Sunday, January 15, 2012

Labuci dan Lelaki Itu

Malam tadi watched Cerekarama titled Mr Labuci. Real interesting. At the end of the story, saya boleh menangis pulak, cit!

Simple concepts, tapi ia adalah realiti kehidupan yang mostly happen nowadays. Dalam simplenya ia banyak memperlihatkan dan hakikat. Cuma.. err.. saya macam rasa gandingan Rozita Che Wan dengan Azhan Rani macam kurang sesuai. Ayok, tak pa lah... bakat tidak mengenal usia kan...

Selain tentang hubungan suami isteri, ia juga tentang politik di tempat kerja. Teringat kepada statement yang dua tiga kali dibuat oleh Bos saya di pejabat. Saya ini jenis pekerja yang tahunya buat kerja saya sendiri, tak kisahlah sangat orang nampak atau tidak. Sebenarnya saya lagi suka kalau orang tak nampak saya bekerja. 

Mana-manapun, kalau namanya pejabat memang banyak karenah, birokrasi dan kadang-kadang letih dengan unnecessary procedures. Saya sudah biasa bekerja dalam situasi yang 'do it right (whatever and however), as long you get the result on time'. Jadinya bila bekerja dengan keadaan yang berbeza sedang pada pendapat saya tidak perlu cakap banyak atau bincang panjang lebar, ia jadi terlalu membosankan.

Bos saya pun tahu saya memang 'letih' dengan situasi begitu. Kalau hendak mengadap certain leader atau jika saya rasa mengadap itu sesuatu yang tidak material, saya akan buat muka dua puluh sen depan bos saya, meaning dialah yang tolong mengadapkan. Hmm... mana nak dapat Bos baik macam tu kan... hu hu...

Then she always said, "Ini namanya politik Ros. You kena belajar banyak lagi tentang politik di pejabat. Kadang-kadang kita kena show off so that people sedar kita buat kerja...."

Hah... itu yang den lomah. Bukan saya tidak tahu kenyataan itu, tapi saya memang bukan orang yang begitu. At least, belum jadi begitu lagilah... hu hu...

Okay back to Mr Labuci. Saya sebenarnya tidak suka dengan baju berlabuci-labuci. I don't know why.... tapi saya rasa ia semak. Dan saya kurang gemar fesyen baju dan tudung Zulaikha dalam Mr Labuci. Jangan ambil hati, ia hanya pendapat peribadi saya sahaja. Anyway, it is about Mr Labuci kan... 

Hmm.... pada saya juga tidak kisahlah apa yang suami mahu lakukan, terpulang. Cuma jangan takeover tugas isteri sebagai surirumah sepenuh masa sudahlah. Man is the head of the family, kalau jadi sebaliknya memang itulah yang akan berlaku samada si isteri sengaja atau tidak, dengan niat atau tidak. 

Sebab itu bila Papa Nasir yang sudah tidak boleh tolerate dengan stupid politic di tempat kerjanya dulu lalu memilih untuk be self-employed, saya okay sahaja as long as bekerja. Dapat return sepuluh sen atau seribu atau sejuta, itu perkara kedua. Yang penting maintain as a man in the house. And he is truly a man in the house, especially in my heart. Hu hu... sudah lari topik.

Adoilah sebenarnya saya hendak cerita tentang lagu Lelaki Seperti Aku yang dinyanyikan oleh Alif Satar dalam Mr Labuci itu. Saya memang suka semua lagu yang dinyanyikan oleh brother yang comel ini (lagha...). Sempoi tapi sedap didengar melodinya dan yang penting saya suka liriknya.

Lagu Cukup Indah dulu jadi pemangkin untuk saya menyempurnakan STKG sedikit masa lalu. Dan yang terbaru ini comel sangat lirik dan maknanya kan... 

1 comment:

  1. kalau pikir tntg kerja ni..mmg menyakitkan hati. MKS dah bnyk kali suruh wida berhenti kerja..kerja sendiri jer.tp wida ni pulak yg x suka berniaga or kerja sendiri..emm

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS