuatu yg boleh dipraktiskan atau sekadar utopia'.

Speaker kata every human is genetically creative and innovative. But in the very early stage, since we were baby, our creativity and innovation has been limited because we were using nappies.

Erk! Part yang genetically creative and innovative, saya setujulah... kalau tak macam mana baby tu nak berkembang, tahu pegang barang, kenal orang, tahu makan tahu bercakap, dan sebagainya. Ya, faktor utama ialah taufik dan hidayah yang Allah beri.

Tapi bab yang pakai nappies tu... hmm... dahnya pampers tu pun antara produk yang tercipta drpd inovasi juga...  saya berani bangkang kat sini je la, tak adanya kuasa nak argue depan speaker. Penakut hu hu...

Hmm... semua yang didengari tu sbnrnya repetation je dari apa yg saya dh pernah dengar sblm ni. Ia bagus untuk refresh ilmu. Nak buat inovasi dlm sesebuah organisasi bkn mdh, terutama kalau organisasi tu dah jadi sebesar Hulk Organ. Ada byk birokrasi n hipokrasi n agenda etc. Kdg2 inovasi yg kita trigger tu blh challenge ego org lain. Cuma those yang tough shj blh lakukannya. Saya... bkn tidak tough, ttp saya rasa saya mcm dah jadi penguin sejuk. Kena joint senamrobik Bonda jugalah nampaknya ni utk warming up engine hu hu...

Hmm... lps pergi Masterclass tu ada satu perkara je yg masuk dlm kepala saya. Saya kata pada diri saya, lepas ni saya tak akan limitkan aktiviti Babang n Didiklah. Biar mereka berinovasi walaupun ia kan buat rumah jadi titanic karam. Betul ke?

Theory stated that Innovation is all about breaking the rules. Hmm.. so, tak boleh ajar anak ikut rules lah ya sbb nanti mereka tak berinovasi? Erk.. tak boleh.. tak boleh... rules kena ada. Rules kena dipatuhi pada waktu-waktunya. Kalau tak ada rules, maka banyaklah pemecah rumah, pencuri, pencopet, penyamun tarbus dan macam-macam pe lagi nanti.

But when it comes to innovation, yes break lah the rules, or fight the normality. Berfikir dengan cara yang berbeza.  Tetapi haruslah ada limitasi juga, janganlah nak berinovasi dan berfikir dengan cara berbeza hingga terkorban pula. Tak rela...

Ada satu pencetus inovasi yang buat saya rasa 'alahai... tu pun saya tak boleh fikir' semasa soalan ini ditanyakan di dalam Masterclass (jadi betullah tu saya sudah hibernated, jadi penguin sejuk). Saya dah tak berapa ingat susun atur ayatnya, maka saya buat ayat saya sendirilah, tapi maknanya sama. Kawan-kawan yang membaca, kalau rajin, cubalah trigger inovasi anda ya:

Alexander and Cleopatra were found dead lying on the floor in a villa. Next to them, a water bowl was broken and the glass shattered everywhere. It was found out that both of them was not poisoned nor any bruises on their body. 
What do you think that would caused their death?

Tips untuk jawab soalan di atas tu ialah : 
Berfikir secara 'break the rules'. Jangan fikir yang 'biasa', fikir 'di luar kotak kebiasaan'. Be different, and do not afraid to be different from others even it is a very silly answer.

Nota :
Nak tidurlah... dah tak boleh masuk kepala dah edit KTVH ni, nak muntah...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS