Thursday, December 12, 2019

Hatiku di Haramain : Aku, Dia & Sepohon Tamar

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Telusuri jejak & sirah Islam
...moga kasih antara kita seteguh pohon tamar...
*******************************************************

31 Okt 2019 
Selesai menziarahi Masjid Quba, kami dibawa singgah ke Ladang Tamar/Kurma pula.

Aku, dia & sepohon tamar...

Jika baca artikel, pohon kurma dikatakan pohon tahan banting. Sbb di tanah yg gersang, kering, tandus & sering dilanda badai gurun, hanya pohon kurma saja yg mampu bertahan hidup.

Pernah baca & lihat video simulasi penanaman pohon kurma ni. Benihnya setelah ditanam akan ditutup dgn batu. Kenapa? Kerana dikatakan halangan ini akan menyebabkan benih berjuang utk tumbuh. Bila pertumbuhan batang terhalang, benih akan memaksimakan pertumbuhan akarnya. 

Bila akarnya dah cukup kuat, baru batang pohon akan usaha bertumbuh. Malah kekuatannya mampu mengalihkan batu yg menghalang tadi.

Sama seperti hidup manusia. Bila terjadi sesuatu ujian @ halangan dlm kehidupan, kita akan belajar darinya. Kita struggled & survived. Apabila kita mampu mengambil hikmah dari ujian & halangan hidup, kita akan 'dewasa dgn pengalaman' serta lebih kuat. Lebih bermakna lagi jika ujian itu berjaya membuatkan kita lebih dekat dgn Tuhan.

Justeru, setiap perkara pedih, sedih, menyakitkan yg Allah takdirkan berlaku dalam hidup kita, walaupun pd masa ia berlaku tu kita akan rasa sangat menderita tetapi pasti ada hikmah di sebaliknya.

Like what we've gone through. Memang sakit dan pedih bila kenang. Kadang terfikir, walau sudah memaafkan tapi sukar melupakan. Apapun, tetap bersyukur kerana saya pun dah belajar jadi kuat walau mungkin tidak seteguh pohon tamar tu.

Kita saling mengenali & memahami. Kerana itu kita belajar menapis atr hakikat dan fitnah. Kita redah juga badai kehidupan kerana kita percaya satu saatnya badai tu pasti reda. Walau apapun yg telah memukul, menghempas dan menghentam hancur, kita masih mampu tungkat kudrat hati yg berdarah utk teguh berdiri mempertahankan kehidupan kita. Berbekalkan izin dan restu Allah.

Belajarlah & ambil  iktibar dari apa yg telah Tuhan takdirkan dlm hidup kita sebelum ini. Pandang depan dan lihat visi sebenar kita dicipta. Bukan sekadar TN50 tapi TN Akhirat bak kata Saudara Shamsul Debat. Personally, saya tak pernah ada agenda kepentingan peribadi. Dlm hidup saya, yg saya prioritize adalah orang2 yg saya sayang. Awak, anak2 dan keluarga. Sejak dulu, tak pernah ada SAYA dlm hidup saya, tapi KITA, demi DIA.

Sama-samalah kita berdoa agar apa yg masih terikat saat ini akan menunjang kuat seperti akar pohon tamar. Moga hikmah & sinar ini Allah izinkan bercahaya menerangi laluan kita hingga akhir nanti.



Aku & mereka di Ladang Kurma.
Masa ni Pa pi toilet. Tak bagi tau pulak tu. Grrrr! Sabo je lah...


Belek punya belek, mmg ada 2 ketul ni je gambar di Ladang Kurma. Adeh...

Saya mmg tak excited ambil gambar ketika ini. Tak tau kenapa. Mungkin krn tujuan utama utk menatap Baitullah belum sampai. Maka hati saya dapdupdapdup setiap waktu. Setiap waktu dlm hati asyik mohon 'Ya Allah. permudahkan aku... permudahkan kami.'. Perasaan takut terhijab Kaabah tu dah tenggelamkan sgl jenis kurma & pepokok kurma & kekacang & coklat yg ada kat situ. 

Di sana ada mcm2 jenis kurma, kekacang & coklat dijual. Sekadar nak rasa, boleh rasa sampai kenyang kot. Halal depa kata. Tapi jgn masuk dlm poket bawa naik bas apatah lagi bawa balik. Dh tak halal jadinya hu hu. Kecuali minta izin, kata Mutawwif.

Sblm turun bas, Ustaz Huzaimy ajar satu doa. Sbb dia kata, dlm shopping mall @ tempat2 jualan ni ada byk syaitan. Konon nak beli 1kilo. Sekali balik, bawa 10kilo! Hu hu... So, baca ayat/doa tu supaya syaitan x goda beli mengikut nafsu. Tapi.. saya lupa ayatnya! :-)

Saya bab shopping ni x blh diharap. Tak reti & tak heran. Di tanahair cenggitu, sampai sana pun cenggitu juga. Syaitan shopping pun agaknya tak kuasa. Tak brp jalan kot kalau digoda bab shopping-mopping ni. Moga, tetaplah iman saya sampai ke sudah :-)

Agaknya itu sbb Allah jadikan Pa tu pandai 'membeli'. Pa beli sedikit kekacang & sekilo Kurma Ajwa yg fresh. Kalau tak, balik ke M'sia apa nak dicenderahatikan pd families, neighbour & officemates. Hu hu...

Buah kurma @ tamar ni dikatakan byk khasiat & kegunaan. Dlm Al-Quran pun tamar ni disebut dlm 21 ayat. Cuma org yg ada diabetes, jgn overdose sgt.

Honestly, saya dari dulu pun tak berapa sgt dgn buah kurma @ tamar ni. Sekadarnya je. Atau kekadang kena paksa baru telan juga. Kalau buat air rendaman kurma @ org sebut Air Nabeez, boleh je saya minum @ makan picisan2 tamar dlmnya. 

Tapi yg paling saya suka, buah kurma yg segar! Keras & sejuk je... berbiji juga saya makan masa tu. Dah orang tu kata halal, halal... rezeki mana boleh tolak. Hu hu


Ingat nak beli bawa balik. Tapi Pa kata nanti dah tak elok kalau sampai di M'sia. Ala.... sedih... pun harganya lebih mahal sedikit la. Ya la, duit poket pun tak byk mana hu hu...

Bye bye buah kurma yg segar... ada rezeki, ada izin Allah, nanti Mumi dtg lagi makan kamu ya... nanti Mumi dtg dgn Pa & boys tau! Doakan kami ya...

Rasanya pernah terbaca ayat ini, "...orang yang benar, akan bertunas seperti pohon tamar..."

Maka, walau sakit, walau derita, walau terbanting berdarah, teruslah kuat berbuat baik dan lurus lidah agar setiap apa yg kita ada dan punya, memberi manfaat kepada semua. Peringatan ini lebih untuk diri saya sendiri...


#umrah2019
#wirasaujana
#ladangkurma
#seteguhpohontamar
#agarakutidaklupa

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

PAGEVIEWS